Po rezygnacji z obsługi wsi Biała przez linię „5”, mieszkańcy doczekali się wreszcie oddzielnego połączenia z miastem dzięki uruchomieniu w dniu 27 maja 1974 roku nowej linii oznaczonej liczbą „25”.

Początkowo była to linia BIS, a więc obsługiwana tylko w godzinach szczytu pasażerskiego i tylko przez 2 autobusy, ale najważniejszy był wówczas sam fakt uruchomienia takiego połączenia, gdyż protesty, skargi i petycje mieszkańców w kolejnym czasie przyczyniły się do przekształcenia tej linii w całodzienną. Autobus rozpoczynał kurs na przystanku przy al. Bieruta – RPTB ( Okulickiego), a dalej przez Krakowską, Wiadukt Śląski, Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), 22 Lipca (Cieplińskiego), Marchlewskiego (Lisa Kuli), Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Powstańców Warszawy, Rejtana (Sikorskiego) i Strażacką dojeżdżał do Szkoły Podstawowej w Białej. Długość trasy wynosiła wówczas 10,6 km.

Wraz z rozwojem innych połączeń w czerwcu 1976 roku skrócono trasę tej linii do ul. Grottgera obok Dworca PKP, kierując przy tym autobusy z ul. Obr. Stalingradu (Hetmańska) na ul. Szopena, Fornalskiej (Targowa), Plac Wolności i Asnyka do dworca. Wyjazd z ul. Grottgera odbywał się przez ul. Wróblewskiego (Kolejowa). Według danych z sierpnia 1983 roku połączenie to było obsługiwane w godzinach nocnych przez linię „125”.

W 1985 roku linia „25” omijała już Dworzec PKP, ponieważ została wydłużona od Pl. Wolności przez ul. Marszałkowską, Krasickiego (Lubelska), Wyzwolenia, Dębicką i Przybyszówkę do wsi Bzianka, stając się w tamtym okresie najdłuższym połączeniem komunikacyjnym. Na czas remontu części al. Wyzwolenia w 1986 roku linię tę skierowano na ten okres na odcinku od Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego) przez ul. Krakowską, al. Bieruta (Okulickiego),al. Wyzwolenia i ul. Dębicką do Bzianki, po czym po jego zakończeniu powrócono do wcześniejszej trasy.

W lipcu 1990 roku trasa linii uległa zmianie i jadąc z Bzianki autobus od Pl. Wolności jechał prosto przez Lwowską do ul. Konfederatów Barskich gdzie umiejscowiono przystanek końcowy. Trwało to przez krótki czas, bo linia ta uległa zaraz przedłużeniu do ul. Cienistej – cmentarz komunalny w dzielnicy Wilkowyja. Taka trasa linii „25” obowiązywała do 30 czerwca 2022 r. i miała następujący przebieg: Cienista – Lwowska – Plac Wolności – Piłsudskiego – Marszałkowska – Lubelska – Wyzwolenia – Dębicka – Bzianka. Kursy wariantowe tej linii to: Wyzwolenia WORD i Dworzec Główny PKP. Od 1 września 2016 roku zlikwidowano kursy do Dębickiej – pętla, wydłużając je do Bzianki.Od 1 stycznia 2017r sołectwo Bzianka stało się osiedlem Rzeszowa , a linia „25” kończyła swe kursy przy ul. Kalinowej. Od 1 lipca 2022 r autobusy nie pojawiły się na tej linii ponieważ została zlikwidowana.

Zapraszam na archiwalne nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Cienista – Kalinowa

Kalinowa – Cienista


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *