Podobnie jak początki komunikacji miejskiej w innych miastach, tak i w Jarosławiu w marcu 1972 r., Uchwałą Prezydium Miejskiej Rady Narodowej powołano Miejską Komunikację Samochodową w Jarosławiu jako jeden z Zakładów Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Powodem takiej decyzji było powstawania nowych zakładów pracy oraz rozległy wówczas teren miasta.

W mieście następował ogólny wzrost liczby mieszkańców i powstawały nowe osiedla mieszkaniowe. Także i na terenach podmiejskich zauważono zwiększone potrzeby komunikacyjne, dlatego też zdecydowano o uruchamianiu połączeń komunikacyjnych z miejscowościami podmiejskimi. Przy opracowywaniu sieci linii komunikacyjnych brano pod uwagę lokalizację zakładów pracy, szkół, osiedli oraz uwzględniono materiały opracowane przez zakłady pracy, dotyczące ilości zatrudnionych i miejsc ich zamieszkania.

Pierwsze autobusy dla Jarosławia przydzielono w listopadzie 1972 r., a pierwsza, prowizoryczna zajezdnia mieściła się przy ul. Mariana Buczka, na terenie byłej gazowni. Wg informacji MZK Jarosław mieściło się tam około 12 autobusów, wtedy marki San H-100.

Jeśli chodzi o układ linii autobusowych, utworzony był on głównie w oparciu o nowo powstałe zakłady pracy, które większą część siły roboczej czerpały z okolicznych wsi. Tak wyglądały poszczególne trasy:

– Linia nr 1: z Pawłosiowa do Tuczemp,

– Linia nr 2: z Pełkiń,

– Linia nr 3: z Jankowic do Szówska,

– Linia nr 4: z Kidałowic do Szówska,

– Linia nr 5: z Szówska,

– Linia nr 6: z Tywoni do Tuczemp,

– Linia nr 7: z Cieszacina,

– Linia nr 8: z Surochowa

– Linia nr 10: z Pełkiń,

– Linia nr 11: z Surochowa,

– Linia nr 12: z Makowiska,

– Linia nr 13: z Ożańska,

– Linia nr 15: z Cieszacina,

– Linia nr 16: z Cieszacina.

Od 1 stycznia 1976 r. zakład wszedł w skład Oddziału Komunikacji Miejskiej w Przemyślu, który był jednym z zakładów WPGKiM Przemyśl, w okresie późniejszym wyodrębniono WPKM Przemyśl jako samodzielny zakład.

W tym czasie podjęte zostały starania o budowę nowej zajezdni. W planach przewidziano zajezdnię dla 60 autobusów z pełnym zapleczem technicznym, magazynami, stację paliw oraz zapleczem socjalnym. Inwestycję udało się zrealizować tylko połowicznie, bowiem zabrakło środków finansowych na realizację całości.

Po podziale WPKM Przemyśl w 1990 r., dnia 26 lipca 1991 r. uchwałą rady miejskiej w Jarosławiu, zakład w Jarosławiu został skomunalizowany i działał jako zakład budżetowy UM Jarosław. W 1995 r. zakład posiadał 33 autobusy, z czego na liniach w ciągu dnia pracowało 25. Po 1995 r. na rynku pojawili się przewoźnicy prywatni, którzy tworzyli podobne linie komunikacyjne, przez co ilość przewożonych pasażerów gwałtownie zmalała.

W 2007 r. MZK przekształcił się z zakładu budżetowego w spółkę z o.o. ze 100% udziałem Gminy miejskiej Jarosław. Od grudnia 2007 r. pełna nazwa zakładu to Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Jarosławiu. W 2010 r. MZK Jarosław w ramach dofinansowania unijnego zakupił nowe autobusy. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego dostawcą 10 nowych autobusów została firma SOR Libchavy spol. s r.o. Autobusy te są długości 9,5 m., posiadają 28 miejsc siedzących i 46 stojących.

Obecnie MZK Jarosław ma swoją siedzibę na ul. Zamkowej 1 (przy drodze nr 865 w kierunku Bełżca). Obecnie w posiadaniu znajduje się następujący tabor: Autosan H9-35 w ilości 1 sztuki, Mercedes O405 w ilości 2 sztuk oraz 11 sztuk SOR BN 9,5, MAN NL283-10,5 Lion’s City M – 1 sztuka i MAN NM243 Lion’s City M – 1 sztuka. Spółka obecnie obsługuje 7 linii o następujących numerach i trasach:

– Linia nr 0: Jarosław oś. Pilsudskiego – PZZ ul. Zbożowa,

– Linia nr 8: Stawki – Królowej Jadwigi,

– Linia nr 9: Jarosław ul. Grunwaldzka – PZZ ul. Zbożowa,

– Linia nr 10: Jarosław ul. Kr. Jadwigi – Kostków / Osada,

– Linia nr 14: Misztale – Jarosław ul. Kr. Jadwigi,

– Linia nr 15: Krakowska – PZZ ul. Zbożowa,

– Linia nr 16: PZZ ul. Zbożowa przez Bandurskiego – PZZ ul. Zbożowa.

Za zdjęcia serdecznie dziękujemy Panu Marcinowi Łańko, Panu Dariuszowi Bialicowi oraz użytkownikowi @Jakub z portalu phototrans.pl


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *