Jelcz M121M/4 CNG „Mastero” to 12-metrowy autobus, wyprodukowany przez fabrykę w Jelczu-Laskowicach, jako kolejna generacja popularnego autobusu miejskiego Jelcz M121. Jest to ostatni typ tego modelu, a do Rzeszowa trafiła wersja zasilana gazem CNG.

W 2007 roku został ogłoszony przetarg na dostawę ośmiu 12-metrowych, częściowo niskopodłogowych (LE) autobusów zasilanych CNG. Wygrała go firma Jelcz właśnie z tym modelem. Pojazdy dostarczono pod koniec 2007 roku, a na rzeszowskie ulice wyjeżdżały partiami. Ostatnie 3 sztuki na stałe wyjechały w styczniu 2008 r. Otrzymały one numery taborowe z zakresu #677 – #684.

Jako ciekawostkę należy dodać, iż są to pierwsze autobusy w historii MPK Rzeszów, które posiadają monitoring wizyjny przestrzeni pasażerskiej, oraz tego co się dzieje przed i za pojazdem.

Pojazdy są napędzane silnikiem MAN E 2866 DUH03 (tak samo jak w przypadku M120M/4 CNG), o mocy 180 kW (245 KM), zblokowane z automatyczną, 4-biegową skrzynią Voith D854.3E.

Rzeszów do 2018 roku był jedynym miastem obok Krakowa, w którym są eksploatowane te wozy. Kraków otrzymał w 2006 roku 5 sztuk tego modelu. Od początku roku 2019, można je już spotkać wyłącznie w Rzeszowie.

Na dachu autobusu znajdują się 4 kompozytowe zbiorniki paliwa. Co ciekawe, są one wkomponowane w konstrukcję dachu i częściowo wnikają do wnętrza pojazdu. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się zmniejszyć wysokość autobusu oraz poprawić jego prowadzenie. Mogły one dzięki temu pojawiać się na liniach przejeżdżających pod przebudowywanym obecnie wiaduktem na ul. Batorego, jednak były to bardzo sporadyczne przypadki, gdyż mieściły się praktycznie na styk. Z reguły sytuacja taka miała miejsce, jeśli autobus taki wyjeżdżał na linię jako rezerwa.

Pojazdy są znane z charakterystycznego, wyjącego dźwięku silnika.

Jako pierwszy został wycofany autobus o numerze taborowym 680, który to podczas swoich ostatnich dni eksploatacji obsługiwał głównie linie nocne.

Na dzień dzisiejszy (stan na 31.07.2024) w ruchu liniowym jest 5 autobusów z tego typu . Są to autobusy o numerach taborowych : 677, 678, 681, 682, 683 .


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *