W dniu 30 czerwca 1975 roku zlikwidowano kursowanie autobusów linii „16” do Zwięczycy, a w miejsce tego połączenia w tym samym dniu na trasę wyjechały autobusy oznaczone liczbą „31”. Przystanek początkowy dla tej linii wyznaczono na al. 22 Lipca (Cieplińskiego), obok punktu dyspozytorskiego, skąd autobus jechał dalej przez ul. Marchlewskiego (Lisa Kuli), Dąbrowskiego, Podkarpacką do pobliskiej Zwięczycy – MPWiK. Linia ta była czynna tylko w systemie BIS (4+4 kursy), a więc w godzinach szczytowych. Obsługiwał ją 1 autobus w dni robocze. Należy też zaznaczyć, że linia ta rozpoczynała trasę w miejscu innym jak pozostałe linie kursujące w kierunku Zwięczycy nie dojeżdżając do ul. Turkienicza (Ks.Jałowego).
W dniu 1 września 1981 roku utworzono wspólny przystanek początkowy dla tych połączeń przez co i linię „31” przedłużono do ul. Bardowskiego na mini dworzec komunikacji podmiejskiej MPK. Po rozpoczęciu kursu „trzydziestka jedynka” jadąc ul. Findera (Batorego) dojeżdżała do Placu Wolności i dalej przez al. Lenina (Piłsudskiego) docierała do al. 22 Lipca (Cieplińskiego) kierując się do Zwięczycy dalszą trasą bez zmian. W niedługim czasie dokonano częściowej korekty wszystkich linii kursujących w tamtym kierunku i zamiast przez Plac Wolności autobusy jechały od ul. Findera (Batorego) przez Fredry, Grottgera i Asnyka do Lenina (Piłsudskiego). Z ciekawostek o komunikacji miejskiej w Rzeszowie można wspomnieć, że w latach „90 ubiegłego stulecia była to, patrząc ze strony MPK, linia „emerycka”, bo na stałe przed emeryturą obsługiwali ją właśnie kierowcy przed odejściem na emeryturę. Fakt ten tylko utwierdza nas o spokoju panującym na tym połączeniu.
Spokój ten jednak zakłócono likwidacją tej linii w 2004 roku.
Ponowne uruchomienie linii oznaczonej cyfrą „31” nastąpiło w 2008 roku, jednak w odmiennym kierunku jak Zwięczyca. Autobus obsługujący nową trasę odjeżdżał ponownie z przystanku na ulicy Bardowskiego, ale już przez Plac Wolności, Piłsudskiego i Krakowską jechał w kierunku Trzciany, a stamtąd kilkoma kursami obsługiwał połączenie Trzciana – Bratkowice, by ostatnim kursem powrócić do Rzeszowa. Linia ta była obsługiwana w systemie BIS. Ze względu na małe zainteresowanie linię zlikwidowano i w 2009 roku ponownie uruchomiono zmieniając trasę przejazdu. Tym razem autobus linii „31” wyruszał w kurs z bazy MPK przy ul. Lubelskiej i przez Marszałkowską, Cieplińskiego, Lisa Kuli, Kilara, Most Zamkowy, Podwisłocze, Kwiatkowskiego, Strażacką, Miłą dojeżdżał do pętli na ulicy Kardynała Wojtyły.
Obecnie linia „31” ma podobny przebieg jednak z małą korektą – po wyjechaniu z ul. Marszałkowskiej pojedziemy przez Piłsudskiego – Plac Wolności – Targową – Szopena do Mostu Zamkowego i dalej trasą bez zmian, poza nowością wprowadzoną w 2015 roku – w cenie tego samego biletu dojedziemy znacznie dalej, bo do ul. Sikorskiego – MPGK.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Lubelska – Sikorskiego
Sikorskiego- Lubelska
0 komentarzy