Otwarcie linii „13” planowane było na listopad 1968 roku, ale chwilowy brak taboru zmusił MPK do przesunięcia tego przedsięwzięcia w czasie i dopiero w styczniu 1969 roku hucznie ogłoszono uruchomienie tego nowego połączenia zwanego w prasie „linią międzyosiedlową”.

Dla „trzynastki” wyznaczono trasę z al. Bieruta (Okulickiego) na os. XX-lecia PRL przez ulice: Krakowską, Turkienicza (Ks. Jałowego), al. 22 Lipca (Cieplińskiego), Rondo Dzierżyńskiego (Rondo Pakosława), Marchlewskiego (Lisa Kuli) i Dąbrowskiego do ul. Poznańskiej w osiedlu akademickim.

Początkowo tylko dwa autobusy obsługiwały tę linię, ale już pod koniec roku zwiększono obsługę połączenia do 6 pojazdów z częstotliwością co 10 minut w szczycie. Także w grudniu nastąpiło wydłużenie trasy do ul. Technicznej (Matuszczaka). W 1971 roku nastąpiło kolejne wydłużenie trasy z przystanku na al. Bieruta (Okulickiego) w okolice bramy wjazdowej do przedsiębiorstwa PKS oraz zamieniono kursowanie przez ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) na Lenina (Piłsudskiego) i Krakowską.

Końcem 1973 roku na wniosek pracowników pobliskich zakładów pracy uruchomiono także kilka kursów do ul. Wspólnej.

Utworzona w 1974 roku linia „30” w ogromnej części pokrywała się z dotychczasową trasą „trzynastki”, dlatego też w niedługim czasie linia ta została zlikwidowana. Ponowne uruchomienie nastąpiło w czerwcu 1976 roku i nowa trasa przebiegała od ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka) przez ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia), al. Wyzwolenia, al. Bieruta (Okulickiego), ul. Krakowską, al. Lenina (Piłsudskiego), Pl. Wolności, ul. Fornalskiej (Targowa) i ul. Szopena do ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska) obok stadionu Stali.

Korekta trasy linii „13” nastąpiła w listopadzie 1978 roku. Autobusy jeździły wówczas od pętli na Baranówce przez całą ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka), a następnie al. Wyzwolenia, Nad Przyrwą, Krasickiego (Lubelska), Marszałkowską do Lenina (Piłsudskiego) i dalej dotychczasową trasą, ale dodatkowo z wydłużeniem od ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska) przez al. Powstańców Warszawy do jej końca przy skrzyżowaniu z ul. Rejtana.

Grudzień 1980 roku to kolejne zmiany dla tej linii polegające na tym, że autobus jadąc z os. Baranówka do al. Lenina (Piłsudskiego) zamiast przez Marszałkowską kursował przez al. Bieruta (Okulickiego) i Krakowską. Skrócono też trasę do al. Powstańców W-wy przy skrzyżowaniu z ul. ZMP, po czym w lutym 1982 roku ponownie powrócono do dawnego przystanku przy skrzyżowaniu z ul. Rejtana. Natomiast w lipcu tego samego roku „trzynastka” powróciła na trasę przez ul. Waryńskiego.

Według skromnych danych z lipca 1990 roku można ustalić, że linia „13” kursowała ponownie przez ul. Krasickiego (Lubelska) i Marszałkowską z wydłużeniem do ul. Rejtana – WSP. Kolejne zmiany to kursy do al. Niepodległości-pawilony z wariantowymi do ul. Lwowskiej- szpital.

Od 1 września 2018r trasa linii została wydłużona do ul. Wita Stwosza oraz wszystkie kursy zostały wydłużone już do ul. Lwowskiej szpital. Trasa wygląda następująco : Wita Stwosza – Langiewicza – Witosa – Panoramiczna – Krajobrazowa – Plenerowa – Strzelnicza – Wyspiańskiego – German – Kotuli – Ofiar Katynia – Wyzwolenia – Lubelska – Marszałkowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Targowa – Szopena – Kilara – Hetmańska – Powstańców Warszawy – Rejtana – Niepodległości – Armii Krajowej – Lwowska – Zenitowa – Lwowska szpital .

Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Lwowska Szpital – Wita Stwosza

Wita Stwosza – Lwowska Szpital


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *