Linię „10” planowano początkowo uruchomić na zasadzie linii okrężnej tzw. „małego koła” łączącej Dworzec PKP z Osiedlem WSK i będącej uzupełnieniem dla linii „0”. Pomysł ten jednak zrealizowano we wrześniu 1964 roku, ale w innym układzie. Remont ul. Dąbrowskiego zmusił też miejskiego przewoźnika do zmiany planowanej wcześniej trasy, zamieniając wariant Dworzec PKP – Osiedle WSK na połączenie Dworzec PKP – Obrońców Stalingradu (Hetmańska). Przebieg nowej linii „10” był wówczas następujący: Grottgera (Dworzec PKP) – Wróblewskiego (Kolejowa) – Plac Wolności – Gałęzowskiego – Kreczmera – Naruszewicza – Szopena – Obrońców Stalingradu (Hetmańska), a w kierunku powrotnym tą samą trasą przez Szopena, Naruszewicza, Kreczmera i dalej ulicami: Fornalskiej (Targowa) , Lenina (Piłsudskiego) , Findera (Batorego) i Fredry do Dworca PKP. Linia ta od samego początku funkcjonowała w systemie BIS, czyli jazdy tylko w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Według danych z 1968 roku połączenie to było obsługiwane aż 5 autobusami.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów szybko zmieniono jednak system z BIS na całodzienną obsługę zasilając to połączenie dodatkowymi autobusami i zwiększając częstotliwość kursowania.
Pod koniec lat 60. zmieniono także przebieg linii wracając do koncepcji „linii okrężnej” w związku z czym nowa trasa linii „10” rozpoczynała się nadal przy Dworcu PKP, ale autobusy kursowały już w obu przeciwnych kierunkach. Dla odróżnienia kierunków jazdy linią tę oznaczono „10-A” i „10-B”. Linia „10-A” po rozpoczęciu na przystanku przy Dworcu PKP przebiegała dalej ulicami: Asnyka – Lenina (Piłsudskiego) – al.22 Lipca (Cieplińskiego) – Marchlewskiego (Lisa Kuli) – Dąbrowskiego – Pstrowskiego (Dominikańska) – Obr. Stalingradu (Hetmańska) – Szopena – Fornalskiej (Targowa) – Findera (Batorego) – Fredry – Dworzec PKP, a linia „10-B” w kierunku odwrotnym, tyle tylko, że od Dworca PKP przez ul. Wróblewskiego (Kolejowa) i Pl. Wolności. W 1970 roku na „dziesiątce” jeździło już 10 autobusów w godzinach szczytowych i 4 poza nim, a w latach następnych wzmocniono obsługę aż do 12 autobusów w godzinach szczytu przewozowego.
W 1973 roku na okres przebudowy ul. Pstrowskiego (Dominikańska) linia okrężna „10” została przerwana i autobusy jeździły według dawnego układu: Dworzec PKP – Obrońców Stalingradu – stadion (Hetmańska), po czym po licznych interwencjach ze strony pasażerów w kwietniu 1974 roku zmieniono trasę wprowadzając system wahadłowy polegający na tym, że część autobusów tej linii kursowała na trasie Dworzec PKP – Obr. Stalingradu (ul. Hetmańska parking osobowy WSK), a inne jeździły trasą Dworzec PKP – Dąbrowskiego (Dom Kultury WSK).
Z powodu dużego zagęszczenia autobusów przy Dworcu PKP oraz dla pełnego rozdzielenia kierunków jazdy „dziesiątek” dla trasy w kierunku Dąbrowskiego zmieniono przystanek początkowy z Grottgera – Dworzec PKP na Grottgera – SDH „Pionier” obok Dworca PKS.
W lipcu 1976 roku zawieszono połączenie z dworca do ul. Obr. Stalingradu (Hetmańska) pozostawiając tylko Grottgera „Pionier” – Dąbrowskiego DK WSK. W listopadzie 1977 roku zawieszono kursowanie linii „10”, a trasę tę przejęła nowa linia oznaczona literą „P” (pospieszna), zmieniona później w oznaczeniu na „100”, obsługująca połączenie: Techniczna (Matuszczaka) – Dworzec PKP- Obr. Stalingradu stadion (Hetmańska).
Ponowne uruchomienie linii „10” nastąpiło dopiero w 1978 roku i było to krótkotrwałe połączenie z ul. Poznańskiej do ul. Cienistej – cmentarz. Nowy wariant linii to styczeń 1980 roku i powrót do linii okrężnej. Trasa przebiegała wówczas następująco: Przemysłowa – Handlowa – Boya Żeleńskiego – Bohaterów Westerplatte – Dąbrowskiego DK WSK – Bohaterów Westerplatte – Boya Żeleńskiego – Handlowa – Przemysłowa. W listopadzie 1981 roku połączenie to zostało zastąpione przez linię „29”, a „dziesiątka” „wskoczyła” na trasę pospiesznej linii „100”, która uległa likwidacji, z obowiązującymi już wszystkimi przystankami na tym połączeniu, bez systemu linii pospiesznej i kursując jako linia BIS.
W 1982 roku następuje przedłużenie trasy do ul. Podwisłocze. Wprowadzono też kilka kursów wykonywanych tylko do Dworca PKP.
Kolejne przedłużenie trasy to odcinek od Podwisłocza do Kopisto, a po otwarciu Mostu Zamkowego „dziesiątkę”, jako pierwszą linię, skierowano na tę nową przeprawę drogową przez Wisłok zmieniając przy tym jej trasę na tę obowiązującą do dzisiaj, poza małymi korektami oczywiście wprowadzanymi w czasie, a polegającymi m.in. na jeździe przez ul. Wita Stwosza i kursami na ul. Wywrockiego. oraz przez Wzgórza Staroniwskie.
Ostatnia zmiana trasy linii nastąpiła 1 stycznia 2024 r , autobusy tej linii zostały skierowane przez ul. Boya Żeleńskiego, Hanasiewicza i Chmaja oraz przez ulicę Kwiatkowskiego i Strażacką.
Trasa obecnej „10” przedstawia się następująco: Błogosławionej Karoliny Kózki – German – Wyspiańskiego – Strzelnicza – Wywrockiego – Plenerowa – Panoramiczna -Witosa – Wyspiańskiego – Wita Stwosza – Langiewicza – Boya Żeleńskiego – Hanasiewicza – Chmaja – Langiewicza – Hoffmanowej – Mochnackiego – Cieplińskiego – Piłsudskiego – Plac Wolności – Targowa – Szopena – Most Zamkowy – Podwisłocze – Kwiatkowskiego – Strażacka – Robotnicza – Łukasiewicza.
0 komentarzy