Początki linii numer „6” to rok 1956 i połączenie z Dworca PKP do ul. Dąbrowskiego – bloki. Trudno jest jednak odnaleźć autentyczne zapiski historyczne dotyczące dalszych losów tej linii w tamtym okresie, dopiero w starej rzeszowskiej prasie można trafić na wzmiankę o tym, że w lutym 1962 roku uruchomiono ponownie „szóstkę” na trasie z Placu Farnego przez ulice 3 Maja, Świerczewskiego (Zamkowa), Dąbrowskiego do Domu Kultury WSK. W 1963 roku linia „6” połączyła zaś ul. Siemieńskiego w dzielnicy Budy z Placem Wolności, a później z Placem Farnym. Kolejna zmiana to przeniesienie przystanku końcowego z ul. Siemieńskiego na skrzyżowanie Marszałkowskiej z Ujejskiego w pobliżu dawnej kładki nad torami. W 1964 roku zlikwidowano jednak to połączenie.

W listopadzie 1965 roku linia „6” jeździła natomiast z przystanku na al. Bieruta (Okulickiego) obok dawnego przedsiębiorstwa „Transbud” przez Krakowską, Turkienicza (Ks. Jałowego), 1 Maja (Jana III Sobieskiego), Plac Wolności, Lenina (Piłsudskiego), Rejtana, Paderewskiego do przystanku Słocina – kościół.

W 1968 roku linię tę w godzinach szczytu obsługiwały 3 autobusy i 1 poza szczytem. W 1970 roku na pewien okres wydłużono trasę z pętli obok kościoła do przystanku Słocina – Roch. Rok ten przynosi także dalsze zmiany na trasie „szóstki” poprzez zamianę w kursowaniu autobusów ze Słocina – Roch do przystanku Słocina – górna. W Rzeszowie zmiana trasy polegała na tym, że autobus z jadący z al. Lenina (Piłsudskiego) skręcał na Marszałkowską, a dalej przez Nowotki (Warszawska) dojeżdżał do al. Bieruta (Okulickiego) i kontynuował jazdę przez Krakowską, Lenina (Piłsudskiego) i Rejtana do Słociny według zasady „linii okrężnej” z jednym przystankiem początkowo-końcowym.

Od kwietnia 1973 roku autobusy na linii „6” jeździły już z Paderewskiego przez Rejtana do zapory, a dalej przez Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Szopena, Plac Wolności, Krakowską do al. Bieruta (Okulickiego). Jesienią tego roku na czas remontu ul. Rejtana autobusy skierowano ze Słociny przez ulice Witolda i Lwowską, a dla mieszkańców ul. Paderewskiego uruchomiono dodatkowy autobus BIS oznaczony „6A” jadący z al. Bieruta( Okulickiego) przez Lwowską, Witolda tylko do ul. Paderewskiego w okolice ul. Rejtana. Po zakończeniu remontu autobusy wróciły na starą trasę przez zaporę.

W 1974 zwiększono ilość autobusów kursujących na tej linii, przez co w godzinach szczytu kursowało ich 5, a poza szczytem 2.

Kolejne zmiany następują 1976 roku, kiedy to skrócono trasę do przystanku Grottgera – Dworzec PKP.

W grudniu 1980 roku kolejna zmiana: i tak po wyjechaniu z przystanku początkowego przy Dworcu PKP, autobus do Słociny kursował krótszą trasą przez al. Lenina (Piłsudskiego), ul. Rejtana i dalej Paderewskiego. Wariant ten nie obowiązywał jednak długo i spotkał się z licznymi protestami pasażerów, co poskutkowało powrotem do wcześniejszego układu linii.

W październiku 1988 roku wydłużono trasę od Placu Wolności do ul. Ustrzyckiej, a w kolejnym okresie ze Słociny – górnej do Malawy – remiza OSP.

Przez krótki okres niektóre kursy linii nr 6 były wydłużone do pętli przy ulicy Dębickiej. Ze względu z trudnościami wykonywania manewru skrętu w lewo na skrzyżowaniu ulic Ustrzycka – Dębicka zaprzestano wykonywania tych kursów. Kursy te zostały skrócone do przystanku „Ustrzycka mostek” .

Ostatnie poważniejsze, choć szybko wycofane zmiany miały miejsce w lipcu 2013 roku. Działający już wówczas Zarząd Transportu Miejskiego skierował linię przez ulice Rejtana, Kopisto, Most Zamkowy, Lisa-Kuli, Cieplińskiego do Dworca Komunikacji Lokalnej (dawny Dworzec Podmiejski). Wywołało to protesty mieszkańców zarówno osiedla Kotuli i ulicy Ustrzyckiej jak i Słociny. Z pomysłu wycofano się i przywrócono trasę z 1988 roku.

Od 1 sierpnia 2017r linia nie wykonuje już swych kursów do miejscowości Malawa . Została skrócona do nowo wybudowanej pętli na osiedlu Słocina przy ulicy Słocińskiej. Ponadto z dniem 1 września 2017 r. na prośbę mieszkańców osiedla Kotuli linia została skierowana przez ul. Pleśniarowicza i ulicę Solarza.

Przy ulicy Ustrzyckiej linia ma dwie pętle , druga pętla w systemie SIP oznaczona jest Ustrzycka/Magórska.

Tak więc obecna trasa przedstawia się następująco: Słocińska – Powstańców Wielkopolskich – Paderewskiego – Armii Krajowej – Krzyżanowskiego – Paderewskiego – Rejtana – Powstańców Warszawy – Hetmańska – Plac Śreniawitów – Kilara – Szopena – Targowa – Plac Wolności – Piłsudskiego – Krakowska – Witosa – Solarza -Pleśniarowicza – Wiktora – Kotuli – Ustrzycka.

Od 1 maja 2024 r linia nieco zmieniła swój przebieg, z obsługi wyłączona została ulica Kotuli, a w zamian za to skierowano autobusy tej linii w ulicę Sanocką i Błogosławionej Karoliny.

Od 1 października 2024r. wybranymi kursami linia została ponownie wydłużona do sołectwa Malawa w gminie Krasne do przystanku przy OSP.

Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy panu Rafałowi Kuligowi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *