Przez wiele lat mieszkańcom Tarnobrzega wystarczały własne nogi i PKS. Dopiero gwałtowny rozwój miasta po odkryciu złóż siarki i awans na stolicę województwa wywołały potrzebę uruchomienia komunikacji miejskiej. Sprawę rozwiązano poprzez rozszerzenie obszaru działania MKS Sandomierz – uruchomiono dwie linie łączące oba miasta oraz linię okólną po Tarnobrzegu (nosiła numer 13). Dopiero pod koniec 1984 r. powołano MKS Tarnobrzeg, działający w ramach Zakładu Transportu i Komunikacji Miejskiej (przy Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Tarnobrzeg).
Początkowo tabor stanowiło 12 Autosanów H9-35 obsługujących jedną linię okólną i 4 linie prowadzące do bardziej oddalonych od centrum miasta dzielnic. Nastąpił jednak szybki rozwój przedsiębiorstwa i po dwóch latach autobusy MKS Tarnobrzeg obsługiwały wiele linii, docierając do prawie wszystkich (poza Sandomierzem) sąsiadujących miejscowości. W 1987 roku uruchomiono linię 11 która docierała także do Sandomierza (przez 3 lata kursowała jednocześnie z sandomierską linią 12). Jednocześnie zmieniał się tabor – pojawiły się Jelcze PR110M (12 szt.) i M11 (24 szt.). Początkowo autobusy stały „pod chmurką” w bazie PGKiM w Mokrzyszowie, dopiero rok po uruchomieniu komunikacji zbudowano zajezdnię przy ul. Zwierzynieckiej 32. Później dołączyły do nich także dwa przegubowe Ikarusy 280 (pozyskane w 1994 r.) i trzy modele Jelczy 120M.
Początkiem lat 90-tych liczba linii autobusowych w komunikacji miejskiej wynosiła 18. Były to linie miejskie okrężne (A, B i 10), miejskie (2, 3, 6, 9, 12, 14 i 15), podmiejskie (1, 4, 5, 7, 11 i 16) i nocne (ON i NS). W 1992 r. było ich 14, a trasy tych linii wyglądały następująco:
„1” – ZWIERZYNIECKA – Zwierzyniecka – Dąbala – Sienkiewicza (powrót: Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – ZWIERZYNIECKA) – pl. B. Głowackiego – Mickiewicza – Azotowa (Ocice) – CHMIELÓW PKP
„2” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Zamkowa (Mokrzyszów) – Ocicka (Ocice) – Azotowa (Ocice) – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Sikorskiego – Zwierzyniecka – ZWIERZYNIECKA
„3” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Zamkowa (Mokrzyszów) – Ocicka – OCICE
„4” – ZWIERZYNIECKA – Zwierzyniecka – Dąbrowskiej – Sienkiewicza – 11 Listopada – Kopernika – Wyspiańskiego – Mickiewicza – Wisłostrada – Nagnajów – MACHÓW
„5” DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala – Warszawska – Zakrzów – Sielec – Wielowieś – KOĆMIERZÓW (powrót: KOĆMIERZÓW – Wielowieś – Sielec (wjazd na osiedle) – Zakrzów (wjazd na osiedle) – Warszawska – Dąbala – Wyspiańskiego – Mickiewicza – DWORZEC PKS)
„6” DWORZEC PKS – Mickiewicza – Wyspiańskiego – Kopernika – 11 Listopada – Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – Kazimierza Wielkiego – Warszawska – Fabryczna – ZWIERZYNIEC (ALPINA)
„7” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala – Zwierzyniecka – Kazimierza Wielkiego – Dąbrówki – Fabryczna – Warszawska – Sobów – Furmany – Poręby Furmańskie – Grębów – Zabrnie – GREBÓW
„10” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – Kazimierza Wielkiego – Dąbrówki – Fabryczna – Warszawska – Sandomierska – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala – Wyspiańskiego – Mickiewicza – DWORZEC PKS
„11” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala (powrót: Dąbala – Wyspiańskiego – Mickiewicza…) – Warszawska – Zakrzów – Sielec – Wielowieś – SANDOMIERZ ( Lwowska – Żwirki i Wigury – Zawichojska – Mickiewicza – Koseły – Armii Krajowej – Mickiewicza – STRAŻ POŻARNA/MACIEJOWSKIEGO )
„14” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – Kazimierza Wielkiego – Dąbrówki – Fabryczna – Warszawska – SOBÓW
„A” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – al. Niepodległości – 1 Maja – Moniuszki – Mickiewicza – pl. B. Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala – Zwierzyniecka – Dąbrowskiej – Sienkiewicza – Dworcowa – Kopernika – Wyspiańskiego – Moniuszki – 1 Maja – al. Niepodległości – Mickiewicza – DWORZEC PKS
„B” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – al. Niepodległości – 1 Maja – Moniuszki – Wyspiańskiego – Kopernika – Dworcowa – Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – Dąbala – Sienkiewicza – pl. B. Głowackiego – Mickiewicza – Sokola – 1 Maja – al. Niepodległości – Mickiewicza – DWORZEC PKS
„ON” – DWORZEC PKP – Dworcowa – Sienkiewicza – Dąbrowskiej – Zwierzyniecka – Konstytucji 3 Maja – Dąbrówki – Fabryczna – Warszawska – Sandomierska – Dąbala – Sienkiewicza – pl. B. Głowackiego – Mickiewicza – Sokola – 1 Maja – Moniuszki – Wyspiańskiego – Kopernika – Dworcowa – DWORZEC PKP
„NS” – DWORZEC PKS – Mickiewicza – pl.B.Głowackiego – Sienkiewicza – Dąbala (powrót: Dąbala – Wyspiańskiego – Mickiewicza…) – Warszawska – Zakrzów – Sielec – Wielowieś – SANDOMIERZ ( Lwowska – DWORZEC PKP )
Złota era skończyła się wraz ze zmianą systemu i odpaństwowieniem komunikacji miejskiej. W krótkim czasie zlikwidowano większość linii podmiejskich, ograniczając się tylko do obsługi miasta, pozostawiono jedynie przynoszącą zyski linię 11. W 1993 r. próbowano ponownie rozszerzyć obszar działania uruchamiając linię nr 4 do Koprzywnicy oraz nr 16 do Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego, ale po kilku latach i te linie odeszły do historii ze względu na brak wsparcia ze strony gmin. Trudności finansowe wpłynęły także na tabor – od 1992r. zakupiono jedynie 5 nowych autobusów, kasując jednocześnie wiele starych.
Po kolejnym podziale administracyjnym państwa w 1998 r. zlikwidowane zostały prawie wszystkie linie podmiejskie, oprócz linii nr 1, kursującej do Cygan przez Chmielów oraz linię nr 11 do Sandomierza. Próbowano także kolejny raz realizować połączenia do Majdanu Królewskiego i Koprzywnicy, jednak po niedługim czasie znów te połączenia zlikwidowano. Na przełomie XX i XXI w. zakupione zostały dwa małe pojazdy (do 30 miejsc) marki Kapena Thesi City.
W 2005 r. PGKiM swoje pododdziały podzieliła na odrębne spółki, co skutkowało przekształceniem ZTiKM w Przedsiębiorstwo Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Tarnobrzegu (PMKS Tarnobrzeg). 3 lata później, miasto Tarnobrzeg zdecydowało się na sprzedaż 60% udziałów PMKS prywatnej firmie „PKS Tarnobrzeg Grupa Auto Orbis Bus”. Układu linii nie zmieniono, jednak od tego czasu sposób prowadzenia komunikacji miejskiej zależny był od podmiotu prywatnego. W 2008 r. zakupionych zostało 6 używanych autobusów marki Mercedes-Benz, sprowadzonych z Niemiec.
Przełomowym rokiem jeśli chodzi o tabor był rok 2010. Kupiono wtedy dwa fabrycznie nowe Autosany, jeden 12-metrowy, drugi 9-metrowy. Oba spełniały normę spalania Euro 5. W 2012 r. po reformie komunikacyjnej zmienił się sposób obsługi linii podmiejskich. Miasto nie dotowało już połączeń realizowanych poza jego granicami. W ten sposób linia nr 1 przeszła pod PKS Tarnobrzeg, a linia nr 11 do Sandomierza pozostała w PMKS, lecz już jako linia komercyjna. Także linie miejskie zmieniły swoje trasy i rozkłady jazdy.
Od 01.06.2013 r. w wyniku ogłoszonego przez Urząd Miasta przetargu, tarnobrzeską komunikację miejską obsługiwała krakowska firma POLKAR. Na początku swojej przygody firma posiadała trzy sztuki Mercedesów oraz dwie sztuki małych busów Kutsenits City. Jednak podstawę taboru stanowiły liczne autobusy marki MAN. Wszystkie te pojazdy spełniały normę spalin EURO II.
Od 01.02.2016 r. firma POLKAR funkcjonuje jako Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji (MPK Tarnobrzeg). Obecnie wykorzystuje następujący tabor:
1. MAN NL283 #007
2. Kutsenits City IV #030
3. Kutsenits City IV #031
4. MAN NM223.2 #036
5. MAN NL263 #038
6. MAN NL263 #039
7. MAN NM223 #047
8. MAN NM223 #050
9. MAN NM223.3 #055
10. Kutsenits City IV #060
11. Solaris Urbino 10 #064 (czasowo wyrejestrowany)
12. Solaris Urbino 10 #065 (czasowo wyrejestrowany)
13. Kutsenits City V #070
14. Solaris Urbino 12 #071
15. MAN NM223.3 #075
16. Kutsenits City IV #080.
Autobusy te wykorzystywane są na 12 liniach:
Linia A – Słomki – Dworcowa PKP
Linia B – Dworcowa – Dworcowa
Linia C – Słomki – Szpitalna
Linia 2 – Słomki – Dworcowa PKP
Linia 3 – Dworcowa – Kwiatkowskiego
Linia 4 – Dworcowa – Grobla – Dworcowa PKP
Linia 6 – Słomki – Machów
Linia 9 – Dworcowa – Machów
Linia 9BIS – Kazimierza Wielkiego – Mechaniczna
Linia 10 – Dzikowska Straż
Linia 12 – Kazimierza Wielkiego – Mechaniczna
Linia 14 – Dworcowa – Bema
Za udostępnione materiały serdecznie dziękujemy Michałowi Krużelowi! Za zdjęcia serdecznie dziękujemy Panu Tomaszowi Fladze, Michałowi Krużelowi oraz pracownikowi MKS w Tarnobrzegu!
0 komentarzy