W marcu 2007 roku rzeszowskie MPK testowało kolejny autobus zasilany gazem ziemnym, w związku ze zbliżającym się przetargiem na zakup ośmiu tego typu pojazdów.

Tym razem przyszedł czas na kolejny pojazd rodem z Jelcza-Laskowic. Mowa o Jelczu M121M/4 Mastero CNG na co dzień należącego do MPK Kraków. Pojazd ten, jak cała seria M121, był niskowejściowy. Wejście przednie i środkowe było z poziomu całkowicie niskiej podłogi, natomiast tylne na podwyższeniu o wysokości takiej samej jak w przypadku Jelcza M120M/4 Supero CNG.

Pojazd wyposażono w silnik MAN E2866DUH03, oraz skrzynię biegów Voith D854.3E.

Ciekawostką jest fakt, że butle z gazem ziemnym są wkomponowane w konstrukcję dachu i w części niskopodłogowej wnikają do wnętrza pojazdu, dzięki takiemu rozwiązaniu udało się zmniejszyć wysokość autobusu.

Ostatecznie to właśnie na zakup tego rodzaju pojazdów zdecydowało się MPK i w 2007 roku na rzeszowskie ulice wyjechało 8 takich właśnie Jelczy. Egzemplarze z Rzeszowa różniły się nieco układem siedzeń, typem foteli, oraz brakiem ciepłego guzika. Zamontowane zostały za to lampy sygnalizujące zamykanie drzwi mruganiem. W krakowskich egzemplarzach nie było zastosowanego takiego rozwiązania.

Pojazd który był testowany, został wycofany z eksploatacji w 2018 roku.

Za zdjęcie dziękujemy panu Wojciechowi Tworkowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *