Autobus z tabliczką „Z” pierwszy raz wyjechał 11 września 1982 roku na trasie: Powstańców Warszawy – Polmozbyt do Załęża – Elektrociepłownia zyskując sobie bardzo dużą wdzięczność wielu pasażerów korzystających z tego nowego połączenia, w szczególności działkowiczów mających swoje ogródki w rejonie Załęża. Autobus na tej trasie nie kursował zbyt często, ale zaspokajał potrzeby mieszkańców. Linia „Z” była obsługiwana tylko przez jeden autobus w godzinach, bo od 9 do 13 i od 16 do 19 w dzień roboczy oraz od 10 do 19 w wolną sobotę i święta. Połączenie to przetrwało tylko do końca października 1982 roku. Pasażerowie próbowali rok później wymusić na MPK ponowne uruchomienie tego połączenia, lecz bezskutecznie.
Nowa odsłona linii „Z” miała miejsce w 1990 roku, ale mimo ponownego związku z trasą do Załęża linia ta miała już zupełnie inny charakter. Było to połączenie z ul. Grottgera-Dworzec PKP przez ul. Kolejową, Plac Wolności, ul. Lwowską, Konfederatów Barskich, Załęską do Załęża – giełda samochodowa. W praktyce autobus dojeżdżał tylko do Załęża -Zakład Karny ze względu na duże korki w dojeździe do giełdy. Autobusy kursowały od 7 do 14 w każdą niedzielę trwania giełdy. Po otwarciu giełdy samochodowej w Załężu mnóstwo ludzi, szczególnie obserwatorów, za punkt honoru postawiło sobie dotarcie tam, tak więc nowa linia „Z” teoretycznie była najlepszym sposobem na realizację tego zamierzenia.
Rzeczywistość okazała się jednak inna stąd zaraz po uruchomieniu spotkało się to z wielką krytyką pasażerów. Poza wspomnianym skróceniu trasy i kontynuowaniem dalszej drogi na piechotę, pasażerom ogromnie nie spodobała się cena biletów oferowanych na tej trasie. Bilet skalkulowano wówczas w rzeszowskim MPK na 1920 zł (4 x 480 zł), co w tamtym czasie było odpowiednikiem ceny biletu na trasie poza Rzeszów, zwykłym autobusem i to w godzinach nocnych. Skąd powstała taka kalkulacja trudno jest dzisiaj dociec skoro nawet linia ta nie miała charakteru linii pospiesznej tylko była połączeniem specjalnym, zatrzymując się na każdym przystanku po trasie. Odróżniał ją jedynie kolor tabliczki liniowej w oznakowaniu autobusu (zielone „Z”). Ponadto nie obowiązywały na tym połączeniu żadne ulgi przewozowe. Pasażerowie krytykowali również brak wcześniejszych informacji o otwarciu takiego połączenia, bo MPK ograniczyło się tylko do powieszenia rozkładów jazdy na przystankach. W rezultacie takiego bałaganu ówczesna rzeszowska prasa podsumowała uruchomienie i funkcjonowanie tej linii jednoznacznie – „Z” jak zdzierstwo.
Bardziej przyjazna reaktywacja linii oznaczonej literką „Z” miała miejsce w lipcu 1991 roku, a było to połączenie z Rzeszowa do Wilczej Woli. Wakacyjna linia rekreacyjna „Z” (tzw.”Zielona linia”) była czynna w niedziele i wolne soboty w lipcu i sierpniu jednak funkcjonowała tylko do lipca 1994 roku. Przykładowo cena biletu w 1992 roku wynosiła 12 tys. zł – nie obowiązywały żadne bilety ulgowe.
Swój epizod linia zaliczyła także w nowym tysiącleciu. W 2018 roku z powodu rezygnacji firmy przewozowej Pana Kazimierza Szostka ze świadczonych usług na terenie gminy Tyczyn w sołectwie Hermanowa postanowiono na okres od 1-18 listopada uruchomić linię zastępczą Z. Sytuacja była to spowodowana rezygnacją przewoźnika ze swych usług złożoną pod koniec miesiąca października. W konsekwencji nie zdążono z uruchomieniem regularnej linii ze względów proceduralnych). Linia ta kursowała we wszystkie dni tygodnia i była obsługiwana jednym wozem. W związku z powstałymi niedogodnościami postanowiono, by linia dla mieszkańców Hermanowej i Czerwonek była bezpłatna. Została bezpośrednio zamówiona w MPK Rzeszów dlatego nie była ona widoczna na tablicach elektronicznych, a jej rozkład nie był widoczny na stronie ZTM Rzeszów. Kursowała na następującej trasie: Rzeszów ul. Sikorskiego MPGK – Tyczyn ul. Grunwaldzka – Tyczyn ul. Rynek – Tyczyn ul. Mickiewicza – Tyczyn ul. Szopena – Hermanowa – Hermanowa Leśniczówka – Hermanowa Czerwonki.
Od 2021 r linia oznaczona literą „Z” pełni funkcję linii specjalnej uruchamianą w okresie święta Wszystkich Świętych, ale o tym wspomnieliśmy w opisie w poprzednim tygodniu.
W dniu 20 i 23 października 2023 r. ze względu na remont części ulicy Myśliwskiej uruchomiono linię zastępczą „Z” na trasie : Warszawska – Zaczernie – Rudna Mała – Rudna Wielka – Pogwizdowska – Myśliwska – Rudna Wielka – Rudna Mała – Zaczernie – Warszawska.
0 komentarzy