Historia linii „9” rozpoczęła się w maju 1963 roku i była niewątpliwie zsynchronizowana z uruchamianą równocześnie linią numer „8”. Obie te linie były realizacją nowej koncepcji w komunikacji miejskiej ówczesnego Rzeszowa i zaplanowano je, jako alternatywę do istniejącej już nowatorskiej linii „0”, ale o tym w późniejszych postach.

Trasa obu tych nowych linii polegała na połączeniu osiedla WSK z centrum miasta według zasady ruchu okrężnego w dwóch przeciwnych kierunkach kursowania autobusów.

Tak więc linia „9” była połowiczną częścią układu komunikacyjnego tegoż „małego koła”. „Dziewiątka” kursowała na pewnym odcinku trasy w kierunku przeciwnym do „ósemki”, a więc po rozpoczęciu trasy na Placu Farnym autobus jechał identycznie jak „ósemka” przez: 3 Maja, Świerczewskiego (Zamkowa), Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), po czym linie się rozjeżdżały i „dziewiątka” wjeżdżała w ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska), Pstrowskiego (Dominikańska), Dąbrowskiego, Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów), Świerczewskiego (Zamkowa), Zygmuntowska, Moniuszki docierając do Placu Farnego. W 1964 roku, kiedy to remont ul. Pstrowskiego (Dominikańska) zmusił MPK do korekty tras komunikacyjnych i odejście od zasady przeciwnych kierunków w układzie „małego koła”, przez co od lutego 1964 roku trasa linii „9” przebiegała nadal w systemie okrężnym, ale ze zmianą, bo kursy rozpoczynano od przystanku przed stadionem przy ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska), a dalej przez Plac Gwardii Ludowej (Śreniawitów), Świerczewskiego (Zamkowa), Zygmuntowska, Pułaskiego, Turkienicza (Ks.Jałowego), Plac Farny, 3 Maja, Świerczewskiego (Zamkowa), Plac Gwardii Ludowej (Plac Śreniawitów) do parkingu obok stadionu przy ul. Obrońców Stalingradu (Hetmańska). Powrót linii „9” na pierwotną trasę nastąpił zaraz po zakończeniu remontu wspomnianej ul. Pstrowskiego (Dominikańska).

W grudniu 1969 roku przedłużono linię na pętlę obok nowej bazy MPK przy ówczesnej ul. Zabłocie w dzielnicy Staromieście . Tak więc trasa linii „9” nadal była przeciwna od Placu Gwardii Ludowej trasy linii „8”, którą opiszemy w późniejszym poście, z wyjątkiem późniejszej zmiany polegającej na tym, że linia „8” od ul. Marchlewskiego (Lisa Kuli) kursowała prosto przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego), a „dziewiątka” jeszcze przez pewien czas skręcała w ul. Moniuszki, a dalej przez Plac Farny i ul. Tkaczowa (Sokoła) zmierzała w kierunku Staromieścia, po czym i ona w późniejszym okresie czyli w listopadzie 1974 została też skierowana przez al. 22 Lipca (Cieplińskiego).

Kolejny wyłom z zasady linii okrężnej nastąpił w kwietniu 1975 roku i było to związane z ponownym zamknięciem ul. Pstrowskiego (Dominikańska), przez co przebieg trasy linii „9” wyglądał następująco: od przystanku obok bazy MPK przy ul. Trembeckiego autobus jechał ulicami: Krasickiego (Lubelska), Marszałkowską, al. 22 Lipca (Cieplińskiego), Marchlewskiego (Lisa Kuli) i Dąbrowskiego do parkingu przy Domu Kultury WSK, a w listopadzie tego samego roku w godzinach szczytu komunikacyjnego przedłużono niektóre kursy do ul. Technicznej (Matuszczaka).

Trasa linii „dziewiątki” przez kolejne lata była niezmieniana i nie powrócono do wcześniejszego wariantu linii okrężnej, jednak w sierpniu 1983 roku połączenie to zostało zlikwidowane.

W 1985 roku nastąpiło ponowne uruchomienie linii. Nowa trasa przebiegała już od ul. Wita Stwosza do ul. Olbrachta. Po wyremontowaniu ul. Olbrachta trasę przedłużono do końca tej ulicy. Dodatkowo niektórymi kursami autobus dojeżdżał też do ul. Przemysłowej. Linię także wydłużono w głąb osiedla Staroniwa do nowo powstałej pętli przy ulicy Staroniwskiej.

Od 2 września 2019r w związku z zamknięciem przejazdu pod wiaduktem kolejowym przy ul. Batorego wyznaczono objazd dla tej linii. Autobusy tej linii od ul. Staroniwskiej dojeżdżały do ulicy Siemieńskiego trasą bez zmian, następnie zawracały na tymczasowo utworzonej pętli przy ul. Żółkiewskiego i z powrotem powracały w ul. Siemieńskiego, następnie skręcały w ulicę Maczka i przez ul. Lubelską, Marszałkowską, Piłsudskiego, Plac Wolności dojeżdżały do skrzyżowania ulic Głowackiego , Targowa , Piłsudskiego i dalej trasą bez zmian udawały się do pętli przy ul. Olbrachta. Od 8 lutego w związku z zamknięciem mostu na rzece Przyrwa , autobusy linii nr 9 pomijały wspomnianą tymczasową pętlę na ulicy Żółkiewskiego i bezpośrednio z ulicy Siemieńskiego autobusy tej linii skręcały w ulicę Maczka.

Po zakończeniu wyżej wspomnianych remontów dróg , mostów i wiaduktów 19 grudnia 2023r. autobusy linii nr 9 powróciły na swoją nominalną trasę.

Obecna trasa linii nr 9 przedstawia się następująco: Staroniwska – Langiewicza – Wita Stwosza – Wyspiańskiego – Witosa – Okulickiego – Wyzwolenia – Lubelska – Trembeckiego – Siemieńskiego – Żółkiewskiego – Batorego – Styki – Orzeszkowej – Batorego – (Bardowskiego) – Głowackiego – Piłsudskiego – Lwowska – Olbrachta.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *