Historia „piątki” rozpoczęła się końcem 1955 roku, ale tylko teoretycznie, bo mimo otwarcia tej linii w praktyce żaden autobus nie wyjechał na trasę z powodu braku taboru. Trasa nowej linii miała łączyć Zwięczycę z dzielnicą Czekaj na ul. Rejtana. Dopiero rok później zmieniono trasę na Dworzec PKP – Zalesie i wypuszczono wreszcie autobus. W miarę wzrostu taboru autobusowego i realizując społeczne potrzeby w 1958 roku przedłużono tę linię do pobliskiej gromady Biała.

W 1959 roku przeprowadzono analizę rentowności na poszczególnych liniach i okazało się, że najgorzej z pasażerami jest na linii, „5”, dlatego wystąpiono z wnioskiem do KRN o zawieszenie tego połączenia. Problem wynikł z dużej konkurencji PKS na tej trasie, którego przystanki były zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie przystanków „piątki”. Wniosek zaopiniowano pozytywnie dla wnioskodawcy, w rezultacie czego linię tę zawieszono w trzecim kwartale 1960 roku, ale na krótko, bo spotkało się to z licznymi protestami mieszkańców Białej. Połączenie otwarto więc ponownie, ale zmieniono przystanek początkowy w Rzeszowie zamieniając Dworzec PKP na Plac Wolności.

W październiku 1963 roku w wyniku petycji pasażerów przedłużono trasę z Placu Wolności do al. Bieruta (Okulickiego) przy szpitalu MSW przez ul. 1 Maja (Jana III Sobieskiego), Turkienicza (Ks. Jałowego) i Krakowską, a rok później linia ta jeździła już do końca al. Bieruta (Okulickiego).

W wyniku dość sporego obciążenia pasażerami autobusów „piątki” w 1967 roku zasilono ją dodatkowymi autobusami BIS kursującymi w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym, dzięki czemu w szczycie kursowało 5 autobusów, a 2 poza nim.

Dalsze zmiany nastąpiły w 1968 roku i było to zlikwidowanie kursów do Białej ograniczając trasę tylko do Zalesia.

W maju 1970 roku linia „5” przeszła kolejną modernizację, zmieniono trasę, przez co autobus wyjeżdżał z przystanku przy al. Bieruta (Okulickiego) i jechał do ul. Nowotki (Warszawska), dalej Marszałkowską do Lenina (Piłsudskiego) zmierzając do Zalesia. Rok później wprowadzono natomiast zasadę linii okrężnej, przez co autobus jadący z Zalesia nie miał już przystanku końcowego tylko przejeżdżał przez miasto, po czym wracał do Zalesia.

Autobusy jeździły przez ul. Rejtana, a z Lenina (Piłsudskiego) trasa przebiegała przez Krakowską, Bieruta (Okulickiego) do Nowotki (Warszawska), następnie przez Marszałkowską do Lenina (Piłsudskiego) i dalej przez Rejtana do Zalesia.

W styczniu 1973 roku była kolejna zmiana trasy i umiejscowienie przystanku końcowego dla autobusów jadących z Zalesia. Rolę tę przejął przystanek przy rampie kolejowej na ul. Turkienicza (Ks. Jałowego).

Powrotna trasa autobusu biegła przez ulice Pułaskiego i 22 Lipca (Cieplińskiego) do Lenina (Piłsudskiego).

Natomiast od marca 1973 roku nastąpiła kolejna zmiana i autobus jeździł do ul. Borelowskiego, a powrotnie jak poprzednio przez ul. Pułaskiego.

Przystankiem końcowym autobusów BIS pozostała ul. Turkienicza (Ks. Jałowego). W kwietniu znowu zmieniono trasę „piątki” zamieniając kursowanie z Zalesia przez Rejtana, na jazdę przez zaporę i ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska), a następnie Pstrowskiego (Dominikańska), Dąbrowskiego, Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), Marchlewskiego (Lisa Kuli), al. 22 Lipca (Cieplińskiego), Rondo PKWN (Rondo Dmowskiego), al. Lenina (Piłsudskiego) do przystanku przy Placu Wolności, a w drodze powrotnej przez ul. 1 Maja (Jana III Sobieskiego) i Tkaczowa (Sokoła) do al.22 Lipca (Cieplińskiego) i dalej trasą jak opisano powyżej w kierunku Zalesia. W Zalesiu linia „5” miała dwa różne przystanki, jeden Zalesie – remiza, a drugi Zalesie – mostek. Oczywiście kursami do przystanku Zalesie – remiza autobus skręcał na ul. Łukasiewicza, a do Zalesia-mostek jechał prosto w kierunku Tyczyna, omijając centrum Zalesia. W 1974 roku zamieniono też kursowanie przez Pstrowskiego (Dominikańską) na jazdę przez W. Pola.

W 1974 linię tę obsługiwało 3 autobusy w szczycie i tylko 1 cało dziennie. Było to wystarczające, bo do Białej uruchomiono nową linię „25”.

Kolejna zmiana nastąpiła w maju 1975 roku, kiedy to wydłużono trasę z Zalesia do Matysówki.

Od lipca 1976 roku powstała nowa trasa „piątki”. Autobus rozpoczynał kurs z przystanku Grottgera – Dworzec PKP i jechał przez Wróblewskiego (Kolejowa), Pl. Wolności, Fornalskiej (Targowa), Szopena do Obr. Stalingradu (Hetmańska) i dalej przez zaporę, Zalesie do Matysówki.

We wrześniu 1982 roku przedłużono trasę opuszczając przystanek przy Dworcu PKP i kierując autobusy do ul. Trembeckiego – MPK. Przez wiele kolejnych lat trasa linii „5” pozostała niezmienna poza jedną modyfikacją polegającą na wydłużeniu większości kursów do ul. Lubelskiej – MPK.

Od 2 września 2019 r w związku z zamknięciem przejazdu pod wiaduktem kolejowym przy ul. Batorego wyznaczono objazd dla tej linii , tworząc między innymi tymczasową pętlę u zbiegu ulic Żółkiewskiego i Chocimskiej, tak więc autobusy tej linii jadące od ul. od Lubelskiej dojeżdżały do tego miejsce po nie zmienionej trasie gdzie zawracały i z powrotem po ul. Siemieńskiego udawały się na ul. Maczka , następnie Lubelską, Marszałkowską i Piłsudskiego gdzie dojeżdżały do Placu Wolności. Od ul. Targowej trasa ówczesnej linii nr 5 była nie zmieniona i wiodła aż do ulicy Matysowskiej.

8 lutego 2021 r. zamknięto dalszą część ulicy Siemieńskiego i autobusy tej linii pomijały tą tą tymczasową pętlę bezpośrednio skręcając z ulicy Siemieńskiego w ulicę Maczka. Ten stan trwał do 18 grudnia 2022 r.

Od 19 grudnia 2022 r. linia nr 5 została zlikwidowana i nie powróciła na swoją nominalna trasę sprzed remontów. Głównym argumentem organizatora komunikacji miejskiej w Rzeszowie czyli rzeszowskiego ZTM było stwierdzenie, że trasa linii nr 5 w znacznym stopniu pokrywa się z trasą linii nr 12, dlatego też nastąpiła likwidacja „piątki”, a kursy do ulicy Matysowskiej wariantowo otrzymała linia nr „18”, o której to pisaliśmy w poprzednich postach. Wśród mieszkańców osiedla Matysówka nastąpiła wówczas fala protestów, łącznie z petycją do Prezydenta Miasta Rzeszowa Konrada Fijołka o przywróceniu linii jakże ważnej i historycznej bliskiej sercu każdego mieszkańca osiedla Matysówka.

Spełnienie postulatów mieszkańców osiedla Matysówka nastąpiło 1 czerwca 2023r.

„Piątka” powróciła do schematu linii autobusowych, ale nieco w okrojonym zakresie kursów, bowiem tylko w dni robocze. Również trasa tej linii uległa korekcie w stosunku do trasy sprzed jej likwidacji. Autobusy tej linii rozpoczynają kursy przy ulicy Trembeckiego, następnie udają się przez następujące ulice: Siemieńskiego, Żółkiewskiego, Batorego, Styki, Orzeszkowej, Batorego (Bardowskiego), Głowackiego, Targową, Szopena, Kilara, Plac Śreniawitów, Hetmańską, Powstańców Warszawy, Sikorskiego, Łukasiewicza, Kiepury do Matysowskiej.

Od 17 czerwca 2023 r. wszystkie kursy linii nr 5 na osiedlu Matysówka zostały wydłużone do nowo powstałej pętli przy ulicy Pienińskiej.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *