W dniu 25 sierpnia 1975 roku z przystanku Grottgera – Dworzec PKP odjechał pierwszy autobus nowej linii oznaczonej liczbą „34”. Linia ta połączyła Dworzec PKP z dzielnicą ściśle przemysłową zapewniając w ten sposób bezpośredni dojazd do zlokalizowanych tam zakładów pracy. Trasa linii „34” przebiegała z dworca następująco: Wróblewskiego (Kolejowa), Plac Wolności, Fornalskiej (Targowa), Szopena, Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), Dąbrowskiego, Bohaterów Westerplatte, Boya Żeleńskiego, Handlowa do Przemysłowej.
W związku z uruchomieniem linii „10” łączącej ul. Przemysłową z os. WSK rzeszowskie MPK w dniu 23 stycznia 1980 roku zmieniło trasę linii „34” pozostawiając jednak wcześniejsze przystanki początkowo – końcowe. Autobus na nowej trasie po odjechaniu z przystanku Grottgera – Dworzec dojeżdżał do Placu Wolności i dalej przez al. Lenina (Piłsudskiego) jechał na ul. Krakowską, a następnie skręcał w lewo obok szpitala MSW w nową ulicę zwaną wówczas „nowy odcinek al. Bieruta” (obecnie od 1989 roku Wincentego Witosa) i przez ul. Wyspiańskiego, Wita Stwosza, Gwardzistów (Langiewicza), Boya Żeleńskiego i Handlową dojeżdżał do ul. Przemysłowej. Kryzys gospodarczy w kraju zmusił rzeszowskiego przewoźnika do drastycznych cięć w ówczesnym układzie komunikacyjnym i właśnie z takich powodów dokonano zamknięcia linii „34” w dniu 23 listopada 1981 roku.
Ponowne uruchomienie tej linii nastąpiło w 1985 roku, jednak była to zupełnie nowa odsłona, bardzo odmienna od poprzednich. Ominięto w tej koncepcji całkowicie dzielnicę przemysłową i rejon Dworca Głównego PKP, a autobus w nowym układzie rozpoczynał kurs na ul. Wita Stwosza i jechał ulicami: Wyspiańskiego, Witosa, Krakowska, Lenina (Piłsudskiego), 22 Lipca (Cieplińskiego) , Marchlewskiego (Lisa Kuli), Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów) , Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Powstańców Warszawy i Rejtana do Niepodległości – Dom Dziecka (dane z 1988 roku). Na liczne postulaty pracowników szpitala oraz dla wyeliminowania niebezpieczeństw związanych z manewrem zawracania na al. Niepodległości przedłużono linię „34” i według danych z 1991 roku wiadomo, że z dawnego przystanku końcowego autobus jechał prosto do al. Armii Krajowej kończąc swoją trasę na ul. Konfederatów Barskich – cmentarz.
We wrześniu 1992 roku nastąpiły kolejne zmiany i autobus zajeżdżał już na parking obok Szpitala Wojewódzkiego nr 2, a na drugim końcu linii wydłużono trasę do nowej pętli manewrowej przy ul. Staroniwskiej. W latach dwutysięcznych zmieniono przejazd z Niepodległości do szpitala przez ulicę Mieszka I i Lwowską. Ostatnimi zmianami na linii „34” było wydłużenie trasy ze Staroniwy do ul. Leśne Wzgórze i przejazd ulicami Krzyżanowskiego i Paderewskiego.
Obecnie z dzielnicy Pobitno z przystanku Lwowska szpital pętla możemy dalej jechać linią „34” przez: Lwowską, Mieszka I, Niepodległości, Krzyżanowskiego, Paderewskiego, Rejtana, Powstańców Warszawy, Hetmańską, Lisa-Kuli, Cieplińskiego, Piłsudskiego, Krakowską, Witosa, Wyspiańskiego, Wita Stwosza, Langiewicza, Staroniwską, Kielanówkę do przystanku końcowego – Błękitne Wzgórze / Leśne Wzgórze skąd można już udać się na wspaniałą pieszą wycieczkę, zwiedzając przy tym piękną okolicę i zachwycając się niesamowitym krajobrazem.
Od 1 października 2018r linia w dni robocze wykonuje także wariantowe kursy do miejscowości Kielanówka w gminie Boguchwała.
Zapraszam na nagranie z przejazdu, za kierownicą jeden z naszych administratorów czyli
Lwowska – Błękitne Wzgórze
Błękitne Wzgórze – Lwowska
Lwowska – Kielanówka
0 komentarzy