Linię nr 23 kursującą na trasie Rzeszów – Boguchwała utworzono w dniu 4 lutego 1974 roku. Autobusy tej linii rozpoczynały swe kursy na ul. Turkienicza – rampa (Ks. Jałowego) i dalej przemieszczały się ulicami : Pułaskiego, Marchlewskiego (Lisa Kuli), Dąbrowskiego i Podkarpacką przez Zwięczycę do Boguchwały na parking obok Urzędu Gminy. W drodze powrotnej autobusy tej linii omijały ulicę Pułaskiego i przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego) dojeżdżały do ulicy Turkienicza – rampa (Ks. Jałowego). Linię tę o długości 9,5 km obsługiwały dwa autobusy w systemie szczytowym (BIS). Linia ta była wówczas wspomagającą ówczesną linię nr 3, o której to napiszemy w późniejszych postach.

W następnych latach nastąpiły zmiany na tej linii i tak w Rzeszowie autobusy tej linii kursowały już obustronnie przez al. 22 lipca (Cieplińskiego), a w Boguchwale przystanek końcowy został usytuowany przy Zakładach Naprawczych Samochodów oraz przy stacji PKP. Realizowano także wybrane kursy do Niechobrza góra.

Od września 1981 r linia ta swe kursy rozpoczynała już na mini dworcu podmiejskim MPK przy ulicy Bardowskiego i przez Plac Wolności, al. Lenina (Piłsudskiego), Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego) oraz al. 22 Lipca (Cieplińskiego) i kończyła swe kursy w Boguchwale na wyżej wymienionych pętlach. W 1982 r. nastąpiło w Rzeszowie wydłużenie trasy linii z dworca przy ul. Bardowskiego do zajezdni przy ul. Trembeckiego oraz częściowo zmieniając trasę bowiem autobusy tej linii pominęły obsługę Placu Wolności , a zostały skierowane przez ulicę Grottgera i Asnyka.

Według zapisów archiwalnych w październiku 1985 r. linia funkcjonowała do Boguchwały z 9 kursami w dni robocze w systemie BIS.

Kolejne zmiany to ponowne uruchomienie kursów do Niechobrza, ale tym razem tylko do ronda oraz uruchomienie jednego kursu do Lutoryża.

Wprowadzenie prywatnego przewoźnika na teren gminy Boguchwała i uruchomienie komunikacji MKS wykluczyło z rynku przewozowego linię 23 przez co została zlikwidowana w 2011 r..

W listopadzie 2012 r ZTM Rzeszów uruchomił linię na zupełnie innej trasie. Autobusy zaczynały kursy na pętli przy ulicy Matuszczaka, następnie ulicami Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Hetmańska, Kilara, Kopisto, Rejtana i Lwowską udawały się do pętli przy ul. Olbrachta. Niestety w 2015r linia ta została zlikwidowana ze względu na małą frekwencję pasażerów. Była to kolejna linia o odmiennej schematycznie trasie , która skręcała w prawo z ul. Podkarpackiej w al. Powstańców Warszawy. Nadmienię tylko , że wcześniej przed linią 23 , ten manewr miała wspomniana we wcześniejszych wpisach linia nr 38 w pierwotnym wydaniu, a także jednym z wieczornych kursów linii „0A”.

W lipcu 2017r linia nr 23 została ponownie uruchomiona na wniosek mieszkańców osiedla Tysiąclecia i Staromieście na następującej trasie : Lubelska zajezdnia MPK – Marszałkowska – Cieplińskiego – Mochnackiego – Hoffmanowej- Langiewicza – Batalionów Chłopskich – Podkarpacka – Matuszczaka. Mieszkańcom osiedla Staromieście i Tysiąclecia chodziło głównie o połączenie z przychodnia na ulicy Langiewicza. W tym kształcie autobusy tej linii funkcjonują do dziś, ale swe kursy wykonują tylko w dni robocze.

Od 1 stycznia 2024r. kolejna korekta trasy tej linii. Autobusy tej linii obsłużą dodatkowo ulicę Boya Żeleńskiego, Hanasiewicza i Chmaja.

Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Lubelska – Matuszczaka

Matuszczaka – Lubelska


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *