Uruchomienie linii „18” datuje się na dzień 29 maja 1972 roku. Pierwsza trasa nowej linii przebiegała od przystanku obok Stadionu „Stali” przez ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), Marchlewskiego (Lisa Kuli), Rondo Dzierżyńskiego (Rondo Pakosława), 22 Lipca (Cieplińskiego), Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), Lenina (Piłsudskiego), Wiadukt Śląski, Krakowską, al. Bieruta (Okulickiego) do przystanku końcowego przy ul. Nowotki (Warszawska), obok Stacji Obsługi Zespołu Szkół Samochodowych. W styczniu 1973 roku przedłużono trasę od ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska) przez zaporę na al. Powstańców Warszawy, ul. Rejtana i Łukasiewicza do pętli w Zalesiu, obok remizy strażackiej. Linię tę obsługiwało wówczas 3 autobusy w szczycie i 1 poza nim. Także w 1973 roku mimo wydłużenia trasy do Zalesia nastąpiło też jej skrócenie w północnej dzielnicy Rzeszowa, początkowo w okolice wjazdu do przedsiębiorstwa PKS, a następnie do al. Bieruta (Okulickiego) obok Rzeszowskiego Przedsiębiorstwa Transportu Budownictwa.

W listopadzie 1978 roku przedłużono trasę do pętli na „Baranówce” i autobusy linii „18” kursowały już z parkingu przy ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka) przez cały jej ciąg do al. Wyzwolenia i dalej od al. Bieruta (Okulickiego) trasą bez zmian, poza wykluczeniem przejazdu przez ul. Łukasiewicza, ponieważ dojazd do Zalesia odbywał się przez ul. Robotniczą.

W grudniu 1980 roku rzeszowskie MPK wprowadziło kolejną zmianę na tej linii, przez co autobusy wyjeżdżające z ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka) jechały z al. Wyzwolenia już prosto przez ul. Krasickiego (Lubelska), Marszałkowską i dalej trasą bez zmian, jednak powróciwszy do kursowania przez ul. Łukasiewicza, zamiast ul. Robotniczą, w dojeździe do pętli w Zalesiu.

Od lipca 1982 roku „osiemnastka” kursowała nadal z parkingu przy ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka), ale zmienioną trasą, bo przez ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia). Natomiast od grudnia tego samego roku został zmieniony przystanek początkowy linii i autobusy zamiast z ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka) odjeżdżały już z pętli przy ul. Krakowska – cegielnia (obok obecnego hotelu Eden).

W 1986 roku linia ta chwilowo, bo na czas remontu części al. Wyzwolenia, została skierowana na al. Bieruta (Okulickiego) i ul. Krakowską. Z początkiem lipca 1990 roku linia „18” zmieniła ponownie swój przystanek początkowy i przebieg trasy, przez co autobusy rozpoczynały już kursy na ul. Miłocińskiej i jechały przez ul. Dąbrowskiego, omijając ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska). Z pętli w Zalesiu autobus jechał kursem wariantowym aż do Matysówki, a z pętli przy ul. Miłocińskiej do pobliskiego Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości, co na Baranówce jest utrzymywane do dnia dzisiejszego.

Od 19 grudnia 2022 r. linia wykonuje także wariantowe kursy na osiedle Matysówka , pierwotnie do pętli przy ul. Matysowskiej, a po zakończeniu remontu tej ulicy linia została wydłużona do nowo powstałej pętli przy ul. Pienińskiej na tym osiedlu.

Obecnie wsiadając do „osiemnastki” na pętli przy ul. Miłocińskiej pojedziemy dalej trasą: Obrońców Poczty Gdańskiej – Wyzwolenia – Lubelska – Marszałkowska – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Dąbrowskiego – Powstańców Warszawy – Sikorskiego – Łukasiewicza do pętli w Zalesiu oraz przez ul. Kiepury, Matysowską do pętli przy ulicy Pienińskiej.

Zapraszam na nagranie z przejazdu za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Pienińska – Miłocińska

Miłocińska – Łukasiewicza


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *