Autosan M12LFE to pierwszy elektryczny wyrób fabryki spod znaku bociana.

W 2019 roku sanocka fabryka postanowiła wejść w nowy segment pojazdów komunikacji miejskiej. Rozpoczęto przygotowania do produkcji autobusów elektrycznych. Wyprodukowano 4 sztuki dla odbiorcy z Niemiec, a potem przystąpiono do konstruowania prototypu na rynek polski. Ujrzał on światło dzienne w listopadzie zeszłego roku. MPK Rzeszów testowało ten pojazd w maju oraz czerwcu 2020 roku pod numerem taborowym 800.

Pojazd zjeżdżał kilkukrotnie do Sanoka ze względu na to, że jak to w prototypie ciągle coś wymagało poprawy.

Kursował on głównie na liniach 0A i 0B, które są obsługiwane przez autobusy elektryczne.

Autobus jest wyposażony we wszystko to co jest potrzebne do codziennej eksploatacji czyli klimatyzację, monitoring czy rozbudowany SIP.

Silnik: TM4, usytuowany z tyłu autobusu za osią, synchroniczny o mocy do 235 kW, z rekuperacją.

Baterie litowo jonowe NMC BMZ Polska, pojemność

232 kWh, usytuowany na dachu oraz na zwisie tylnym.

Ładowanie:

Plug in, gniazdo CCS Combo 2, zlokalizowane za III drzwiami z prawej strony pojazdu. Ładowanie prądem DC lub AC dzięki ładowarce zainstalowanej w autobusie.

Zespoły jezdne:

Tylny most: ZF.

Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.

Koła jezdne: ogumienie 275/70 R22,5.

System ECAS z funkcją przyklęku.

Hamulce

Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS.

Postojowy: mechaniczny, sprężynowy, działający na koła tylne.

Układ elektryczny

24V, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, 2 akumulatory po 225 Ah.

Pomimo początkowych usterek zebrał pozytywne opinie kierowców. Autobus jest w stanie przejechać w optymalnych warunkach na jednym ładowaniu do 250 kilometrów. Tylko kiedy w Polsce są optymalne warunki?

Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy panu Patrykowi Wierciochowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *