Pierwszy okres funkcjonowania autobusowej komunikacji miejskiej w Dębicy przypada na lata 70-te XX w., a dokładnie na rok 1972. Wtedy to zaczął działać Zakład MKS w ramach MPGKiM w Dębicy. Następnie, w latach 1976 – 1993, MKS funkcjonował jako Oddział Terenowy WPK w Tarnowie. Od 1 kwietnia 1993 r. z WPK w Tarnowie wydzielono Rejonowe Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Dębicy. Dopiero 1 lipca 1997 r. dzisiejsza spółka otrzymała swoją obecną nazwę – Miejska Komunikacja Samochodowa Sp. z o.o. w Dębicy.
Niestety nie udało się pozyskać informacji o historycznych trasach linii autobusowych. Obecnie w Dębicy funkcjonuje ich 10. Są to linie zarówno typowo miejskie, jak i miejsko-podmiejskie, kursujące do poddębickich miejscowości. Obecny tabor autobusowy dębickiego MKS przedstawia się następująco:
– Jelcz 120M – 1 szt
– Iveco Daily 50C11G/Kapena – 1szt
– Sor BN9,5 – 10szt
– Karosa B951E.1713 – 1szt
– Karosa B951.1713 – 1 szt
– Karosa B952E.1716 – 1szt
– Karosa B952.1712 – 1szt
– MAN NL223 – 1szt
– Solaris Urbino12 – 3szt
– Autosan M10LF.V08-D01 – 5szt
– Autosan M12LF – 5szt
Najstarszym autobusem w MKS Dębica jest Jelcz 120M wyprodukowany w 1998 r., który jednak już nie wyjeżdża na regularne trasy.
Historyczny tabor autobusowy na ulicach Dębicy to m.in.: Jelcz PR110M, Autosan H9-35 czy ПАЗ-3205, Irisbus City Bus 12M, Mercedes 814D. Mercedes O405NK2, Sor BN12, Jelcz M121MB oraz Neoplan N4011NF.
Jednak największą ciekawostką dotyczącą komunikacji miejskiej w Dębicy jest uruchomienie pod koniec 1988 r. sieci trolejbusowej pomiędzy Dębicą a Straszęcinem. Było to przedsięwzięcie zainicjowane przez władze ówczesnego kombinatu rolno-przemysłowego Igloopol z siedzibą w Dębicy. Powstały wtedy dwie linie trolejbusowe łączące dębickie osiedla oraz centrum miasta z zakładami kombinatu w pobliskim Straszęcinie. Obsługiwane były one przez 10 trolejbusów marki Jelcz PR110E.
Sieć trolejbusową niestety zlikwidowano bardzo szybko, bo już w 1990 r. po upadku kombinatu. Pojazdy sprzedano Lublina, Tychów i Gdyni, a sieć trakcyjną rozebrano. Świadkami tamtych czasów pozostały słupy trakcyjne, które obecnie służą jako latarnie uliczne. Ciekawostką jest fakt, że jeszcze przed uruchomieniem linii trolejbusowych planowana była rozbudowa całej sieci w centrum Dębicy oraz doprowadzenie trolejbusów do pobliskiej Zawady oraz Latoszyna. Niestety, decyzją Miejskiej Rady Narodowej z 25 sierpnia 1988 r. plany te zostały zablokowane.
Za unikalne zdjęcia trolejbusów w Dębicy i Straszęcinie serdecznie dziękujemy Panu Henrikowi Karlowi Nielsenowi (Thank you, Mr. Henrik Karl Nielsen for permission to publish photos of trolleybuses). Za zdjęcia dębickich autobusów serdecznie dziękujemy Panom Jackowi Sobocie oraz Dariuszowi Bialicowi.
0 komentarzy