Prototyp Jelcza PR110IL który w założeniu miał być autobusem międzymiastowym zbudowano w 1977 roku. Pojazd miał wysoką podłogę, co umożliwiło stworzenie podpodłogowej przestrzeni bagażowej o pojemności 7 m³. Zwiększyła się też wysokość pojazdu w stosunku do wersji miejskich; nie zmieniono natomiast pozostałych wymiarów. Autobus ten mieścił 51 osób na miejscach siedzących. Seryjna produkcja Jelczy PR110IL ruszyła w IV kwartale 1979 roku.

Nadwozie Jelcza PR110IL było bardzo podobne do wersji PR110L. Autobus posiadał dwie pary drzwi: tylne drzwi były jednoskrzydłowe, zamykane mechanicznie na klamkę, przednie natomiast mogły być montowane w dwojaki sposób – jako pojedyncze, zamykane na klamkę lub dwuskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane pneumatycznie z miejsca kierowcy. Oba rozwiązania były uprzednio testowane.

Jelcz PR110IL był napędzany jednostką napędową produkcji polskiej typu SW 680/78, ustawionym leżąco za tylną osią. Wykorzystano takie same układy mechaniczne, jak w PR110U, za wyjątkiem skrzyni biegów ponieważ zastosowano mechaniczną, sześciobiegową skrzynie biegów produkcji FPS Tczew (na licencji ZF). Umożliwiała ona osiągnięcie prędkości maksymalnej 95 km/h.

Początkiem lipca 1982 roku dla MPK Rzeszów zakupiono dwa turystyczne modele autobusów Jelcz PR110 IL z przeznaczeniem na przewozy turystyczno-wycieczkowe. Autobusy te otrzymały nr taborowe 435 i 436.

Jak już wspomniano oba autobusy w przedsiębiorstwie miały bardzo krótką historie , ponieważ autobus 435 przekazano do innego przedsiębiorstwa jeszcze w tym samym roku, a 436 wykorzystywano na wycieczki do końca grudnia 1986 roku, po czym sprzedano go do rzeszowskiego Teatru Lalki i Aktora „Kacperek”. Tam służył jeszcze przez kilka lat.

W ramach ciekawostki można dodać że autobusy były pomalowane inaczej niż dostarczane do MPK w tym czasie miejskie Jelcze PR110U.

Niestety nie zachowały się zdjęcia autobusów w barwach rzeszowskiego przewoźnika. Jeżeli ktoś z Państwa posiada w swoich zbiorach jakiekolwiek zdjęcia tych dwóch autobusów w ramach ich służby w MPK Rzeszów zachęcamy do podesłania ich albo w komentarzu pod tekstem lub na adres email: hrkm.rzeszow@onet.eu. Zdjęcie co prawda nie rzeszowskiego autobusu, udostępnił nam Pan Marcin Głębowski – administrator strony „Fani Marki Jelcz” Fani Marki Jelcz – dziękujemy!

Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *