W dniu 26 lipca 1974 roku nastąpiło otwarcie nowej linii numer „27” na trasie Rzeszów – Głogów Małopolski, przejmując tym samym obsługę autobusową od PKS na tym połączeniu. Linia była obsługiwana 4 autobusami w godzinach szczytowych i 2 cało dziennie. Mimo dalszej konkurencji autobusów PKS obsługujących dalsze połączenia, linia miejskiego przewoźnika cieszyła się od samego początku sporym zainteresowaniem pasażerów.

W Rzeszowie autobus odjeżdżał z przystanku przy al. 22 Lipca (Cieplińskiego), a dalej przejeżdżał przez Rondo PKWN( Rondo Dmowskiego) i Wiadukt Tarnobrzeski do ul. Marszałkowskiej, a następnie przez Krasickiego( Lubelska), Staromiejską i Nowotki ( Warszawska) zmierzał do Rynku w Głogowie Młp., oczywiście przez Miłocin, Pogwizdów Nowy, Zaczernie i Bór. W drodze powrotnej od Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego) skręcał w al. Lenina (Piłsudskiego) i przez ul. Grunwaldzką, 1 Maja (Sobieskiego), Tkaczowa (Sokoła) dojeżdżał do przystanku końcowego przy ul.Moniuszki.

W lutym 1975 roku zmieniono przebieg trasy w Rzeszowie, przez co autobusy rozpoczynały kurs na przystanku ul. 1 Maja/Plac Wolności i jeździły przez ul. 1 Maja (Sobieskiego), Tkaczowa (Sokoła) do Ronda PKWN (Rondo Dmowskiego) ze zmianą dalszej trasy na przejazd bezpośrednio przez ul. Nowotki (Warszawska) po wyjeździe z ul. Marszałkowskiej. W drodze powrotnej od Wiaduktu Tarnobrzeskiego przez al. Lenina (Piłsudskiego) do Pl. Wolności. Końcem kwietnia 1978 roku przeniesioną linię „27” z Pl. Wolności na mały dworzec podmiejski przy ul. Bardowskiego.

W późniejszym okresie rozszerzono trasę o Rogoźnicę i Lipie, a od września 1992 roku kolejno o Wolę Cichą, po czym w kolejnych latach o Zabajkę.

Część kursów wykonywano jednak bezpośrednio najkrótszą trasą przez Bór.

W 1992 roku wydłużono też linię „27” z Rynku obok Ratusza na osiedle Słoneczne w Głogowie Młp.

Kolejna modyfikacja trasy to kursy przez nowo powstałe os. Niwa.

Uruchomienie komunikacji MKS w 2010 roku przyczyniło się do likwidacji tej linii.

Najnowsza historia tej linii to ponowne jej uruchomienie, które nastąpiło dopiero po 4 latach, w listopadzie 2014 roku, ale już na innej trasie, typowo miejskiej. „27” połączyła osiedle Kotuli z Wilkowyją. Pasażerowie mogą obecnie korzystać z tej linii na trasie: Błogosławionej Karoliny – Kotuli – Krakowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Rejtana – Niepodległości – Armii Krajowej – Lwowska Szpital – Cienista (cmentarz komunalny). Ciekawostką jest fakt, że nowa trasa została zaproponowana po protestach mieszkańców wobec planów zmiany trasy linii „17”, która to miała przejeżdżać przez ulicę Kotuli. W zamian właśnie uruchomiono całkiem nową linię „27”, która cieszy się dzisiaj niemałą popularnością.

Od 1 października 2023 r linia została wydłużona do ulicy Baligrodzkiej, a ponadto nie będzie wykonywać wjazdu na pętlę przy szpitalu na ulicy Lwowskiej.

Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli

Okiem Miłośnika

Bł. Karoliny – Cienista


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *