Otwarcie linii numer „7” nastąpiło końcem 1957 roku. Autobus kursował wówczas od Dworca PKP w Rzeszowie do Miłocina – granicy z miastem. Mimo konkurencji autobusów PKS na tej trasie „siódemka” cieszyła się sporym zainteresowaniem pasażerów i to właśnie na ich prośbę w listopadzie 1958 roku przedłużono połączenie z Miłocina do Zaczernia oraz część kursów skierowano do Pogwizdowa Nowego. Pierwszy autobus linii „7” wyjeżdżał z Rzeszowa o godz. 6.10, a ostatni o 20.50, ze średnią częstotliwością co 40 minut. Rok później nastąpiło załamanie częstotliwości kursowania autobusów na tej linii. Zmieniono również przystanek początkowy w Rzeszowie rezygnując z placu przed Dworcem PKP z powodu zagęszczenia go przez inne autobusy, a ustanawiając rozpoczęcie trasy od przystanku na ul. Bernardyńskiej.

W 1961 roku linię wydłużono w głąb wsi Zaczernie, a rok później zapowiedziano nagle całkowitą jej likwidację ze względu na problemy taborowe w MPK i rzekomo niską frekwencję. Nie obyło się więc bez licznych protestów mieszkańców Zaczernia i pobliskiej Rudnej do władz wojewódzkich, partyjnych i do samego MPK. Zdesperowani mieszkańcy Zaczernia zaoferowali nawet swoją pomoc przy remontach autobusów, które jeździły na tej trasie w zamian za odstąpienie od likwidacji tego połączenia.

Linia numer „7” przetrwała, ale tylko z jednym autobusem do jej obsługi, co oczywiście poprawiło już frekwencję w sposób oczywisty.

W kwietniu 1965 roku, chcąc rozładować codzienny tłok w autobusie, wprowadzono eksperymentalnie zasadę, że w godzinach szczytu przewozowego z „siódemki” mogą tylko korzystać pasażerowie posiadający wykupione bilety miesięczne. Nic dziwnego, że ów eksperyment wywołał kolejne liczne protesty, niezadowolenie i interwencje, co rzeczywiście poskutkowało wycofaniem się z tej zasady.

W tym samym roku uruchomiono dodatkowy autobus BIS na tej linii, ale kursujący przez Krasickiego (Lubelską) i Staromiejską. Kierowcy tych autobusów nie zważali jednak na mieszkańców Staromieścia i w praktyce przejeżdżali tylko tą trasą bez zatrzymywania się na przystankach.

Również w 1965 roku zmieniono także przystanek początkowy z Bernardyńskiej na Kołłątaja, boczną Grunwaldzkiej, a następnie w 1967 roku z powodu zamknięcia wiaduktu skrócono trasę tylko do ul. Kochanowskiego.

Dalsze zmiany to przeniesienie w 1968 roku przystanku początkowego z Kochanowskiego na Żeromskiego i uruchomienie dwóch tras przejazdu, jednej przez Nowotki (Warszawska), a drugiej przez Staromiejską.

Kolejna innowacja to wydłużenie linii w 1970 roku do Górki Zaczerskiej z pozostawieniem części kursów do Zaczernia – pętla na końcu wsi oraz zmiana lokalizacji przystanku początkowego w Rzeszowie z Żeromskiego na Tkaczowa (Sokoła). Wzrosła też ilość autobusów obsługujących tę trasę, tak więc dwa obsługiwały Zaczernie, a jeden Pogwizdów Nowy.

W kolejnych latach w Zaczerniu przedłużono trasę, dzięki czemu autobus kursował do pętli Zaczernie – Zakład Ogrodniczy oraz Nowa Wieś Zaczerska.

Po oddaniu mini dworca przy ul. Bardowskiego, od 1979 roku autobusy linii „7” odjeżdżały już z nowego miejsca.

W sierpniu 1983 roku uruchomiono nocną komunikację na tym połączeniu oznaczając linię numerem „107”. Autobus kursował z ul. Trembeckiego – MPK przez Siemieńskiego, Dworzec PKP, Marszałkowską, a dalej od Miłocina przejeżdżał przez Rudną Wielką i Małą do Zaczernia.

Po likwidacji tej linii nocnej pozostawiono tylko jeden kurs po tej trasie wykonywany przez linię „7” w godzinach wieczornych. Ostatnia zmiana na tym połączeniu to uruchomienie w późniejszym okresie kilku kursów do starego portu lotniczego przez Nową Wieś Zaczerską.

Wprowadzenie w kwietniu 2010 r. komunikacji MKS spowodowało zamknięcie linii „7”, a jej reaktywacja nastąpiła dopiero w 2015 roku, ale na innej trasie, łącząc Rzeszów z Siedliskami w gminie Lubenia. Trasa wówczas tej linii wiodła od Dworca Lokalnego ulicami: Jabłońskiego, Grottgera, Plac Wolności, Targową, Szopena, Kilara,Plac Śreniawitów, Hetmańską , Powstańców Warszawy, Kwiatkowskiego, Jana Pawła II, Budziwojską i drogą w Siedliskach do pętli przy skrzyżowaniu z drogą do pobliskiego Zarzecza.

Od 1 sierpnia 2017r na czas remontu Dworca Lokalnego, linia została skrócona do Dworca Głównego PKP przy ul. Grottgera.

Od 19 października 2018r linia powróciła na Dworzec Lokalny i jej trasa przedstawiała się wówczas następująco: Dworzec Lokalny – Piłsudskiego – Plac Wolności – Targowa – Szopena – Kilara – Plac Śreniawitów – Hetmańska – Powstańców Warszawy – Kwiatkowskiego – Jana Pawła II – Budziwojska – Siedliska. Linia funkcjonowała w tym kształcie do końca sierpnia 2019 r. kiedy to została zlikwidowana, a jej kursy do Siedlisk przejęła opisywana we wcześniejszych postach linia nr 12.

Ponowne uruchomienie linii nastąpiło w dniu 19 stycznia 2020 r. , tym razem linia ta połączyła Dworzec Lokalny z Centrum Handlowym w Krasnem uzupełniając tym część trasy linii nr 11, która wówczas została skrócona do ul. Matuszczaka. Od tego momentu trasa linii nr 7 przebiega następująco: Dworzec Lokalny – Piłsudskiego – Cieplińskiego – Lisa Kuli – Plac Śreniawitów – Dąbrowskiego – Powstańców Warszawy – Podwisłocze – Kopisto – Rejtana – Lwowska – Krasne Centrum Handlowe .


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *