Pierwszy pasażer wsiadł do autobusu linii „30” w dniu 23 września 1974 roku. Linia ta o charakterze typowo miejskim powstała w ramach reorganizacji istniejącej wówczas linii „13”.
Trasa „trzydziestki” zapewniała połączenie z nowo budowanego osiedla Baranówka II do górnej bramy fabryki lotniczej – WSK. Trasa linii przebiegała od ul. Broniewskiego przez al. Bieruta (Okulickiego), ul. Krakowską, Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), al. 22 Lipca (Cieplińskiego), ul. Marchlewskiego (Lisa Kuli), Dąbrowskiego, Podkarpacką do ul. Technicznej (Matuszczaka).
W drodze powrotnej autobusy linii, „30”, aby wjechać w ul. Broniewskiego musiały al. Bieruta (Okulickiego) dojechać aż w okolice skrzyżowania z ul. Zwierzyniecką po czym wykonywały manewr zawracania i w taki właśnie sposób dojeżdżały dopiero do ul. Broniewskiego.
Pierwsze „trzydziestki” kończyły kursy na parkingu obok supersamu „Merkury”, a zaczynały obok, na przystanku zlokalizowanym przy ulicy, jednak trwało to bardzo krótko i wszystkie kursy skierowano na dół do skrzyżowania ul. Broniewskiego z powstającą ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia), a po jej otwarciu w połowie grudnia 1975 roku ponownie przedłużono linię o dwa przystanki do końca tej ulicy w miejsce dzisiejszego postoju TAXI obok skrzyżowania z al. Wyzwolenia. Linia ta była początkowo obsługiwana 5 autobusami w godzinach szczytowych i 2 całodziennie, po czym po jej przedłużeniu aż 4 autobusy jeździły całodziennie i 4 w porach szczytu. Ze względu na duże obciążenie na trasę skierowano większe autobusy marki „Jelcz”, przysłowiowe „ogórki”, a w kolejnych okresach można też było podróżować „automatyczną” Skodą, czy też przegubowym „ogórkiem”.
Wraz ze zwiększeniem liczby autobusów obsługujących linię „30” na trasę wyjechały też nowe „Autosany”.
Należy wspomnieć też, że przez wiele lat „trzydziestka” była bardzo zatłoczoną linią i to nie tylko w szczycie, ale również i poza nim, bo od samego początku cieszyła się ogromnym zaufaniem wśród pasażerów, szczególnie tych z rozrastającego się osiedla Baranówka, ponieważ była dla nich ważnym łącznikiem ze szkołami i zakładami pracy. To właśnie dlatego systematycznie zwiększano liczbę autobusów kursujących na tym połączeniu i według danych z początku 1976 roku wiadomo, że linię tę obsługiwało już 6 pojazdów całodziennie i 6 bisowo.
Linia „30” była czynna od piątej rano do godzin wieczornych zaspokajając w ten sposób potrzeby przewozowe pracowników WSK kończących drugą zmianę. Taktowanie w godzinach szczytowych było w okolicach 10 minut. Końcem listopada 1978 roku zamknięto przejazd ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia), w związku z czym linię „30” skierowano od ul. Broniewskiego przez przejezdną obok parku część ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) na pobliski parking przy ul. Bojanowskiego (Mikołajczyka), gdzie umiejscowiono przystanek początkowo-końcowy. Po otwarciu ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) przywrócono kursowanie przez tę ulicę, jednak autobusy jeździły już zmienioną trasą, bo z ul .Bojanowskiego (Mikołajczyka) przez ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia), al. Wyzwolenia do al. Bieruta (Okulickiego) i dalej trasą bez zmian. Skrócenie trasy nastąpiło w listopadzie 1981 roku i było to spowodowane ponownym zamknięciem ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) związanym z budową sieci ciepłowniczej i wykonaniem przewiązki pomiędzy dwoma budynkami handlowymi powstającymi przy tej ulicy.
Przystanek początkowo-końcowy zlokalizowano wówczas na północnym pasie parkingu osiedlowego obok al. Wyzwolenia i bloku przy ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) 12. W tym celu powstał tam nawet punkt dyspozytorski, ponieważ zamknięcie ul. Waryńskiego (Ofiar Katynia) trwało dłuższy czas.
Po zakończeniu budowy centrum handlowego autobusy linii „30” powróciły na wcześniejszą trasę, którą kursują do dnia dzisiejszego. Linia ta nigdy nie wykonywała żadnych kursów wariantowych, a jedyną obecnie niekorzystną zmianą, w odniesieniu do tamtego okresu, są tzw. „białe plamy” w rozkładzie jazdy, a więc zbyt mała częstotliwość kursowania. Dla przykładu należy wspomnieć 1985 rok kiedy to w rozkładzie jazdy było 155 kursów w dni robocze (częstotliwość kursów co 6 minut prawie przez cały dzień!) i 60 w dni świąteczne. Mimo tego każdy pasażer mógł przewieźć się następującą trasą „trzydziestki”: Bojanowskiego (Mikołajczyka) – Waryńskiego (Ofiar Katynia) – al.Wyzwolenia – al. Bieruta (Okulickiego) – Krakowska – Piłsudskiego – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Dąbrowskiego – Podkarpacka – Matuszczaka.
Od 1 grudnia 2018r linia zmieniła swoją trasę i wygląda następująco : Mikołajczyka – Ofiar Katynia – Wyzwolenia – Okulickiego – Krakowska – Piłsudskiego – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Dąbrowskiego – Podkarpacka – Bieszczadzka – Rymanowska – Matuszczaka.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Mikołajczyka – Matuszczaka
Matuszczaka – Mikołajczyka
0 komentarzy