Uruchomienie linii „16” w 1971 roku było uwieńczeniem kilkuletnich starań mieszkańców podrzeszowskiej Zwięczycy o otwarcie takiego połączenia.

Społeczna inicjatywa przyczyniła się nawet do przyśpieszenia realizacji tego postulatu, ponieważ to mieszkańcy, a nie gmina, wygospodarowali plac pod przyszłą pętlę do zawracania autobusów oraz przygotowali jego nawierzchnię w ramach czynu społecznego. Motywacją do tego społecznictwa było usilne pragnienie posiadania „swojej” linii komunikacyjnej i podróżowanie w dogodniejszych warunkach niż wciskanie się do zatłoczonej „trójki” jadącej z pełnym kompletem pasażerów już od Lutoryża.

Na pierwszą lokalizację pętli rzeszowskie MPK nie wyraziło zgody, natomiast na inne wskazane przez mieszkańców Zwięczycy miejsce kierownictwo miejskiego przewoźnika zgodziło się błyskawicznie. Aby też propagandowo uwidocznić efekt społecznego zrywu mieszkańców w socjalistycznym kraju, linię tę otwarto bardzo uroczyście, bo w dniu pierwszomajowego święta.

Trasa ówczesnej „szesnastki” przebiegała od pętli w Zwięczycy na pograniczu z Boguchwałą przez Podkarpacką, Dąbrowskiego, Marchlewskiego (Lisa Kuli), 22 Lipca (Cieplińskiego), Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), Lenina (Piłsudskiego), Reymonta, Reja do al. Bieruta (Okulickiego) obok dawnego Rzeszowskiego Przedsiębiorstwa Transportu Budownictwa, przy czym w drodze powrotnej autobus jechał z al. Bieruta bezpośrednio na ul. Krakowską. Linię tę obsługiwały cało dziennie dwa autobusy.

Po czterech latach funkcjonowania linia „16” została zlikwidowana (30 czerwca 1975 roku), a ponowne jej uruchomienie nastąpiło dopiero końcem stycznia 1976 roku, ale już inną trasą niż poprzednio.

Należy tu wspomnieć, że owa likwidacja linii miała oczywiście związek z rozwojem sieci komunikacyjnej MPK i uruchomieniem nowych połączeń przebiegających przez Zwięczycę, mowa tu o liniach „31” i „33”.

Nowa już trasa „szesnastki” miała charakter linii okrężnej. Autobus wykonujący kurs wyruszał z ul. Wspólnej, a następnie jechał przez Nowotki (Warszawska), Marszałkowską, Lenina (Piłsudskiego), Plac Wolności, 1 Maja (Sobieskiego), Tkaczowa (Sokoła) , 22 Lipca (Cieplińskiego), Marszałkowską i Nowotki (Warszawska) do Wspólnej.

Końcem października 1976 roku ponownie zmieniono trasę, przez co autobus wyjeżdżając z ul. Wspólnej jechał przez al. Bieruta (Okulickiego) i ul. Krakowską, al. Lenina (Piłsudskiego) do Placu Wolności oraz dalej, opuszczając centrum miasta, bo linia została przedłużona przez ul. Lwowską i ul. Witolda do przystanku Słocina – Roch, przejmując w ten sposób częściową trasę zlikwidowanej na tym odcinku linii „15”.

W sierpniu 1978 roku w związku z modernizacją ul. Krakowskiej trasę „szesnastki” zmieniono, przez co autobusy kursowały z ul. Wspólnej przez ulice: Przy Torze, Nad Przyrwą (Wyzwolenia), Krasickiego (Lubelską), Marszałkowską do Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego) i dalej bez zmian w kierunku Słociny.

Początkiem grudnia 1980 roku nastąpiło wydłużenie trasy z pominięciem ul. Wspólnej w kierunku osiedla Baranówka IV, a tak dokładnie to do północnej części parkingu przyblokowego przy ul. Miłocińskiej (obok dawnego punktu socjalno-dyspozytorskiego MPK).

W związku z remontem nowej części al. Wyzwolenia (wcześniej ul. Nad Przyrwą) i budową kolektora na ul. Miłocińskiej, w 1986 roku autobusy linii „16” skierowano od Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego) przez Wiadukt Śląski, Krakowską, Bieruta (Okulickiego), Wyzwolenia i Obrońców Poczty Gdańskiej do Miłocińskiej z pominięciem ul. Przy Torze. Wariantowo wykonywano w tamtym okresie kursy szkolne do pobliskiego Technikum Rolniczego w Miłocinie.

Rok później powrócono do kursów przez Marszałkowską i Krasickiego, a w lipcu 1990 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy i linia ta kursowała już ulicami: Przemysłowa – pętla (Techma) – Bat. Chłopskich – Dąbrowskiego – Marchlewskiego (Lisa Kuli) – 22 Lipca (Cieplińskiego) do Lenina (Piłsudskiego) i dalej trasą do Słociny bez zmian. Dalsza zmiana zaszła już w Słocinie i było to wydłużenie trasy dalej na górę do przystanku Słocina – lasek oraz w dalszym okresie do Chmielnika – kościół, później do Chmielnika – UG i wreszcie aż do Zabratówki.

Z biegiem czasu podstawowa trasa „szesnastki” w Rzeszowie uległa skróceniu do Dworca PKP, a po uruchomieniu komunikacji MKS linię tę skrócono w Słocinie do dawnej pętli Słocina – lasek (wówczas już ul. Św. Rocha – lasek).

W 2013 roku linią „16” można było dojechać przez krótki okres na ul. Ustrzycką, ale w wyniku protestów mieszkańców os. Krakowska Południe w sprawie linii „6”, linia „16” ponownie powróciła na Dworzec PKP.

Od 15 października 2018r linia została przedłużona do Dworca Lokalnego przy ul. Towarnickiego.

Od 1 lipca 2022 r. nastąpiła kolejna zmiana na trasie linii nr 16, bowiem została wydłużona aż do ulicy Kalinowej w miejsce dotychczasowej linii nr 25, o której pisaliśmy we wcześniejszych postach.

Trasa linii nr 16 przedstawia się więc następująco : Kalinowa – Dębicka – Wyzwolenia – Lubelska – Marszałkowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Piłsudskiego – Lwowska – Leszka Czarnego – Witolda – Paderewskiego – Powstańców Wielkopolskich – Św. Rocha . Autobusy tej linii wykonują także wariantowe kursy do ul. Lubelska szpital oraz Wyzwolenia/Warszawska .

Zapraszamy też na przejazd trasą 16 z jednym z naszych administratorów znanym jako Okiem Miłośnika Komunikacji i Motoryzacji

Kalinowa – Św. Rocha

Św. Rocha – Kalinowa


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *