Uruchomienie komunikacji miejskiej w Stalowej Woli nastąpiło 01.04.1976 r. Funkcjonowała ona w ramach Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i w głównej mierze skupiała się na dowożeniu pracowników do ogromnego zakładu pracy – Huty Stalowej Woli. Użytkowano wtedy 12 autobusów marki Autosan H9-35. Do połowy lat 90. na ulicach miasta, oprócz kultowych Autosanów, można było spotkać głównie pojazdy marki Jelcz M11, Jelcz PR110M oraz Jelcz 120M.
W 1993 r. nastąpił podział PGK, z którego wydzielono Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej i to pod tą nazwą funkcjonował kilka najbliższych lat. Lata 1995 – 2000 były bardzo obfite w nowo zakupiony tabor. Zakupiono pierwszy niskopodłogowy autobus marki Jelcz M121M oraz MAN NL 222. Znacznie obniżyły one średni wiek taboru przewoźnika. Łącznie zostało zakupionych 16 autobusów.
W latach 2001 – 2004 stan pojazdów jak i całej infrastruktury uległ pogorszeniu. W 2005 r. władze miasta postanowiły znacznie poprawić jakość usług pasażerskich. Zakupiono wówczas 3 pojazdy marki Jelcz M101l, jeden pojazd Jelcz M121l3 (prototyp) oraz nowe wiaty przystankowe. Wpłynęły one na poprawę wizerunku miejskiego przewoźnika. W 2007 r. dostarczono jeden autobus MAN Lion’s City NL273, a 4 lata później 8 pojazdów MAN Lion’s City NL283. Ponadto, na linie o małych potokach pasażerskich zdecydowano się wysłać 1 sztukę zakupionego wówczas miejskiego busa Karsan oraz 2 sztuki pojazdów Mercedes-Benz Sprinter, które zostały przerobione przez sanocką firmę Automet na miejskie busy.
W 2011 r. dzięki pomocy funduszy unijnych udało się zrealizować zakup 8 nowych autobusów marki MAN NL283 Lion’s City, co pozwoliło na wycofanie Jelczy M11 oraz PR110M. Wtedy także przeorganizowano siatkę połączeń i wzrosła liczba linii autobusowych.
Rok 2015 był rokiem kolejnej zmiany nazwy przewoźnika – tym razem został on włączony w struktury wydzielonego wcześniej z PGK Miejskiego Zakładu Komunalnego. W 2018 r., przedsiębiorstwo zakupiło 19 fabrycznie nowych autobusów – 10 sztuk elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 8,9 LE Electric, 6 sztuk modelu Autosan Sancity 10LF oraz 3 identyczne busy Autometa. Ponadto, w 2019 r. uruchomiono również kartę miejską oraz umieszczono na 30 przystankach tablice informacji pasażerskiej. Przedsięwzięcie zostało zakończone w sierpniu 2019 r. Obecnie planowany jest zakup 4 nieemisyjnych autobusów klasy MAXI oraz wymiana starych wiat przystankowych na nowoczesne.
Do 2018 roku, trzon taboru autobusowego w stalowowolskim MZK stanowiły pojazdy Jelcz 120M w liczbie 12 sztuk. Zostały one ostatecznie wycofane z eksploatacji liniowej w listopadzie 2018 r. Aktualnie, głównym modelem autobusów eksploatowanych w Stalowej Woli jest Solaris Urbino 8,9 LE Electric w liczbie 10 sztuk. W chwili obecnej MZK Stalowa Wola posiada 35 pojazdów, które obsługują 22 linie. Ich trasy wyglądają następująco:
Linia nr 1: Rozwadów Rynek – Racławice Kościół
Linia nr 3: Os. Sochy – Os. Sochy (linia okrężna)
Linia nr 4: Turbia Szkoła – Nisko Dom Handlowy
Linia nr 5: Kasztanowa – Przyszowska
Linia nr 6: Kasztanowa – Kasztanowa (linia okrężna)
Linia nr 8: Kwiatkowskiego Urząd Miasta – Kwiatkowskiego Urząd Miasta
Linia nr 10: Sosnowa Leśniczówka – Sosnowa Leśniczówka (linia okrężna)
Linia nr 11: Kasztanowa – Wrzosowa Skamat
Linia nr 12: Rozwadów Rynek – Nowa Wieś
Linia nr 14: Okulickiego Wiadukt – Zaleszany Kościół
Linia nr 15: Kasprzyckiego HSW – Agatówka
Linia nr 16: Kwiatkowskiego Rondo Solidarności HSW – Jastkowice
Linia nr 17: Przyszowska – Kłyżów Błońska
Linia nr 18: Kwiatkowskiego Ambulatorium – Wola Rzeczycka Stadion
Linia nr 19: Pysznica Straż Pożarna – Pysznica Straż Pożarna (linia okrężna)
Linia nr 20: Okulickiego Hala Targowa – Okulickiego Hala Targowa (linia okrężna)
Linia nr 22: Rozwadów Rynek – Rozwadów Rynek (linia okrężna)
Linia nr 25: Galeria Handlowa Vivo – Sosnowa Leśniczówka
Linia nr C1: KEN Stacja Paliw – Ofiar Katynia Cmentarz (linia okrężna)
Linia nr C2: Ofiar Katynia Fabryczne – Ofiar Katynia Supermarket (linia okrężna)
Linia nr C3: Os. Hutnik – Sosnowa Leśniczówka
Linia nr P: Okulickiego PKS – Tołwińskiego
W przygotowywaniu artykułu korzystano ze stron: https://pl.wikipedia.org/wiki/Miejski_Zakład_Komunalny_w_Stalowej_Woli oraz http://polskitransportpubliczny.pl/index.php?id=142. Za zdjęcia serdecznie dziękujemy Panom Wojciechowi Turżańskiemu, Michałowi Krużelowi oraz Jackowi Sobocie.
0 komentarzy