Unikat na skalę światową… prototyp…autobus testowy.
Jest to pierwszy w historii niskopodłogowy Autosan o oznaczeniu A844MN. Otrzymał on dodatkową nazwę „Stokrotka”. Prototypowy autobus klasy MAXI, został skonstruowany i wyprodukowany w 2001 r. w fabryce sanockiego producenta.
Jego oznaczenie pochodzi od kratownicowego podwozia Csepel 844.50 produkcji węgierskiej, na bazie którego zbudowano ten model. Należy nadmienić, iż ww. firma nie istnieje już na rynku od wielu lat. Ściana czołowa oraz tylna nawiązuje swoją stylistyką do innego modelu, a mianowicie do
wysokopodłogowego Autosana A1010M Medium, którego produkcja rozpoczęła się w 1995 r.
„Stokrotka” bo tak jest ona nazywana w żargonie rzeszowskich Miłośników została wyposażona w 6-cylindrowy wysokoprężny silnik MAN D0826 LOH18 o mocy 260 KM spełniający normę EURO 2 który został zblokowany 5-biegową automatyczną skrzynię biegów marki ZF oraz system ABS.
Autobus po raz pierwszy ujrzał światło dzienne podczas poznańskich targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show 2001.
Niestety nie zdecydowano się na seryjną produkcję tego modelu, ponieważ stanowiłby konkurencję dla produkowanego wówczas w ramach jednego koncernu Polskie Autobusy Jelcza M125M Vecto. Zgodnie z „filozofią” ówczesnego zarządu koncernu,
Autosan miał skupić się na produkcji autobusów dalekobieżnych oraz turystycznych, a część tzw. miejska przypadła Jelczowi.
W 2002 r. zawitał do Rzeszowa na testy, a 6 stycznia 2004 r. został odkupiony przez MPK Rzeszów w zamian za spalonego rok wcześniej Solarisa Urbino 12 #719.
Woził on Rzeszowiaków aż do lipca 2017 r., kiedy to ze względu na zły stan techniczny musiał zostać wycofany z eksploatacji liniowej.
Mimo to autobus znajdował się w posiadaniu MPK, stojąc na zajezdni przy ul. Lubelskiej do 2021r. i skąd wyruszył o własnych siłach do macierzystego zakładu w którym to został wyprodukowany. Producent tego jedynego egzemplarza na świecie odrestauruje go do stanu fabrycznego i zasili jego kolekcję.
Za zdjęcie dziękujemy Panu Wojciechowi Tworkowi.
0 komentarzy