Data powstania linii „14” jest trochę trudna do precyzyjnego określenia z powodu sprzecznych informacji podanych w archiwalnej „Kronice” oraz „Monografii” MPK w Rzeszowie. Najbardziej autentyczną datą jest koniec 1969 roku, ale można też brać pod rozwagę początek 1970 roku. Linia ta od samego początku miała charakter linii podmiejskiej i łączyła Rzeszów ze wsią Stobierna – Krzywe. Trasa nowej linii rozpoczynała się na ul. Tkaczowa (Sokoła) skąd autobus jechał dalej przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego) do Marszałkowskiej, po czym przez Krasickiego (Lubelska) zmierzał w kierunku Trzebowniska i Jasionki, by dotrzeć do Stobiernej.
W 1974 roku przedłużono trasę w Rzeszowie do Placu Wolności, a tak dokładnie to autobus „czternastki” rozpoczynał kurs w ciągu ul. 1 Maja (Sobieskiego) przy tym placu, po czym zmierzał w kierunku ul. Tkaczowa (Sokoła). Powrót do Rzeszowa był identyczny jednak w samym mieście po wyjeździe z ul. Marszałkowskiej na Rondzie PKWN (Rondo Dmowskiego), autobus skręcał na al. Lenina (Piłsudskiego) dojeżdżając tamtędy do Pl. Wolności. W 1974 roku linię tę obsługiwały 2 autobusy w godzinach natężenia ruchu pasażerskiego i tylko 1 cało dziennie.
W kwietniu 1978 roku przystanek linii „14” z Pl. Wolności (ul. 1 Maja) został przeniesiony na ul. Bardowskiego, na nowy mini dworzec komunikacji podmiejskiej, skąd autobusy tej linii odjeżdżały już przez wiele kolejnych lat. Wariantowe kursy tej linii to: Jasionka – poczta, Jasionka – szkoła, Jasionka – Port Lotniczy, Wysoka Głogowska, Tajęcina oraz poranny kurs do Wólki Podleśnej.
Powstanie MKS w 2010 roku wyeliminowało rzeszowskiego przewoźnika z obsługi tego połączenia i linia została zlikwidowana.
W styczniu 2013 roku uruchomiono „czternastkę” ponownie, jednak na innej trasie, bo po linii dawnej „czwórki”.
Tak więc autobusy tej linii kursowały z Placu Kilińskiego przez Plac Wolności i Lwowską do Krasnego oraz przez Strażów do Palikówki. Niektóre kursy omijały Dworzec PKP i zmierzały na ul. Matuszczaka.
W związku z powrotem MKS do gminy Krasne z dniem 30 czerwca 2017r linia ta zakończyła swe kursy i została zlikwidowana.
Ponowne uruchomienie „14” miało miejsce 16 września 2019 r. praktycznie powróciła do korzeni jej w powstania w latach „70 ubiegłego stulecia czyli powróciła do miejscowości Stobierna w gminie Trzebownisko. Jedyna zmiana jak wtedy miała miejsce to przystanek początkowy w Rzeszowie, a mianowicie był to Dworzec Lokalny przy ul. Towarnickiego oraz wtedy linia ta posiadała tylko dwie pary kursów w dni robocze. Niestety z powodu braku porozumienia z Gminą Trzebownisko od 1 marca 2020 r. linia przestała funkcjonować i została zlikwidowana.
Przerwa w jej funkcjonowaniu nie trwała długo, gdyż 11 maja 2020 r. została ponownie reaktywowana, ale już na zupełnie innej trasie. Przystankiem początkowym stał się ponownie Dworzec Lokalny przy ul. Towarnickiego, następnie autobusy tej linii kierowały się przez al. Piłsudskiego, al. Cieplińskiego. Lisa Kuli, Plac Śreniawitów, Kilara, Most Zamkowy, Kopisto, Niepodległości, Krzyżanowskiego, Armii Krajowej, Paderewskiego, Powstańców Wielkopolskich , nowo wyremontowaną ul. Wieniawskiego (dotąd nie było na tej ulicy komunikacji autobusowej), a kursy swe kończyła na pętli przy ul. Łukasiewicza.
Na wniosek Rady Osiedla Biała od 1 września 2020 r. linia ta została wydłużona do pętli przy ul. Kardynała Karola Wojtyły.
Obecna trasa linii przedstawia się więc następująco: Dworzec Lokalny – Piłsudskiego – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Plac Śreniawitów – Kilara – Most Zamkowy – Kopisto – Niepodległości – Krzyżanowskiego – Armii Krajowej – Paderewskiego – Powstańców Wielkopolskich – Wieniawskiego- Łukasiewicza – Robotnicza – Strażacka – Miła – Kardynała Karola Wojtyły.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Dworzec Lokalny- K.Wojtyły
K.Wojtyły- Dworzec Lokalny
0 komentarzy