Dzisiaj przedstawimy Państwu kolejny model autobusu testowego a jest to Irisbus Agora S. Inne nazwy tego autobusu to Karosa Citybus 12M lub Renault Agora S.

Irisbus Agora S jest to niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI , produkowany w latach 1995-2005 przez koncern Renault w zakładach mieszczących się w miejscowości Annonay (Francja) oraz montowany w zakładach Karosa pod własną marką. W Irisbusie do 2001 roku montowano silnik Renault MIDR 06.20.45 o mocy maksymalnej 186 kW (253 KM). Od 2001 roku stosowano silniki typu IVECO Cursor F2BE0682D o mocy maksymalnej 180 kW (245 KM) oraz IVECO Cursor F2BE0682C o mocy maksymalnej 213 kW (290 KM) . Były one łączone z automatyczną skrzynią biegów ZF 4HP502. Autobus posiada układ drzwi 2-2-0 lub 2-2-2( taki układ drzwi posiadał autobus który testowano w MPK Rzeszów).

Jest to standardowy 12-metrowy autobus miejski o szerokości 2500mm i wysokości 2979mm. Jego masa całkowita wynosi 18000 kg.

Autobus łącznie posiada 133 miejsca w tym 30 to miejsca siedzące.

Posiada systemy bezpieczeństwa ABS,ASR i opcję klimatyzacji.

Wersja CNG tego autobusu którą testowało MPK Rzeszów posiada silnik IVECO Cursor 8 CNG, o mocy maksymalnej 200 kW (272 KM) sprzężony z automatyczną skrzynią biegów VOITH D 851.3.

Jego wysokość wynosi 3371mm. Autobus posiada łącznie 86 miejsc w tym 26 to miejsca siedzące.

Autobusy na CNG posiadały dodatkowy system bezpieczeństwa.

Oprócz ABS i ASR posiadały także EBS.

Autobus który trafił na testy do MPK Rzeszów pochodzi z roku 2004.

Na testy do Rzeszowa przybył 10 stycznia 2005r i był na nich do 17 stycznia 2005r. W trakcie testów obsługiwał min: linie 0A,0B i 18.

Inni przewoźnicy którzy na przełomie lat 2004-2005 testowali ten autobus to DP Bratislava, MPK Łódź, MPK Kraków, MPK Tarnów, Veolia Nitra, MPK Radom, MZA Warszawa, DLA Wrocław i PGK Suwałki.

W latach późniejszych żaden przewoźnik nie testował już tego autobusu. Autobus ten od nowości jest własnością Irisbus Saint Priest (Rhone) we Francji. Łącznie wyprodukowano 11 066 szt tego modelu.

Za udostępnienie zdjęć dziękujemy panu Wojciechowi Tworkowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *