Niespełna miesiąc po uruchomieniu połączenia do Rudnej mieszkańcy pobliskiego Pogwizdowa Nowego upomnieli się o połączenie z Rzeszowem. Spełniając te postulaty w dniu 2 kwietnia 1973 roku rzeszowskie MPK uruchomiło linię „21” na trasie z ul. Tkaczowa (Sokoła) w Rzeszowie przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego), Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), ul. Marszałkowską, Krasickiego (Lubelska), Staromiejską, Nowotki (Warszawska) i Miłocin do Pogwizdowa Nowego – centrum wsi. Linia była obsługiwana tylko w dni robocze w systemie BIS przez jeden autobus. W kolejnych latach dokonano korekty trasy zastępując jazdę przez ul. Staromiejską na kursowanie przez ul. Nowotki (Warszawska).

W 1979 roku jak większość linii podmiejskich i ta linia doczekała się przenosin na mini dworzec przy ul. Bardowskiego.

W 1985 roku linia „21” została zawieszona, a w styczniu 1986 roku nastąpiło ponowne jej uruchomienie, tym razem już na trasie Bardowskiego – Łukawiec przez Pl. Wolności do Marszałkowskiej i ul. Krasickiego (Lubelska) do Trzebowniska, a dalej przez Terliczkę do pętli Łukawiec – krzyż.

Ciekawostką jest, że 1987 roku w związku z pracami na moście w Trzebownisku linia ta w czasie tego remontu (przez kilka godzin) kursowała do Jasionki. Kolejne przedłużenia trasy linii „21” w Łukawcu to przystanek Łukawiec – szkoła oraz Łukawiec-dolny (koniec wsi) oraz kursowanie aż do miejscowości Czarna koło Łańcuta, pod Dom Handlowy.

Powstanie komunikacji MKS zmusiło rzeszowskiego przewoźnika początkowo do redukcji kursów, a w rezultacie do likwidacji linii.

Nowe uruchomienie nastąpiło w marcu 2012 roku łącząc osiedle Nowe Miasto z dzielnicą Budziwój. Celem uruchomienia tego połączenia było stworzenie dogodnego dojazdu uczniów do szkół po obu kierunkach lokalizacji placówek oświatowych oraz dużego grona studentów do Uniwersytetu Rzeszowskiego. Ze względu na określoną grupę pasażerów, dla których powstała ta linia była ona czynna tylko w dni nauki szkolnej (4 kursy), a autobus kursował na trasie z ul. Niepodległości – pawilony do ul. Budziwojskiej.

Kolejne przedłużenia to Dworzec PKP z jednej strony i Hermanowa – Przylasek z drugiej. Tylko trzy kursy widniały wówczas w rozkładzie jazdy, a linia miała następujący przebieg: Plac Kilińskiego – Kolejowa – Plac Wolności – Piłsudskiego – Rejtana – Kopisto – Podwisłocze – Kwiatkowskiego – Jana Pawła II – Budziwojska – Poselska – Podleśna – Hermanowa Przylasek.

Od 1 stycznia 2019r linia zmieniła swoją trasę. Kursy swe rozpoczyna na Dworcu Lokalnym w Rzeszowie następnie Piłsudskiego – Plac Wolności – Rejtana – Kopisto – Podwisłocze – Kwiatkowskiego – Jana Pawła II – Budziwojska – Poselska – Podleśna – Hermanowa Przylasek.

Od 1 września 2021 r. linia ta została zlikwidowana.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *