W sierpniu 1975 roku w taborze rzeszowskiego MPK pojawił się pojedynczy egzemplarz Autosana H9-03, który otrzymał numer taborowy #244.

Był wyposażony w silnik wysokoprężny Andoria 6C107 o mocy 138 KM oraz pięciobiegową manualną skrzynię biegów typu S5-45. Mógł on przewieźć 48 osób, w tym 10 na miejscach stojących. Charakterystyczną cechą tego modelu były podłużne gięte szybki w bocznych krawędziach dachu, które sprawiały, że do wnętrza wpadało więcej światła. Dodatkowo pełniły funkcję ozdobną. Maksymalna prędkość jaką mógł rozwinąć przy pełnych obciążeniu wynosiła 85 km/h.

Długość pojazdu liczyła 9310 mm, natomiast wysokość 2990 mm. Zużycie paliwa wynosiło ok. 23l/100 km.

Tak jak w przypadku Autosana H9-01, wóz w wersji H9-03 eksploatowano w MPK Rzeszów realizując „przewozy zamknięte”, wynajmy oraz kursy o niewielkim obciążeniu pasażerskim. Autobus o numerze #244 służył do grudnia 1980 r., kiedy został skasowany.

Wcześniej, bo w kwietniu 1978 r., pomiędzy dostawami typowo miejskich Autosanów H9-35 i Jelczy MEX272N, do MPK trafił kolejny pojedynczy Autosan w wersji H9-03. Otrzymał numer taborowy #307. Wykorzystywany był podobnie jak poprzedni autobus, a eksploatowano go do listopada 1983 r., kiedy został sprzedany do RPPEB Rzeszów.

Niecały rok po dostawie autobusu #307, w styczniu 1979 r. MPK otrzymało już nie pojedynczy autobus, ale partię 8 sztuk Autosanów H9-03. Oznaczono je numerami od #341 do #348. Znalazły zastosowanie głównie do obsługi „przewozów zamkniętych”, ale pojawiały się też na regularnych liniach, o czym świadczy poniższe zdjęcie wozu #348 na linii 12 wykonane w 1981 r.

Najwcześniej wycofano autobus #347 – już w grudniu 1979 r. został zezłomowany w wyniku uszkodzenia w wypadku. Pozostałe egzemplarze końcem 1983 r. zostały sprzedane do różnych przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni, czyli podmiotów jak to się wtedy mówiło „gospodarki uspołecznionej”.

Łącznie na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku przez rzeszowskie MPK przewinęło się więc 10 sztuk Autosanów H9-03.

Zdjęcie autobusu Autosan H9-03 o nr taborowym #348 udostępnił nam Pan Wojciech Turżański – serdecznie dziękujemy za udostępnienie.

Zdjęcie autobusu Autosan H9-03 o nr taborowym #244 udostępniła nam Pani Magdalena Głazowska-Kędzierska, serdecznie dziękujemy!

Zdjęcie autobusu H9-03 ze swojej strony udostępnił nam jego producent – firma Autosan Sp. z.o.o – za co niezmiernie jesteśmy wdzięczni.

Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *