Autosan M12LFE to pierwszy elektryczny wyrób fabryki spod znaku bociana.
W 2019 roku sanocka fabryka postanowiła wejść w nowy segment pojazdów komunikacji miejskiej. Rozpoczęto przygotowania do produkcji autobusów elektrycznych. Wyprodukowano 4 sztuki dla odbiorcy z Niemiec, a potem przystąpiono do konstruowania prototypu na rynek polski. Ujrzał on światło dzienne w listopadzie zeszłego roku. MPK Rzeszów testowało ten pojazd w maju oraz czerwcu 2020 roku pod numerem taborowym 800.
Pojazd zjeżdżał kilkukrotnie do Sanoka ze względu na to, że jak to w prototypie ciągle coś wymagało poprawy.
Kursował on głównie na liniach 0A i 0B, które są obsługiwane przez autobusy elektryczne.
Autobus jest wyposażony we wszystko to co jest potrzebne do codziennej eksploatacji czyli klimatyzację, monitoring czy rozbudowany SIP.
Silnik: TM4, usytuowany z tyłu autobusu za osią, synchroniczny o mocy do 235 kW, z rekuperacją.
Baterie litowo jonowe NMC BMZ Polska, pojemność
232 kWh, usytuowany na dachu oraz na zwisie tylnym.
Ładowanie:
Plug in, gniazdo CCS Combo 2, zlokalizowane za III drzwiami z prawej strony pojazdu. Ładowanie prądem DC lub AC dzięki ładowarce zainstalowanej w autobusie.
Zespoły jezdne:
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 275/70 R22,5.
System ECAS z funkcją przyklęku.
Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS.
Postojowy: mechaniczny, sprężynowy, działający na koła tylne.
Układ elektryczny
24V, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, 2 akumulatory po 225 Ah.
Pomimo początkowych usterek zebrał pozytywne opinie kierowców. Autobus jest w stanie przejechać w optymalnych warunkach na jednym ładowaniu do 250 kilometrów. Tylko kiedy w Polsce są optymalne warunki?
Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy panu Patrykowi Wierciochowi.
0 komentarzy