Linia „17”, nazwana wówczas „studencką”, powstała z inicjatywy środowiska akademickiego i władz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.
Linia ta połączyła Osiedle Akademickie przy ul. Poznańskiej z uczelnią przy ul. Miodowej na Osiedlu Mieszka I. Linię tę otwarto 10 stycznia 1972 roku na trasie z ul. Poznańskiej przez Dąbrowskiego, Marchlewskiego (Lisa Kuli), 22 Lipca (Cieplińskiego), Lenina (Piłsudskiego), Plac Wolności i Lwowską do istniejącej już w tamtym rejonie pętli linii „11” przy ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I). Celem tej linii było uzyskanie bezpośredniego połączenia głównych ośrodków akademickich Rzeszowa, mieszkalnych i dydaktycznych z nowymi obiektami uczelni. Linia „studencka” miała długość 6 km i była obsługiwana tylko przez 1 autobus BIS w określonych godzinach szczytowych z elastycznym dostosowaniem również do potrzeb uczelni.
W 1977 roku zmieniono trasę linii i jadąc od Pl .Wolności po przejechaniu mostu na Wisłoku autobus skręcał w ul. Rejtana dojeżdżając dalej do al. Niepodległości. Przedłużenie linii nastąpiło w niedługim czasie na wniosek mieszkańców os. Mieszka I, a nowa pętla była usytuowana rejonie obok skrzyżowania ul .X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I) z al. Niepodległości. Początkiem 1980 roku linia „17” została zawieszona i dopiero 28 lutego 1982 roku nastąpiło ponowne jej uruchomienie, ale już w systemie linii okrężnej i na trasie: Wita Stwosza – Wyspiańskiego – Witosa – Krakowska – Lenina (Piłsudskiego) – Plac Wolności – Rejtana – Niepodległości – X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I) – Lwowska – Lenina (Piłsudskiego) – Plac Wolności – Lenina (Piłsudskiego)- Krakowska – Witosa -Wyspiańskiego – Wita Stwosza.
Według zapisu z lutego 1984 roku linia „17” nie była już linią okrężną i łączyła osiedle Gwardzistów (ul. Wita Stwosza) z os. Mieszka I (skrzyżowanie al. Niepodległości z ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty).
W lutym 1987 roku nastąpiła zmiana trasy i powrót do linii okrężnej, przez co autobusy jadące z Wita Stwosza po niezmienionej trasie zamiast skręcać za mostem na Wisłoku w prawo w ul. Rejtana jechały prosto ul. Lwowską i skręcały dopiero w ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I), a następnie przez al. Niepodległości i ul. Rejtana wracały na trasę w kierunku ul. Wita Stwosza. Kolejna zmiana to rezygnacja z linii okrężnej i pozostawienie trasy z ul. Wita Stwosza tylko do skrzyżowania al. Niepodległości z ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I), ale przez Rejtana, po czym w lipcu 1990 roku wydłużono tę trasę przez dalszą część al. Niepodległości i nową obwodnicę do ul. Konfederatów Barskich – cmentarz (boczna brama). Zmiana ta była podyktowana bezpieczeństwem w ruchu drogowym, ponieważ zawracanie na skrzyżowaniu stwarzało wiele niebezpiecznych sytuacji i niejednokrotnie doprowadzało do kolizji.
W lutym 1991 roku ponownie dokonano zmiany i autobusy jechały do al. Niepodległości bez zmian, a następnie skręcały w ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Mieszka I) i później przez ul. Lwowską dojeżdżały na parking przy Szpitalu Wojewódzkim na Pobitnem.
Krótko obowiązująca zmiana to tylko protest jednego z mieszkańców ul. Mieszka I o rzekomo pękającym domu z powodu przejeżdżających obok jego posesji ciężkich autobusów i w efekcie chwilowe zawieszenie kursowanie przez tę ulicę, po czym szybki powrót do wcześniejszego układu za jeszcze większym protestem innych mieszkańców tej ulicy.
Ostatnia korekta linii to jazda z ul. Rejtana dłuższą trasą do al. Niepodległości, bo przez ul. Paderewskiego i Krzyżanowskiego. Wariantowe kursy tej linii to ul. Przemysłowa – Urząd Celny. Obecnie każdy pasażer może podróżować „siedemnastką” po trasie: Wita Stwosza – Wyspiańskiego – Witosa – Krakowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Rejtana – Paderewskiego – Krzyżanowskiego – Niepodległości – Mieszka I – Lwowska (szpital).
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Lwowska szpital – Wita Stwosza
Przemysłowa Urząd Celny – Lwowska szpital
0 komentarzy