Historia komunikacji miejskiej w Krośnie sięga roku 1953, kiedy to utworzono pierwszą linię miejską, kursującą na trasie Potok – Miejsce Piastowe, przejeżdżającą przez krośnieński rynek. Linia obsługiwana była dwoma autobusami Mavag produkcji węgierskiej.
Największy rozkwit krośnieńskiego MKS przypada na lata 80. XX wieku. Kursowało wówczas 41 linii, w tym 18 miejskich i 23 podmiejskich, kursujących do okolicznych gmin. Po przemianach ustrojowych w Polsce, MKS Krosno zostało wyodrębnione ze struktur Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i zostało zakładem budżetowym, na którego działanie miasto przeznaczało coroczne dotacje.
Od 1985 r., przewoźnik kupował nowe autobusy marki Autosan H9-35, aż do 1996 r. W sumie w historii tego przewoźnika przewinęły się 34 sztuki Autosanów H9-35. Obecnie kursują tylko dwa z nich (rocznik 1996) i wyjeżdżają jako pojazdy rezerwowe. Zostały oczywiście w późniejszych latach, wyposażone w tablice elektroniczne, oraz nowoczesne kasowniki.
Zmniejszenie popytu na usługi komunikacyjne oraz bardzo niska dotacja zmusiła zakład do podjęcia radykalnych kroków w celu obniżenia kosztów. Osiągnięto ten cel poprzez ograniczenie liczby obsługiwanych linii oraz obniżenie zatrudnienia. To ostatnie było możliwe dzięki sprywatyzowaniu stanowisk pracy kierowców. Rozpoczęli oni samodzielną działalność gospodarczą przewozu osób w komunikacji miejskiej. Kierowcy w całości realizowali rozkład jazdy, dzierżawiąc autobusy MKS. Zakład koordynował rozkład jazdy, nadzorował jego wykonanie, prowadził obsługę techniczną autobusów oraz kontrolę biletów.
Wskutek nałożonych na wykonawców w 1998 r. wielu obowiązków wymaganych prawem, kierowcy musieli zrezygnować ze statusu przewoźników. Autobusy po okresie dzierżawy powróciły do zakładu, który wyposażył w nie kierowców. Wynagrodzeniem kierowcy był umowny udział we wpływach ze sprzedaży biletów. Dla dalszego obniżenia kosztów zakład zmniejszał zatrudnienie oraz dzierżawił w latach 1998 – 2002 stację obsługi. Dawało to stabilność kosztów, lecz ze względu na nieskuteczną ofertę usług dzierżawcy, koszty napraw rosły szybciej od założeń umowy. Ponieważ komunikacja miejska jest z uwagi na ulgi deficytowa, to pokrycie własnymi wpływami, często ponad 90% kosztów, dawało w kolejnych latach wysokie pozycje zakładu w rankingu ogólnokrajowym.
Od 2010 r., na pętlach „Dworzec” i „Rondo” pojawiły się tablice elektroniczne z rozkładem jazdy, zaś w 2011 r. wprowadzono bilety elektroniczne. Obecnie MKS Krosno obsługuje 5 linii miejskich oznaczonych literami (A, B, E, G, K), oraz 14 podmiejskich, oznaczonych cyframi i liczbami (0, 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 16, 16, 18, 20, 23). Ich trasy wyglądają następująco:
Linie miejskie:
A: Klonowa – Wyspiańskiego – al. Jana Pawła II – (Popiełuszki) – Podkarpacka – Os. Traugutta – Podkarpacka – Bieszczadzka – Starostwo Powiatowe – Lwowska – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – Krakowska – al. Jana Pawła II – Wyspiańskiego – Klonowa
B: Wyspiańskiego – al. Jana Pawła II – Krakowska – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Lwowska – Starostwo Powiatowe – Podkarpacka – Os. Traugutta – Podkarpacka – Popiełuszki – al. Jana Pawła II – Wyspiańskiego
