Pora zaprezentować historię wyjątkowego modelu jaki posiadało rzeszowskie MPK.

Jest to pierwszy w historii niskopodłogowy Autosan o oznaczeniu A844MN. Otrzymał on dodatkową nazwę „Stokrotka”. Jest to prototypowy autobus klasy MAXI, który został skonstruowany i wyprodukowany w 2001 r. w fabryce sanockiego producenta.

Jego oznaczenie pochodzi od kratownicowego podwozia Csepel 844.50 produkcji węgierskiej, na bazie którego zbudowano ten model. Ściana czołowa oraz tylna nawiązuje swoją stylistyką do innego modelu, a mianowicie do wysoko podłogowego Autosana A1010M Medium. Wyposażony został w 6-cylindrowy wysokoprężny silnik MAN D0826 LOH18 o mocy 260 KM spełniający normę EURO 2, 5-biegową automatyczną skrzynię biegów oraz system ABS. Autobus po raz pierwszy ujrzał światło dzienne podczas poznańskich targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show 2001.

Niestety nie zdecydowano się na seryjną produkcję tego modelu, ponieważ stanowiłby konkurencję dla produkowanego wówczas w ramach jednego koncernu Jelcza M125M Vecto.

Ostatecznie ten jedyny egzemplarz trafił do MPK Rzeszów 6 stycznia 2004 r. otrzymując numer #655.

Woził on rzeszowskich pasażerów aż do lipca 2017 r., kiedy to ze względu na zły stan techniczny musiał zostać wycofany z eksploatacji liniowej.

W 2021 r. autobus ten został sprzedany do macierzystego zakładu w którym to został wyprodukowany.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *