Historia komunikacji miejskiej w Sanoku rozpoczęła się 01.10.1957 r. i była pierwszą jaka powstała w południowo wschodnim regionie ówczesnego województwa rzeszowskiego. Już w 1983 r. Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku, wykorzystując 50 pojazdów, obsługiwała 37 linii, co dawało w sumie 800 kursów dziennie. W ciągu roku przewieziono ponad 14 milionów pasażerów. Początkiem września 1983 r. oddana do użytku została nowa zajezdnia autobusowa. Ogólnie, w latach 80., komunikacja organizowana przez MKS w Sanoku obsługiwała nawet tak oddalone miejscowości jak Brzozów czy Solina.
W 2012 r. rozpoczęto pierwsze gruntowne zmiany w funkcjonowaniu połączeń w mieście. Przestarzały wówczas już układ połączeń z lat 80. XX wieku, został zastąpiony przez całkowicie nowy rozkład, wprowadzono także bilet czasowy 30-minutowy. Obecnie MKS Sanok wchodzi w skład Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (SPGK) i obsługuje 12 regularnych linii.
Z racji tego, że to właśnie w Sanoku mieści się fabryka firmy Autosan, przewoźnik w ciągu swojego istnienia posiadał (od 2005 roku kiedy to wycofano Drögmöllera – nr taborowy #239) w taborze wyłącznie pojazdy tej firmy. Sytuacja uległa zmianie w 2018 roku – zakupiono 6 używanych Mercedesów O530 Citaro z PKM Sosnowiec. Było to spowodowane opóźnieniami w dostawie nowych pojazdów Autosan M12LF CNG, oraz koniecznością wycofania najstarszych pojazdów.
Obecnie przewoźnik posiada 27 autobusów, każdy z nich jest przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Obecny tabor wygląda następująco:
• Autosan SanCity M12LE – 5 sztuk
• Mercedes-Benz O530 – 9 sztuk (obecnie pozostało 7 sztuk w eksploatacji liniowej)
• Autosan SanCity M10LF – 3 sztuki
• Autosan SanCity M12LF CNG – 8 sztuk
• Irisbus Citelis 10.5M CNG – 2 sztuki
Obecny układ linii:
• 1 – WÓJTOSTWO – Gorazdowskiego – Sadowa – Jana Pawła II – Traugutta – Langiewicza – Dmowskiego – Rymanowska – Kościuszki – Sienkiewicza – Słowackiego – Kochanowskiego – Lwowska – Kolejowa – Lipińskiego – Kościelna – Robotnicza – Kawczyńskiego – Lipińskiego – Kluski – Okrzei – WILCZA
• 1A – WÓJTOSTWO – Gorazdowskiego – Sadowa – Jana Pawła II –
Langiewicza – Traugutta – Dmowskiego – Rymanowska – Kościuszki – Sienkiewicza – 800-
lecia – Stawiska – Jezierskiego – Konarskiego – Jagiellońska – Kochanowskiego –
Prugara-Ketlinga – Lwowska – Lipińskiego – Kościelna – Robotnicza – Kawczyńskiego –
Stróżowska – Okrzei – WILCZA
• 2 – WÓJTOSTWO – Jana Pawła II – Langiewicza – Traugutta – Staszica – Królowej Bony – Lwowska – Kochanowskiego – Jagiellońska – Kościuszki – Rymanowska – Konopnickiej – USTRONIE
• 3 – BIAŁA GÓRA/JANA PAWŁA II – Langiewicza – Traugutta – Dmowskiego – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Lipińskiego – Beksińskiego – Dworcowa – Lwowska – Przemyska – OLCHOWCE KOŚCIÓŁ
• 3A – DĄBRÓWKA (JANA PAWŁA II) – Krakowska – Stankiewicza – Witosa – Rataja – Struga – Iwaszkiewicza – Rymanowska – Dmowskiego – Kiczury – Sadowa – Traugutta – Białogórska – Mickiewicza – Kościuszki – Sienkiewicza – 800-lecia – Konarskiego – Lipińskiego – Beksińskiego – Dworcowa – Lwowska – Przemyska – Witkiewicza – Wyspiańskiego – OLCHOWCE KOŚCIÓŁ/OLCHOWCE CMENTARZ
• 4 – OKULICKIEGO/DĄBRÓWKA – Krakowska – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Lipińskiego – Beksińskiego – Dworcowa – Lwowska- Przemyska – OLCHOWCE KOŚCIÓŁ/CMENTARZ
• 4A -OKULICKIEGO/DĄBRÓWKA – Krakowska – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Lipińskiego- Beksińskiego – Dworcowa – Lwowska – Przemyska – Witkiewicza – Wyspiańskiego – OLCHOWCE KOŚCIÓŁ
• 5 – DĄBRÓWKA – Krakowska – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Lipińskiego – ZAHUTYŃ – ZAGÓRZ KOŚCIÓŁ / WIELOPOLE
• 6 – WÓJTOSTWO – Langiewicza – Traugutta – Dmowskiego – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Lipińskiego – ŁANY – ZAHUTYŃ – ZAGÓRZ PKP / ZASŁAW
• 7 – WÓJTOSTWO – Gorazdowskiego – Sadowa – Jana Pawła II – Langiewicza – Traugutta – Staszica – Mickiewicza – Kościuszki – Sienkiewicza – Głowackiego – 800-Lecia – Stawiska – Warzywna – Stawiska – Jezierskiego – Konarskiego – Lipińskiego – Kościelna – Robotnicza – Kawczyńskiego – STRÓŻOWSKA
• 9 -OKULICKIEGO/DĄBRÓWKA – Krakowska – Rymanowska – Kościuszki – Jagiellońska – Kochanowskiego – Królowej Bony – Traugutta – Sadowa – WÓJTOSTWO
• 23 – BIAŁA GÓRA/WÓJTOSTWO – Gorazdowskiego – Sadowa – Jana Pawła II – Traugutta – Staszica – Królowej Bony – Przemyska – OLCHOWCE STOMIL/OLCHOWCE KOŚCIÓŁ/ZAWADKA-BYKOWCE OSIEDLE (linia kursuje tylko w godzinach szczytu)
Zebrane materiały pochodzą z serwisu Wikipedia oraz ze zbiorów prywatnych. Za zdjęcia serdecznie dziękujemy: Jackowi Sobocie, Tomaszowi Fladze, Dariuszowi Bialicowi oraz Danielowi Nastynowi.
Nie zgadzam się z tym, że do2018 jeździły po Sanoku wyłącznie Autosany. Nawet na jednym z zamieszczonych zdjęć jest Jelcz M11 z nr 070. Pierwszy Jelcz w Sanoku PR95 (prototyp testowany razem z trzema z Autosanami H90) nr 103 (wg starej numeracji) był eksploatowany od końca lat siedemdziesiątych. Po otwarciu nowej zajezdni (chyba 1983) sanocki MKS dostał 15 Jelczy PR110, numery od 019 do 034. Po paru latach przybyło jeszcze ok 15 Jelczy M11/L11.Pozdrawiam.
Poprawimy w niedługim czasie. Pozdrawiam, Daniel.