E: Os. Traugutta – Podkarpacka – Bieszczadzka – Starostwo Powiatowe – Bohaterów Westerplatte – Powstańców Śląskich – Powstańców Warszawskich – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – Tysiąclecia / Krakowska – Hutnicza / – Tysiąclecia – Podkarpacka – Popiełuszki – Decowskiego – Baczyńskiego – Maczka – Kojdera – Decowskiego – Popiełuszki – Podkarpacka – Tysiąclecia – / Hutnicza – Krakowska / – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Powstańców Warszawskich – Powstańców Śląskich – Bohaterów Westerplatte – Lwowska – Starostwo Powiatowe – Podkarpacka – Os. Traugutta
G: Wierzbowa – Kopernika – Konopnickiej – Krakowska – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – (Os. Traugutta) – Wyszyńskiego – Grunwaldzka – Wiejska – Grunwaldzka – Suchodolska – Głowienka
K: Dworzec – Magurów – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Lwowska – Bohaterów Westerplatte – Hallera – Sikorskiego – Bohaterów Westerplatte – Powstańców Śląskich – Powstańców Warszawskich – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Krakowska – Magurów –Dworzec
Linie podmiejskie:
0: Korczyna Rynek – Korczyna ul. Szeptyckiego / Korczyna ul. Fredry – Korczyna ul. Krośnieńska – Korczyńska – Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Żółkiewskiego – Okrzei – Krakowska – Dworzec – Lniarska – Łukasiewicza – Czajkowskiego – Składowa – Żwirki i Wigury – Batorego – Os. Traugutta – Podkarpacka – Bieszczadzka – Starostwo Powiatowe – Bohaterów Westerplatte – Powstańców Śląskich – Powstańców Warszawskich – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Niepodległości – Korczyńska – Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Korczyna ul. Krośnieńska – Korczyna ul. Fredry / Korczyna ul. Szeptyckiego – Korczyna Rynek
1: (Korczyna Sporne – Korczyna Zwierzeń – Korczyna ul. Szeptyckiego) – Korczyna Rynek – Korczyna ul. Szeptyckiego / Korczyna ul. Fredry – Korczyna ul. Krośnieńska – Korczyńska – Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Niepodległości – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – Krakowska – Popiełuszki – al. Jana Pawła II – Wyspiańskiego – Dobieszyn
2: Męcinka – Jedlicze Rynek – Jedlicze Rafineria / Jedlicze Poczta – Jedlicze PKP – Jaszczew / Grabiny – Potok – Bema – al. Jana Pawła II – Krakowska – (Hutnicza – Tysiąclecia) – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Wojska Polskiego – Sikorskiego – Hallera – Lwowska – Bieszczadzka – Kampus PWSZ
3: Dworzec – Krakowska – Legionów – Niepodległości – Żółkiewskiego – Białobrzeska – Odrzykoń Głębokie – Odrzykoń Podzamcze
4: Al. Jana Pawła II – Podkarpacka – Tysiąclecia / – BWI – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Wojska Polskiego – Sikorskiego – Wieniawskiego – Chopina – Krościenko Wyżne ul. Kasztanowa – Krościenko Wyżne strona południowa – Pustyny – Zalesie
5: Odrzykoń Mała Strona – Odrzykoń Góra – Odrzykoń Dom Kultury – Rzeszowska – al. Jana Pawła II – Podkarpacka / Krakowska – Hutnicza / – Tysiąclecia – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Wojska Polskiego – Sikorskiego – Wieniawskiego – Chopina – Krościenko Wyżne ul. Kasztanowa – Krościenko Wyżne strona północna – Iskrzynia
7: (Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Niepodległości) – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Krakowska – Dworzec – Lniarska – Pużaka – Czajkowskiego – Podkarpacka – Os. Traugutta – Witosa – Droga G – Tłoki – Szczepańcowa – Świerzowa Polska – Zręcińska – Lotników – Tłoki – Droga G – Witosa – Os. Traugutta – Jagiellońska – Pużaka – Lniarska – Mielczarskiego – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino
10: Korczyna Rynek – Korczyna ul. Szeptyckiego / Korczyna ul. Fredry – Korczyna ul. Krośnieńska – Korczyńska – Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Niepodległości – Plac Monte Cassino – Powstańców Warszawskich – Powstańców Śląskich – Bohaterów Westerplatte – Lwowska – Starostwo Powiatowe – Podkarpacka – Os. Traugutta – Batorego – Żwirki i Wigury – Składowa – Czajkowskiego – Łukasiewicza / Pużaka – Lniarska – Dworzec – Krakowska – Okrzei – Żółkiewskiego – Korczyńska – Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Korczyna ul. Krośnieńska – Korczyna ul. Szeptyckiego / Korczyna ul. Fredry – Korczyna
11: Szpital Wojewódzki – Korczyńska – Niepodległości – Powstańców Warszawskich – Powstańców Śląskich – Wojska Polskiego – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Krakowska – Dworzec – Lniarska – Łukasiewicza – Czajkowskiego – Podkarpacka – Zręcińska – Świerzowa Polska – Zręcin – (Chorkówka – Żeglce – Zręcin) – Żarnowiec – Jedlicze Stadion – Jedlicze Rynek – Jedlicze Nawrót – (Potakówka)
12: Łęki Strzyżowskie – Bartne – Łęki Strzyżowskie – Łączki Jagiellońskie – Wojkówka – Bratkówka – OBJAZD: Ustrobna – KONIEC OBJAZDU: Rzeszowska – al. Jana Pawła II – Podkarpacka – Tysiąclecia – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – (Wojska Polskiego – Bohaterów Westerplatte)
16: Głowienka – Suchodolska – Grunwaldzka – Wiejska – Grunwaldzka – Wyszyńskiego – Grodzka – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – Tysiąclecia – Hutnicza – Krakowska – (Popiełuszki) – al. Jana Pawła II – Bema – Potok – Jedlicze PKP – Jedlicze Rafineria – Jedlicze Rynek – Jedlicze Nawrót – Jedlicze ul. Głowackiego – Długie
18: Korczyna Rynek – Korczyna ul. Akacjowa – Wisze – Ślączka – Żeromskiego – Asnyka – Bursaki – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Krakowska / Lewakowskiego – Mielczarskiego / – Dworzec – Lniarska – Pużaka – Czajkowskiego – Podkarpacka – Zręcińska – Świerzowa Polska – Zręcin – Chorkówka – Żeglce
20: Wyspiańskiego – al. Jana Pawła II – Krakowska – Hutnicza – Tysiąclecia – (BWI) – Dworzec – Krakowska – Podwale – Grodzka – Plac Monte Cassino – Wojska Polskiego – Sikorskiego – Łężany – Targowiska – (Zalesie – Pustyny) – Łężany – Sikorskiego – Wojska Polskiego – Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – (BWI) – Tysiąclecia – Podkarpacka – al. Jana Pawła II – Wyspiańskiego
23: Plac Monte Cassino – Staszica – Legionów – Lewakowskiego – Mielczarskiego – Dworzec – Tysiąclecia – Podkarpacka – al. Jana Pawła II – Rzeszowska – Potok – Ustrobna – Bajdy – Wojaszówka – (Łączki Jagiellońskie – Łęki Strzyżowskie) – Przybówka
W eksploatacji liniowej znajdują się obecnie następujące pojazdy:
• Autosan H9-35 (2 sztuki)
• Autosan H7-20.04 (2 sztuki)
• Autosan A1010T.05.06 (3 sztuki)
• Autosan H7-20.06.01 (1 sztuka)
• Autosan M09LE Sancity (13 sztuk)
• Renault Master/OmniNova MaxiRider (2 sztuki)
• Mercedes-Benz 519 CDI (2 sztuki)
• Renault Master/CoMan (1 sztuka)
• MMI Urby (2 sztuki)
• Volvo 7900 Hybrid 10,06m (11 sztuk)
• Autosan M10LF (8 sztuk)
Materiał powstał m.in. dzięki artykułowi z serwisu Wikipedia i informacjom ze strony MKS Krosno. Zachęcamy do odwiedzenia strony przewoźnika pod adresem: http://mks-krosno.pl/. Za zdjęcia serdecznie dziękujemy Panu Jackowi Sobocie oraz Panu Dariuszowi Bialicowi.
0 komentarzy