Otwarcie linii numer „15”, tak jak i innych połączeń w tamtym czasie, było zawsze uzależnione od posiadanych środków transportu przez rzeszowskie MPK.
Aby choć częściowo zaspokoić potrzeby komunikacyjne mieszkańców pobliskiej Słociny, z okolic drogi w kierunku Chmielnika i Matysówki, przedłużono w 1970 roku istniejącą linię „6” do przystanku Słocina – Roch, zamiast otwierać tam nową linię. Dopiero z pozyskaniem przez MPK większej ilości autobusów uruchomiono nowe połączenie na tej trasie oznaczając je liczbą „15”.
Pierwszą trasę dla „piętnastki” wyznaczono z przystanku Al. Bieruta – osiedle (Okulickiego) przez Krakowską, Turkienicza (Ks. Jałowego), Lenina (Piłsudskiego), Lwowską i Witolda do wzgórza w Słocinie obok figury św. Rocha.
W dni robocze pierwszy odjazd autobusu z Rzeszowa był o godz. 5:45, a ostatni o 21:40, natomiast w święta o 6:10 i 21:40. W dni robocze kursy linii szczytowych BIS wykonywane były tylko do ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) z ominięciem al. Bieruta (Okulickiego), a od czerwca 1972 roku całkowicie zaprzestano już jazdy na al. Bieruta (Okulickiego) kierując wszystkie kursy do ul. Krakowskiej – obok cegielni w Przybyszówce (dawna pętla przy obecnym hotelu „Eden”) .
Według stanu na koniec 1974 roku linię te obsługiwały 4 autobusy w szczycie i 2 cało dziennie jeżdżące już nowym Wiaduktem Śląskim, a nie przez ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) i pokonujące w ten sposób trasę o długości 11 km.
W listopadzie 1976 roku linię „15” skrócono do Placu Wolności, a odcinek do Słociny zastąpiono nową linią numer „16”. Także remont ul. Krakowskiej na odcinku od al. Bieruta (Okulickiego) do al. Wyzwolenia wymusił zmianę trasy „piętnastki”, przez co skierowano ją od cegielni przez al. Wyzwolenia i Bieruta (Okulickiego).
W kwietniu 1978 roku nastąpiła zmiana lokalizacji przystanku dla kilku linii kursujących z Placu Wolności i linia „15” zaczynała już kursy z nowego mini dworca przy ul. Bardowskiego z zachowaniem oczywiście trasy przez pl. Wolności w kierunku ul. Krakowskiej. Natomiast w sierpniu w związku modernizacją dalszej części ul. Krakowskiej linia „15” została skierowana z al. Lenina (Piłsudskiego) na ul. Marszałkowską, Krasickiego (Lubelska) i przez al. Wyzwolenia. Trasa ta została utrzymana do lipca 1979 roku, kiedy to „piętnastka” kursowała już z pętli przy ul. Bardowskiego przez ul. Krakowską do Przybyszówki – cegielnia.
W lutym 1982 roku zapadła decyzja o likwidacji tej linii z powodu kryzysu gospodarczego w kraju dotykającego również i ekonomię rzeszowskiego MPK, a że linia „15” była częściowym wsparciem linii „22”, tak więc cięcia dotknęły i tego połączenia. Ponowne uruchomienie nastąpiło w 1984 roku na trasie od pętli przy ul. Miłocińskiej przez Obrońców Poczty Gdańskiej, Wyzwolenia, Bieruta (Okulickiego), Krakowską, Lenina (Piłsudskiego), Lwowską do Cienistej – cmentarz, z wprowadzeniem w ciągu dnia trzech kursów wariantowych (szkolnych) do ul. Olbrachta.
W lipcu 1990 roku „piętnastka” kursowała już z ul. Technicznej (Matuszczaka) przez Dąbrowskiego, Marchlewskiego (Lisa Kuli), 22 Lipca (Cieplińskiego) i Lenina (Piłsudskiego) do cmentarza na Cienistej.
Kolejne zmiany to wprowadzenie wariantowych kursów po zamknięciu linii „31” do Zwięczycy – MPWIK, a także na ul. Jarową.
Według danych z 2005 roku linia „15” jeździła też kilkoma kursami do Stacji Paliw w Krasnem (przy DK4 Rzeszów – Łańcut) i wykonywała także kursy z Dworca Głównego PKP do ul. Jarowej.
Od 20 września 2018r linia dodatkowo obsługuje ulicę Bałtycką i Morgową na osiedlu Wilkowyja.
Od dnia 1 lipca 2022 r. na tej linii nastąpiła kolejna zmiana bowiem dodatkowo obsługuje ul. Olbrachta w miejsce zlikwidowanej dotychczasowej linii nr 38 oraz wykonuje kieszeniowe wjazdy na ul. Jarową.
Jej trasa przedstawia się obecnie następująco: Olbrachta – Cienista – Morgowa – Bałtycka – Lwowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Piłsudskiego – Rondo Dmowskiego – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Dąbrowskiego – Podkarpacka – Jarowa – Podkarpacka – Zwięczycka MPWiK .
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Olbrachta – Zwięczycka
Zwięczycka – Olbrachta p. Jarową
Olbrachta – Zwięczycka p. Jarową
0 komentarzy