Lata 70. ubiegłego wieku to okres intensywnego rozwoju sieci komunikacyjnej miasta Rzeszowa.

Po pierwsze wiązało się to z budową nowych osiedli i zapewnieniem mieszkańcom transportu publicznego do przemieszczania się po mieście, a po drugie dostawy nowych autobusów stały się intensywniejsze, co pozwoliło na uruchamianie nowych połączeń.

W dniu 18 kwietnia 1974 roku otwarto kolejną linię autobusową MPK numer „24” na trasie ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) – ul. Rejtana w rejon budowy Nowego Miasta.

Przystanek początkowy tej linii znajdował się obok budynku filii UMCS przy ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) po czym autobus przemieszczał się trasą przez ulice: Pułaskiego, Mochnackiego, Jagiellońską, Anieli Krzywoń (Chmaja), Wincentego Pola, Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Powstańców Warszawy przez zaporę do Rejtana obok budynku mieszkalnego pracowników WSP. W drodze powrotnej autobus omijał ul. Pułaskiego i kursował do ul. Turkienicza (Ks.Jałowego) przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego). Było to duże udogodnienie, zarówno dla wykładowców, jak i studentów dwóch wyższych uczelni Rzeszowa. Linia była obsługiwana cało dziennie przez 1 autobus i dodatkowo wzmocniona w godzinach szczytu przewozowego przez jedną „bisówkę”.

W 1976 roku dokonano korekty trasy rozszerzając ją o al. Niepodległości, gdzie zlokalizowano przystanek końcowy na skrzyżowaniu z ul. X Sudeckiej Dywizji Piechoty (Niemierskiego), po czym w drodze powrotnej autobus skręcał jeszcze w prawo w ul. Rejtana, a następnie zawracał i jechał w kierunku zapory. Początkiem 1977 roku przedłużono linię do ul. Wyspiańskiego (obok skrzyżowania z ul. Bohaterów) oraz zmieniono trasę na kursowanie przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego) zamiast ul. Pułaskiego. Zmieniono także przystanek końcowy rezygnując z al. Niepodległości, przez którą tylko autobus przejeżdżał i zawracał, na pętlę zlokalizowaną przy ul. Rejtana w rejonie skrzyżowania z ul. Rutkowskiego. Linia ta była w tamtym okresie czynna w godz. 5.55-21.50.

Z powodu remontu ul. W. Pola, w listopadzie 1977 roku autobusy linii „24” skierowano na al. Powstańców Warszawy. Kolejna korekta linii to zmiana trasy poprzez rezygnację z kursowania przez ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) na przejazd ul. Krakowską, Wiaduktem Śląskim i przez Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego) do al. 22 Lipca (Cieplińskiego) oraz pozostawienie już na stałe trasy od ul. Dąbrowskiego przez al. Powstańców Warszawy.

Rok 1980 przyniósł nowe zmiany i od marca linia „24” została wydłużona do ul. Wita Stwosza, a z drugiej zaś strony trasy nastąpiło przeniesienie przystanku końcowego do al. Niepodległości (na skrzyżowanie al. Niepodległości z ul .X Sudeckiej Dywizji Piechoty), przy czym jeszcze początkowo autobus po wyjeździe z al. Niepodległości skręcał w prawo i nieco dalej wykonywał manewr zawracania jadąc kursem w kierunku zapory, lecz po kilku dniach od dokonanych zmian zrezygnowano z tego wariantu kierując autobusy z al. Niepodległości w lewo. Jeszcze w grudniu 1980 roku nastąpiła kolejna zmiana na tym połączeniu i linia ta została skrócona do trasy Wita Stwosza – Dąbrowskiego z wariantowymi kursami w godzinach szczytowych do ul. Technicznej (Matuszczaka) oraz w nieco późniejszym okresie autobusy wyjeżdżające z ul. Wita Stwosza skręcały już w lewo by do ul. Krakowskiej dojechać przez ul. Wyspiańskiego i al. Witosa.

W czerwcu 1990 roku trasa linii „24” zmieniła się ostatecznie na obowiązującą do czasów obecnych z przebiegiem: Miłocińska – Obrońców Poczty Gdańskiej – Wyzwolenia – Okulickiego – Witosa – Batalionów Chłopskich – Podkarpacka – Matuszczaka .

Nowa trasa już od samego początku zapewniła szybkie połączenie do szkół i zakładów pracy.

W pierwszej dekadzie XXI wieku, po podpisaniu umowy z dawnym hipermarketem „Real” uruchomiono także przez pewien okres kursy z osiedla Baranówka IV do tego sklepu/marketu.

Obecnie linia „24” jest czynna w dni robocze według systemu BIS i kursuje na następującej trasie : Miłocińska – Obrońców Poczty Gdańskiej – Wyzwolenia – Okulickiego – Witosa – Batalionów Chłopskich – Podkarpacka – Matuszczaka P&W.

Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Obrońców Poczty Gdańskiej- Matuszczaka

Matuszczaka – Obrońców Poczty Gdańskiej

Miłocińska- Matuszczaka

Matuszczaka – Miłocińska


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *