Uruchomienie linii „11” datuje się na 1965 rok, a pierwsza trasa przebiegała wówczas od pętli zlokalizowanej na ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (w okolicy ul. Letniej, za ul. Czołgistów) do al. Bieruta (Okulickiego). Na linii tej kursował tylko jeden autobus w systemie linii BIS, a więc w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego. Jednak zgodnie z licznymi postulatami mieszkańców dzielnicy XX-lecia PRL i pracowników okolicznych zakładów pracy w styczniu 1966 roku zwiększono godziny kursowania „jedenastki” rezygnując z systemu BIS na obsługę całodzienną. Tak więc linia była już wówczas otwarta od godz. 6.05 do 19.50, a autobusy na tej trasie jeździły w dni robocze średnio co 30 min. Kolejny postulat do miejskiego przewoźnika dotyczył przedłużenia tej linii z al. Bieruta (Okulickiego) do pobliskiej w tym rejonie bazy PKS. Stało się to we wrześniu 1967 roku, jednak końcem roku na linii „11” pozostawiono tylko jeden autobus obsługujący to połączenie.

Ilość autobusów na trasie „jedenastki” wzrosła ponownie dopiero w 1968 roku, ale już w styczniu 1969 roku skrócono trasę kilkoma kursami autobusów „bisowych” na tej linii do ul. Tkaczowa (Sokoła), a połączenie do al. Bieruta (Okulickiego), w miejsce tych krótszych kursów, uzupełniono inną linią BIS z Pl. Wolności.

W 1971 roku wszystkie już kursy były wykonywane do bazy PKS oraz wzrosła ilość autobusów obsługujących tę linię.

Dane z końca 1974 roku wskazują, że linia ta była obsługiwana aż 6 autobusami w godzinach szczytu i 3 poza nim. Podstawową trasę autobusy nadal wykonywały do pętli naprzeciwko bazy PKS, ale wprowadzono też kursy wariantowe wykonywane tylko do przystanku na al. Bieruta (Okulickiego) oraz przedłużone na ul. Wspólną. W styczniu 1976 roku zamknięto jezdnię od Centrali Rybnej do bazy PKS, co zmusiło MPK do zmiany trasy „jedenastki” i lokalizacji pętli. Autobusy linii „11” skierowano więc po wykonaniu manewru zawracania w pobliżu skrzyżowania z ul. Zwierzyniecką na ul. Broniewskiego obok wieży telewizyjnej i dalej do końca ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) w pobliżu potoku Przyrwa. Kolejna zmiana to przedłużenie linii od ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Niepodległości) przez al. Niepodległości do ul. Rejtana oraz zmiana pętli na Baranówce z ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) na ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka). W związku z rozbudową osiedla Baranówka, budową centrum handlowego, remontem sieci ciepłowniczych oraz kanalizacyjnych w tym rejonie i innych prac drogowych trasa linii „11” na tym osiedlu zmieniała się kilkakrotnie. Końcem lutego 1982 roku linia ta została zlikwidowana.

Dopiero w czerwcu 1984 roku nastąpiło ponowne jej uruchomienie, ale na innej trasie, bo z ul .Podwisłocze do pętli w Załężu przy Elektrociepłowni. Modyfikacje tej linii w późniejszych latach to przedłużenie trasy z ul .Podwisłocze do Kopisto, wariantowe kursy po Załężu do Zakładu Karnego i Akademii Rolniczej oraz po zamknięciu przejazdu przez tory w Załężu jazda nową obwodnicą.

Od 1 października 2019r doszło do kolejnej zmiany przebiegu trasy tej linii, bowiem została skierowana do pętli przy ulicy Matuszczaka.

Obecna trasa „11” przedstawia się następująco: Matuszczaka – Podkarpacka – Dąbrowskiego – Lisa Kuli – Cieplińskiego – Piłsudskiego – Plac Wolności – Piłsudskiego – Lwowska – Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego – Konfederatów Barskich – Załęska – Sieciecha – Rzecha – Załęska – Księżycowa – Stączka – Potockiego.

Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Matuszczaka – Potockiego

Potockiego – Matuszczaka


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *