Jelcz M120M/4 CNG „Supero” należące do MPK Rzeszów były wyprodukowane w roku 2006 przez firmę Jelcz. Jest to autobus wysokopodłogowy, a napędza go silnik MAN E 2866 DUH03, który jest identyczny jak w Jelczu M125M Vecto o mocy 180 kW – 2200 obr./min sprzężony z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów VOITH D 854.3E.
Jego prędkość maksymalna wynosi 85 km/h. Jego wysokość to 3040 mm a masa całkowita wynosi 18000 kg. Posiada on ogółem 100 miejsc w tym 37 siedzących. Spełnia on normy spalania Euro 5. Elektrykę zapewniają 2 akumulatory 200Ah.
Standardowo autobus wyposażono w ABS wspomagany dwuobwodowym hamulcem, a dodatkowo rzeszowskie Supera posiadają klimatyzację kabiny kierowcy. Podwozie oparte jest na kratownicy wykonanej ze stali chromoniklowej. Stalowe butle z gazem (jest ich 12) umieszczono nie na dachu jak w autobusach niskopodłogowych, ale pod podłogą. Tankowanie wozu trwa 20 minut, a pojemność butli wystarcza na przejechanie ok. 400 km czyli całodzienną obsługę linii które obecnie obsługuje MPK w Rzeszowie. Jelcze Supero posiadają numery boczne w przedziale #667-676 i pierwotnie były kupione by obsługiwać linie podmiejskie, bo zwłaszcza w warunkach zimowych, na bardziej zaniedbanych drogach poradzą sobie lepiej od autobusów z niską podłogą (głównie chodziło wtedy o ówczesne linie nr 2, 3, 4, 5, 7, 14, 21, 22, 23, 27, 33, 35, 37, 38, 44). Taki stan rzeczy trwał do roku 2010 do powstania Międzygminnej Komunikacji Samochodowej (MKS). Po jej powstaniu i rezygnacji gmin z usług MPK Rzeszów wozy te zaczęły obsługiwać linie miejskie zazwyczaj na brygadach szczytowych a w późniejszym okresie także brygady linii nocnych.
MPK Rzeszów za jedną sztukę autobusu Jelcz M120M/4 zapłaciło niecałe 599 tys. zł. Zakup 10 szt. tych autobusów był możliwy dzięki dotacji z Eko Funduszu.
Wyprodukowanych zostało tylko 13 sztuk Jelczy M120M/4. Oprócz 10 sztuk obsługiwanych przez MPK Rzeszów, trzy sztuki tego autobusu można było spotkać w mieście Szombathely (miasto położone tuż przy granicy z Austrią na zachodzie Węgier).
Obecnie w Rzeszowie w eksploatacji (stan na dzień 31.07.2024 r.) pozostaje już tylko dwie sztuki tego modelu o numerach taborowych 669 i 674.
0 komentarzy