Jelcz M125M był produkowany przez zakłady samochodowe Jelcz od 1998 r. do 2003 r. Był to dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez Zakłady Samochodowe Jelcz w Jelczu-Laskowicach (ponadto był to pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Była to całkowicie nowa konstrukcja, niebazująca technicznie na żadnym pojeździe wcześniej produkowanym przez ZS Jelcz.

Autobus otrzymał nowo zaprojektowaną ścianę tylną oraz przednią wykonaną z tworzywa sztucznego z dużą panoramiczną szybą, pod którą umieszczono również wyświetlacz informacyjny. Do napędu posłużył silnik MAN D0826 LUH12 o mocy maksymalnej 220 KM i pojemności 6871 cm3 współpracujący z pięciobiegową skrzynią biegów ZF 5HP500.

Moc przekazywana jest na tylny most portalowy ZF AV-132, z przodu zastosowano oś portalową Jelcz 65N, znaną z innych niskopodłogowych i niskowejściowych modeli Jelcza. W wyposażeniu standardowym znalazł się pulpit VDO oraz szyna informacyjna typu CAN.

Autobus posiada łącznie 101 miejsc, w tym liczba miejsc siedzących wynosi 28. Jego prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Autobus posiada systemy bezpieczeństwa ABS i ESR. Posiadał też ponadto opcję klimatyzacji. W autobusie znajdowały się 3 pary drzwi w układzie 2-2-2.

W 2001 roku zmodernizowano pojazd. Zastosowano silnik MAN D0836 LUH02 spełniający normę czystości spalin Euro-3, zmniejszono wysokość szyby czołowej, wydzielając tym samym miejsce na wyświetlacz informacyjny, zastosowano układ hamulcowy z tarczami na wszystkich osiach, zlikwidowano podesty w przedniej części pojazdu oraz przeniesiono zbiornik paliwa na prawe przednie nadkole. Od tego momentu pojawiła się możliwość zastosowania reflektorów projektorowych oraz dzielonej szyby czołowej.

W MPK Rzeszów od 2010 r. były użytkowane 2 Jelcze M125M z 1999 r. o numerach taborowych #754 i #755. Były one odkupione od przewoźnika ZKM Ciechanów. #755 eksploatowano do 2015, a #754 do 2017 r.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *