Dziś pora na kolejne „przeguby” we flocie rzeszowskiego przewoźnika.

Mowa o Jelcz M181MB – zapraszamy do lektury …

Jelcz M181MB – to autobus miejski, produkowany w latach 1996-2008 przez polskie przedsiębiorstwo Jelcz.

W 1996 roku na podstawie 12-metrowego niskowejściowego Jelcza M121 powstał pojazd przegubowy, który uzupełnił ofertę Jelczańskich Zakładów Samochodowych.

Pod koniec 1995 roku przedstawiono prototyp autobusu Jelcz M181MB z silnikiem MB OM447hLa o mocy maksymalnej 300 KM. Produkcję tego modelu rozpoczęto w 1996 roku.

Kilka miesięcy później autobus ten przeszedł modernizację nadwozia, w wyniku której zastosowano całkowicie nową ścianę przednią z panoramiczną szybą i wydzielonym miejscem na świetlik, nieznacznie zmodernizowano wnętrze pojazdu oraz jego ściany boczne (analogiczne modernizacje jak w serii M121x).

Kolejnych modernizacji dokonano w roku 2000. Na wysokości trzecich drzwi pochyle poprowadzono podłogę, dzięki temu zlikwidowano stopień za tylną krawędzią drzwi.

W 2002 roku autobus ten otrzymał nowy przegub przedsiębiorstwa Hubner, oraz nadkola zewnętrzne z modelu Jelcz M101I.

Ostatnia modernizacja nastąpiła w roku 2005, zastosowano wówczas przednią i tylną ścianę z modelu M101I, wprowadzono nieznaczne zmiany we wnętrzu pojazdu oraz zastosowano unowocześniony silnik OM457hLA III/3 i skrzynię biegów Voith D864.3E. Tak zmodernizowany autobus uzyskał nazwę M181MB/3.

Ciągle zwiększające się potoki pasażerskie i powolny kres autobusów VOLVO, zmusił przewoźnika do zakupu autobusów przegubowych, wybór padł na niedrogi i nowoczesny wówczas produkt z Jelcza – model M181MB to autobus klasy MEGA, dwuczłonowy o długości blisko 18 metrów. Pojazd napędzał dwunastolitrowy silnik firmy Mercedes Benz synchronizowany z automatyczną skrzynią biegów ZF. Łącznie MPK zakupiło 4 autobusy tego typu, dwa w 1996 roku (#640 i #641) kolejne dwie sztuki w 1997 roku – były to już autobusy po modernizacji (#649 i #650).

Autobusy po zakupie skierowano do obsługi najbardziej obciążonych linii MPK tj. 0, 3, 13, 17, 18, 19 i 30. W latach dwutysięcznych, autobusy dowoziły gównie mieszkańców północnych aglomeracji z gminy Trzebownisko. Autobusy na stałe wpisały się w grafik linii 2, 14 i 21 sporadycznie wykonywały kursy na terenie miasta na typowo miejskich liniach. Wraz z powstaniem ZG PKS i przejęciem obsługi linii podmiejskich przez PKS autobusy znowu powróciły na najbardziej zatłoczone linie miejskie gdzie jeździły, aż do swojej emerytury.

Wszystkie Jelcze w latach 2004-2005 przeszły naprawy generalne na warsztatach zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej. Pozwoliło to na przedłużenie eksploatacji przegubowców. Jelcz #641 został wycofany jako pierwszy w 2013 roku. Kolejne kasacje przegubowych autobusów dokonano w 2015 roku, wycofano wtedy #649 i #650. Ostatni przegubowy Jelcz #640 został wycofany przez MPK w lipcu 2017 roku z powodu złego stanu kratownicy pojazdu. Pomimo wycofania z ruchu liniowego, autobus przez dłuższy czas znajdował się na zajezdni przewoźnika czekając na lepsze czasy, ponieważ jest to ostatni tego typu Jelcz na świecie.

W dniu 3 sierpnia 2018 r. opuścił jednak zajezdnię rzeszowskiego przewoźnika i udał się do nowego właściciela, do firmy ” Escape Service” z Warszawy, gdzie otrzymał „drugie” życie.

Zdjęcia udostępnili nam użytkownicy @kuki i @SzaLony ze strony www.phototrans.pl oraz Pan Aleksander Wojnar i Pan Wojciech Tworek – serdecznie dziękujemy!

+4


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *