W 1995 roku MPK Rzeszów testowało autobus wyjątkowy – prototyp Jelcza 120M z zupełnie nowym nadwoziem, oraz wieloma zmianami technicznymi w stosunku do seryjnych egzemplarzy.

Wśród zmian wymienić można:

• całkowicie zmieniony wygląd zewnętrzny

• wklejane szyby boczne

• jednoczęściowa szyba przednia, nie dająca refleksów świetlnych

oświetlenie stopni, oraz schodków

• zastosowanie siedzeń z tworzywa sztucznego z miękką wkładką

• wyprowadzanie spalin przez rurę wydechową znajdującą się na dachu

Oprócz tego zastosowano wiele innych, mniejszych zmian. W trakcie eksploatacji w MPK prototypowy Jelcz otrzymał tymczasowy numer taborowy #650.

Następstwem testów tego pojazdu był zakup trzech Jelczy 120M jeszcze w 1995 roku, w których została zastosowana część rozwiązań z prototypu. Ich numery to #634, #635 i #636. Wszystkie 3 pojazdy jeździły liniowo do końca 2013 roku, kiedy zostały zastąpione przez Mercedesy Citaro CNG.

Prototypowy Jelcz, o którym mowa został zakupiony przez PKS Lubin, gdzie jeździł do 2008 roku. Następnie został on zezłomowany.

Był on wyposażony w standardowy dla tego modelu silnik WSK Mielec SWT 11/300/1, oraz skrzynię biegów PS Tczew S4-95.

Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy Wojciechowi Tworkowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *