Na prezentację przyjechał tym razem biały testowy egzemplarz Jelczańskich Zakładów Samochodowych wyprodukowany w 2007r . Posiadał on silnik Cummins ISBe4 160B o mocy 160 KM oraz automatyczną skrzynię biegów Allison T280R. Autobus był wyposażony w dwie pary drzwi o układzie 1-2-0 wewnątrz znajdowało się 16 miejsc siedzących.

Jelcz M083C Libero to midibus o konstrukcji niskowejściowej. Silnik znajduje się w tylnej części pojazdu, za drugą osią, pod podłogą. Jest to jednostka produkcji Cummins, osiągająca normę czystości spalin Euro IV z wykorzystaniem systemu SCR i płynu AdBlue. Szkielet kratownicy wykonano ze spawanych profili stalowych ze stali nierdzewnej. Przednią oś dostarczyła firma LAF, most napędowy – Meritor. Zastosowano automatyczną skrzynię biegów Allison T280R. Do wykonania poszyć bocznych wykorzystano stal nierdzewną, zaś ściany przednia i tylna są wykonane z tworzyw sztucznych. We wnętrzu znalazło się 16 foteli pasażerskich, autobus maksymalnie zabiera 60 pasażerów. Co nietypowe, w autobusie nie ma miejsc siedzących na przedniej stronie nadkoli nad pierwszą osią. Pojazd wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, elektroniczne wyświetlacze i głosowe zapowiadanie przystanków. W porównaniu do Autosana H7-20, Jelcz M083 jest autobusem lepiej dostosowanym do warunków ruchu miejskiego, dzięki większemu udziałowi niskiej podłogi oraz lepszemu przeszkleniu nadwozia.

Jak się okazało w eksploatacji, konstrukcja nie była dość dopracowana i nadwozie autobusu wpadało w uciążliwy rezonans od silnika, szczególnie na wolnych obrotach.

Sam model autobusu miał bogatą historię. Na początku lat dwutysięcznych Autosan postanowił wkroczyć w segment autobusów miejskich, opracowując dwa modele – niskopodłogowy, 12-metrowy A844MN oraz midibus A613MN. Drugi z modeli został skonstruowany na podwoziu Csepel 613.04. Była to konstrukcja dwudrzwiowa, w układzie 1-2-0, z niską podłogą do tylnej krawędzi drugich drzwi – do tylnej części prowadziły dwa stopnie poprzeczne.

W 2002 roku zbudowano kolejne dwa autobusy, tym razem jednak na podwoziu własnej konstrukcji, oznaczając model A0808MN. W tym czasie pojawiła się jednak idea rozdzielenia produkcji autobusów miejskich i międzymiastowych między dwie fabryki spółki Polskie Autobusy.

Autosan miał skoncentrować się na autokarach, zaś Jelcz na konstrukcjach przeznaczonych do transportu miejskiego. W 2006 roku do ZS Jelcz przeniesiono produkcję A0808MN, oznaczając model M083. Nadwozie wydłużono o 50 cm. W autobusie zmodyfikowano również stylistykę nadwozia, pozbawiono go listew bocznych i zmodyfikowano wnętrze. W opracowaniu zmienionej stylizacji nadwozia brali udział artyści z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Autobus zaprezentowano w 2007 roku na Targach Transexpo w Kielcach.

W Rzeszowie testowany był na liniach 8,9,10 i 15.

Do dnia dzisiejszego ten egzemplarz eksploatowany jest w PKS Grodzisk Mazowiecki.

Za udostępnienie zdjęć dziękujemy użytkownikom @Flash


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *