3 lipca 1986 roku rzeszowski przewoźnik wzbogacił się o 8 sztuk wysokopodłogowego autobusu. Autobusy otrzymały numery taborowe #567-574. Produkowany w ramach polsko-węgierskiej socjalistycznej współpracy między Jelczem i Ikarusem model M11 zbudowano na podwoziu wyposażonym w silnik oraz manualną, pięciobiegową skrzynię biegów produkcji węgierskiej. Natomiast nadwozie pochodziło z fabryki w Jelczu.

Zmodyfikowana karoseria to nic innego jak skrócone o jeden metr nadwozie modelu PR110 stąd oznaczenie modelu M11( jedenaście metrów). Autobus wyposażono w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi. Najłatwiej model M11 od modelu PR110U/M można było po braku tylnej bocznej szyby za ostatnimi drzwiami oraz inną osią przednią . Oprócz widocznych gołym okiem z zewnątrz, różnice dało się zauważyć również w środku takich jak brak rzędu siedzeń przy tylnej ścianie oraz brak wymiennika ciepła co sprawiało, że w zimie było to najchłodniejsze miejsce w pojeździe. Popularnie nazywano je „ikarusami”, ponieważ elementy podwozia i całe wyposażenie mechaniczne pochodziło z Ikarusa. Model ten nie należał do komfortowych, umiejscowiony pod podłogą między osiami silnik robił wiele hałasu, okropnie dymił i spalał dużo paliwa. Ciężko pracująca skrzynia biegów również nie przysporzyła mu wielbicieli wśród kierowców. Usytuowanie agregatu centralnego ogrzewania bezpośrednio pod fotelem kierowcy było porażką konstruktora.

Wysoka podłoga na całej długości sprawiała, że wsiadający do niego pasażerowie musieli pokonać dość wysokie stopnie przy drzwiach, co często było problemem szczególnie dla ludzi starszych czy też mam z wózkami. W porównaniu do Jelcza PR110 miał też miał twardsze zawieszenie, bardziej przystosowane do polskich dróg, co z jednej strony skutkowało większą trwałością elementów podwozia, a z drugiej wpływało niekorzystnie na komfort jazdy. Autobusy fabrycznie wyposażono w pełne kabiny kierowców.

Pomimo wielu wad „Migi” były chętnie kupowane przez miejskich przewoźników.

W 2001 roku #569 został sprzedany do PKM Bytom, a w kwietniu 2002 r. został wycofany ostatni Jelcz M11 #571, którego również odsprzedano do firmy z Bytomia. #569 w barwach PKM Bytom zakończył służbę w 2002 r., natomiast #571 zakończył służbę w 2004 r. Oczywiście w Bytomiu autobusy te otrzymały inne numery taborowe, odpowiednio rzeszowski #569 otrzymał nr 7334, zaś #571 nr 7343.

Zdjęcie rzeszowskich Jelczy M11 udostępnił nam Pan Andrzej Zawora – serdecznie dziękujemy!

Zdjęcia autobusu Jelcz M11 #317 udostępnił nam Pan Damian z Galicyjskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji z Nowego Sącza (http://gsmk.org.pl) do którego należy ten odrestaurowany autobus – serdecznie dziękujemy.

Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *