Kolejnym połączeniem otwartym dla wygody pasażerów w latach 70. minionego stulecia była linia podmiejska łącząca Rzeszów ze wsią Mogielnica. Mowa tu o linii numer „33” biegnącej od ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) przez ul. Pułaskiego, Marchlewskiego (Lisa Kuli), Dąbrowskiego, Podkarpacką, Zwięczycę i Boguchwałę. Pierwszy kurs tej linii wykonano w dniu 30 czerwca 1975 roku. Otwarcie linii „33” było oczywiście odpowiedzią MPK na kilkuletnie starania mieszkańców tej wioski na otwarcie oddzielnego połączenia z Rzeszowem.
Punktem kulminacyjnym było oczywiście otwarcie wyremontowanej drogi wewnątrz wsi i wybudowanie odpowiedniej pętli dla zawracających autobusów. Linia ta od samego początku cieszyła się wielkim zainteresowaniem pasażerów i to nie tylko tych ze wsi Mogielnica, ale i wielu innych po trasie. Początkowy przystanek znajdował się obok kościoła przy ul. Turkienicza (Ks. Jałowego), jednak od 1 września 1981 roku wydłużono trasę do dworca podmiejskiego MPK na skrzyżowaniu ulic Bardowskiego i Findera (Batorego). Zanim to jednak nastąpiło zrezygnowano z przejazdu przez ul. Puławskiego i autobusy jadąc ul. Turkienicza (Ks. Jałowego) dojeżdżały do al. 22 Lipca (Cieplińskiego). W nowym wariancie od ul. Findera (Batorego) linia obowiązywała przez Plac Wolności i Lenina (Piłsudskiego) do al. 22 Lipca (Cieplińskiego), a dalej trasą bez zmian w kierunku ul. Podkarpackiej. Korekta trasy w latach następnych to jazda z ul. Findera (Batorego) przez Fredry, Grottgera i Asnyka do Lenina (Piłsudskiego) oraz przedłużenie trasy we wsi Mogielnica. Kursem wariantowym był w pewnym okresie, w godzinach wieczornych, przejazd do pętli Zwięczyca – MPWiK jadąc w kierunku Rzeszowa.
Wprowadzenie przez władze Gminy Boguchwała prywatnego przewoźnika na to połączenie doprowadziło do likwidacji linii „33”, a nastąpiło to w 2011 roku. Po wielu staraniach miłośnika komunikacji miejskiej i z pomocą jego sąsiadów ZTM uruchomił ponownie linię „33” na nowej trasie kierując autobus z ul. Lubelskiej – baza MPK przez Marszałkowską do Krakowskiej (pierwsze takie połączenie na tym odcinku) i dalej do pętli przy ul. Dębickiej. Wówczas to w rozkładzie jazdy było tylko 8 kursów, a linia „33” kursowała tylko w dni robocze. W ramach przyłączenia wsi Bzianka do Rzeszowa linia ta została przedłużona do pętli w Bziance, dzięki czemu mogą z niej korzystać nie tylko mieszkańcy tej nowej dzielnicy Rzeszowa, ale i sąsiedzkiej wsi Nosówka. Nowy rozkład jazdy zapewnia dogodne połączenie z centrum miasta przez siedem dni w tygodniu od godzin porannych aż po wieczór.
Chcąc zwiedzić tę przepiękną nową dzielnicę naszego miasta wsiadamy więc na dowolnym przystanku po trasie i cały tydzień możemy podróżować od ul. Lubelskiej przez Marszałkowską, Piłsudskiego, Krakowską i Dębicką do Bzianki.
Od 1 stycznia 2017r sołectwo Bzianka włączono w granice miasta i linia obecnie kończy swe kursy na osiedlu Bzianka przy ulicy Kalinowej.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Lubelska – Kalinowa
Kalinowa – Lubelska
0 komentarzy