Jelcz 120MM/1 – autobus miejski, produkowany w latach 1993-1998 przez polską firmę Jelcz.
Jest to kolejna odmiana rodziny 120M. Pojazd wyposażony został w spełniający normę czystości spalin Euro-1 niemiecki silnik MAN D0826LUH05 o mocy maksymalnej 169 kW (230 KM) oraz 3 lub 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Z przodu stosowano oś Jelcz NZ6A1, zaś z tyłu oś Jelcz MT 1032.A.
Poza zastosowaną jednostką napędową oraz skrzynią biegów model ten nie różni się zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi od innych wozów tej serii. Autobusy miały nadal klasyczny wygląd nadwozia odziedziczony po Jelczach PR110, jednak mechanicznie były to zupełnie inne wozy.
Jelcz 120MM/1 #630, który pochodzi z 1993 r. dostał siedmiolitrowy silnik MAN D0826 spełniający normę Euro 1, zestawiony z automatyczną skrzynią biegów ZF. Takie połączenie znacznie poprawiło dynamikę, a także komfort kierowcy, odejmując konieczność zmiany biegów.
Następnie w 1996 r. zakupiono kolejnych 7 autobusów Jelcz 120MM/1. Z kolei te autobusy posiadały silnik MAN D0826LUH05, a skrzynię biegów Voith D851.2.
Podtyp znany w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie , bowiem wcześniej kupiono już 120MM/1, jednak zmiany stylistyczne poszły dalej. Do wklejanych szyb bocznych doszedł jeszcze unowocześniony wygląd tyłu, pewne zmiany zaszły także z przodu autobusu. Pojazdy zyskały charakterystyczne wyświetlacze z przodu i z tyłu.
Ostatniego Jelcza z tej rodziny wycofano z ruchu w 2018 r.
Autobusy posiadały następujące numery taborowe: 630 i przedział od 642 do 648.
Pod koniec swojej służby we flocie rzeszowskiego przewoźnika, opisywane autobusy można było spotkać na liniach nocnych.
Za udostępnienie zdjęć dziękujemy Wojciechowi Tworkowi.
0 komentarzy