Trudno jest precyzyjnie określić datę, kiedy dokładnie uruchomiono linię, „4”, ale jedno jest jednak pewne – początki tej linii wiążą się z obsługą dzielnicy Staromieście, kiedy to kursującą tam wcześniej linię „2” przedłużono do Trzebowniska. Autobus już w Trzebownisku wypełniał się pasażerami, więc uruchomienie oddzielnej linii ze Staromieścia było koniecznością.

Początkowo w 1955 roku autobus wyjeżdżał z Osiedla WSK, a rok później po skróceniu połączenia już z Dworca PKP i zawracał na placu przy skrzyżowaniu ulic Staromiejskiej z Krasickiego (Lubelska). Początkowo linia ta nie była oznaczona cyfrą, a jedynie tablicą kierunkową. W grudniu 1959 roku zamknięto przejazd wiaduktem nad torami w kierunku ul. Marszałkowskiej dla wszystkich ciężkich pojazdów, w tym i dla autobusów, co zmusiło przewoźnika do zmian na liniach biegnących w kierunku Staromieścia, Zaczernia i Trzebowniska.

Przystanki początkowe tych linii zostały usytuowane na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Ujejskiego (według starego układu komunikacyjnego było to miejsce w pobliżu dawnej nieistniejącej obecnie kładki dla pieszych nad torami). Zlikwidowano przy tym całodzienne kursowanie linii „4”, ze względu na małą frekwencję pasażerów i pozostawiono tylko kursy w godzinach porannych i popołudniowych. Zmieniono również trasę przejazdu i autobus kursował przez Staromieście tylko w jednym kierunku jazdy i mając tylko jeden przystanek początkowo-końcowy. Po wyjechaniu z przystanku początkowego przy ul. Marszałkowskiej i Ujejskiego jechał ulicami Nowotki (Warszawska), Staromiejską i Krasickiego (Lubelska) do przystanku, z którego rozpoczął trasę.

Kolejna zmiana tej linii nastąpiła w latach ’60., kiedy to przystanek początkowy przeniesiono na ul. Bernardyńską zachowując przy tym wcześniejszą zasadę linii okrężnej, ale z nowością, bo jazdą w dwóch kierunkach.

Dla odróżnienia kierunków kursowania autobusu wprowadzono oznaczenie „4/1” i dla przeciwnego „4/2”. Tak więc autobus linii „4/1” jechał z ul. Bernardyńskiej ulicami: 1 Maja (Jana III Sobieskiego), Grunwaldzką, Goslara (Jabłońskiego), Marszałkowską, Nowotki (Warszawska), Staromiejską, Krasickiego (Lubelska), Marszałkowską, Goslara (Jabłońskiego), Grunwaldzką do Bernardyńskiej. Natomiast linia „4/2” istniała w kierunku przeciwnym.

Dalsze zmiany zaszły w 1967 roku, kiedy to zlikwidowano kierunek okrężny linii „4” i wprowadzono nową trasę od przystanku zlokalizowanego przy ul. Kochanowskiego ulicami: Ujejskiego, Marszałkowską, Nowotki (Warszawska), Staromiejską, Zabłocie, Siemieńskiego przez Plac Wolności z lokalizacją przystanku końcowego na Bernardyńskiej. Linię tę w tamtym okresie obsługiwało 2 autobusy w godzinach szczytu i 1 poza nim.

W październiku 1970 roku w związku z niską frekwencją pasażerów oraz otwarciem nowych ciągów komunikacyjnych w Rzeszowie i wprowadzeniem wielu zmian w liniach autobusowych zlikwidowano linię „4”, jednak mieszkańcy dzielnicy Budy i pracownicy nowo powstałych przedsiębiorstw przy ul. Siemieńskiego wielokrotnie dopominali się o przywrócenie „czwórki” celem zapewnienia im dogodnego połączenia z centrum miasta. Przewoźnik ulegając tym postulatom otwierał tę linię w kilku różnych wariantach i tak dla przykładu w 1971 roku linię „4” obowiązywała przez chwilę trasa: Plac Kilińskiego przez Kosynierów, Husarską i Siemieńskiego na Trembeckiego MPK, a po kolejnej zmianie Trembeckiego MPK – Siemieńskiego – Żółkiewskiego – Findera (Batoirego) – Fornalskiej (Targowa)- Szopena do Słowackiego.

W 1972 roku wprowadzono nową trasę „czwórki” z przebiegiem od ul. Trembeckiego MPK przez dzielnicę Budy do Dworca PKP, po czym w marcu 1973 roku przekształcono ją w połączenie podmiejskie wydłużając przebieg do Krasnego zasilając obsługę 4 autobusami w godzinach szczytu i 2 poza nim. Warto także wspomnieć, że autobusy tej linii przejeżdżały wówczas w sąsiedztwie Dworca PKP ulicą Bardowskiego i Plac Kilińskiego przez Wróblewskiego (Kolejowa) do Placu Wolności by dalej pojechać do Krasnego. Dopiero w późniejszym okresie tj. w 1978 roku nastąpiła zmiana trasy i z ul. Findera (Batorego) autobus jechał przez ul. Głowackiego omijając Plac Wolności.

Kolejna istotna zmiana to już wrzesień 1982 roku i zamiana trasy po Rzeszowie gdzie autobus jeździł już do ul. Technicznej WSK (Matuszczaka).

W późniejszym okresie kursy te zmodyfikowano i tylko niektóre pozostały na ul. Techniczną (Matuszczaka), a większość tylko do Dworca PKP.

We wsi Krasne przez kolejne lata uruchamiano też różne warianty przystanków końcowych np. Krasne szkoła i Krasne stadion. Niektórymi kursami „czwórka” jeździła też do pobliskiej wsi Palikówka pod remizę strażacką, a później wydłużono i to połączenie na koniec wsi.

Uruchomienie komunikacji podmiejskiej MKS wymusiło zamknięcie linii „4”.

Nowe otwarcie w wersji ZTM przywróciło historyczne korzenie tej linii ustalając trasę jak dawniej z dzielnicy Staromieście od ul. Warszawskiej, jednak z małą istotną zmianą, bo już nie do Krasnego, lecz do Malawy. Linia na tej trasie kursowała do końca czerwca 2017r w związku z wypowiedzeniem przez Gminę Krasne umowy na świadczenie usług przewozu osób przez ZTM.

Od 1 lipca 2017r linia „4” ma następujący przebieg : Warszawska/Borowa – Marszałkowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Lwowska – Krasne Centrum Handlowe „Auchan”.

Od dnia 25 maja 2019 r.nastąpiła kolejna zmiana trasy linii, bowiem kursy z ulicy Warszawskiej zostały wydłużone do zajezdni przy ulicy Lubelskiej, a od 12 listopada 2019r. nastąpiła ponowna korekta trasy i autobusy tej linii zostały skierowane przez ulicę Borową.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła od 1 lipca 2022 r. , od tego dnia autobusy tej linii w godzinach od 9 do 15 wykonują kieszeniowy wjazd na ulicę Cienistą.

Tak więc obecna trasa linii nr 4 przedstawia się następująco: Lubelska Zajezdnia MPK – Krogulskiego – Borowa – Warszawska – Marszałkowska – Piłsudskiego – Plac Wolności – Piłsudskiego – Lwowska – Krasne Centrum Handlowe.

Autor tekstu @Dariusz Bialic

Za udostępnienie zdjęć dziękujemy Muzeum Historii Miasta Rzeszowa.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *