W dniu 19 listopada 1973 roku mieszkańcy Świlczy otrzymali nowe połączenie z Rzeszowem, konkurencyjne dla autobusów PKS jeżdżących już na tej trasie. Początkowo linia „22” rozpoczynała kurs na niewielkim utwardzonym placu obok tzw. ”księżówki” przy ul. Turkienicza (Ks. Jałowego), skąd autobus przejeżdżając przez rampę w kierunku ul. Krakowskiej zmierzał przez pobliską Przybyszówkę do Świlczy. Trasą powrotną autobus jechał ulicą Krakowską przez Wiadukt Śląski i al. 22 Lipca (Cieplińskiego) do ul. Turkienicza (Ks, Jałowego). W niedługim czasie przystanek początkowy przeniesiono w okolice rampy kolejowej przy ul. Turkienicza (Ks. Jałowego). Trasa linii „22” o długości 9,3 km była obsługiwana tylko przez jeden autobus cało dziennie. W lipcu 1976 roku przedłużono trasę tej linii przez al. Lenina (Piłsudskiego) do Placu Wolności – parking, a w listopadzie z powodu remontu i modernizacji części ul. Krakowskiej skierowano linię na objazd trasą przez al. Bieruta (Okulickiego) i Wyzwolenia. Natomiast podczas trzydniowego remontu al. Wyzwolenia w lipcu 1977 roku autobusy chwilowo przejeżdżały ulicami Bojanowskiego (Mikołajczyka) i Waryńskiego (Ofiar Katynia).
W kwietniu 1978 roku nastąpiły przenosiny przystanku początkowego z pl. Wolności na nowy dworzec linii podmiejskich przy ul. Bardowskiego. W sierpniu tego samego roku została także wprowadzona korekta trasy i autobusy linii „22” jadące ze Świlczy przez al. Wyzwolenia zostały skierowane do końca tej ulicy, a dalej przez ul. Krasickiego (Lubelska) i Marszałkowską dojeżdżały do Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego), by dotrzeć do dworca przy ul. Bardowskiego. Trasa ta obowiązywała przez dłuższy okres, a przejazd od Ronda PWWN (Rondo Dmowskiego) w kierunku Przybyszówki realizowała natomiast linia „15”. Dopiero w czerwcu 1982 roku linia „22” została skierowana na trasę przez Wiadukt Śląski i ul. Krakowską omijając w ten sposób osiedla Tysiąclecia i Baranówka.
W połowie lat 80. linię tę przedłużono kilkoma kursami do Trzciany (cegielnia), a później także do Kamyszyna i Dąbrowy. Realizowano także wariantowe połączenie do Bratkowic przez Trzcianę zastąpione później oddzielną linią „31”. W pewnym okresie w weekendy i święta część kursów wykonywano tylko do pętli Krakowska – cegielnia. Od 20 lutego 2020 r. uległ zmianie jeden z przystanków końcowych . Otóż linia została wydłużona z Kamyszyna do Mrowli Otoka ze względu na brak odpowiedniej bezpiecznej infrastruktury drogowej do bezpiecznego i zgodnego z prawem nawracania autobusu.
Na czas remontu mini dworca przy ulicy Bardowskiego autobusy tej linii kończyły i rozpoczynały kursy na Placu Wolności.
Od 1 października 2023 r. autobusy tej linii powróciły na wyremontowany mini dworzec przy ulicy Bardowskiego, a trasa tej linii przedstawia się obecnie następująco: Bardowskiego – Batorego – Plac Wolności – Piłsudskiego – Krakowska – Świlcza . Autobusy tej linii wykonują także wariantowe kursy do Trzciany i Mrowli Otoka.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Plac Wolności – Świlcza
Świlcza – Plac Wolności
Bardowskiego – Trzciana
Trzciana – Bardowskiego
Plac Wolności – Mrowla Otoka
Mrowla Otoka – Plac Wolności
Plac Wolności – Świlcza Kamyszyn przez Mrowle
Objazd z powodu remontu mostku w Kamyszynie
0 komentarzy