Pierwsze uruchomienie linii specjalnych w okresie 1 listopada datuje się na rok 1956. Ówczesny MKS w okresie 31 października – 1 listopada uruchomił wtedy po raz pierwszy specjalne kursy autobusów na następujących liniach:

– Plac Wolności – Pobitno

– Plac Farny – Pobitno przez ul.1-go Maja i Plac Wolności

– Plac Farny – Pobitno przez ul. Grunwaldzką, Grottgera i Plac Wolności

– ul. Świerczewskiego – Pobitno

– WSK-bloki – Pobitno przez Plac Farny

– WSK-bloki – Pobitno przez ul. Obr. Stalingradu i ul. Szopena

– Trzebownisko – Zwięczyca

– WSK-bloki – Staromieście

– Staromieście – Pobitno

– Czekaj – Zwięczyca

– Plac Farny – Zwięczyca

Dodatkowo w tych dniach zmieniono stałe połączenie Staromieście – WSK-bloki i kierując autobus przez Pobitno. Dla umożliwienia zakupu biletów uruchomiono dodatkowe punkty sprzedaży w następujących miejscach: Pobitno, Plac Wolności, Plac Farny, Świerczewskiego i WSK-bloki.

Rok później linie specjalne rozpoczynały swe kursy na Placu Wolności, Placu Farnym i Dworcu PKP. Dodatkowo skrócono linię nr 1 (Pl. Wolności – Pobitno cmentarz), linię nr 7 w tym dniu zawieszono, a linia nr 5 kursowała tylko do Krzyża (Zalesie).

Według zapisów archiwalnych w 1962 roku autobusy linii specjalnych w okresie 1 listopada rozpoczynały swe kursy z Placu Farnego i z osiedla WSK, kursowało wówczas 17 autobusów. Natomiast już w następnym roku autobusy na liniach specjalnych kursowały w godzinach 8-20 z Osiedla WSK oraz z Placu Farnego. Częstotliwość kursów, co 2-3 minuty w relacji pośpiesznej.

W 1966 r. dodatkowe linie obsługiwało już 20 sztuk autobusów. Autobusy kursowały, co kilka minut z Placu Farnego, ul. Dąbrowskiego i Osiedla XX-lecia.

Trzy lata później uruchomiono dodatkowe linie specjalne z czterech punktów zlokalizowanych na terenie miasta: Plac Farny, Osiedle WSK, al. Bieruta i ul. Marszałkowska. Dodatkowo jeden autobus obsługiwał trasę Drabinianka – Słocina.

Rok 1971 przyniósł uruchomienie 6 dodatkowych linii na następujących trasach:

DK WSK Dąbrowskiego – Cmentarz Komunalny przez ul. W. Pola, Obr. Stalingradu, Szopena, Fornalskiej

Obr. Stalingradu stadion Stal – Cmentarz Komunalny przez ul. Obr. Stalingradu, Szopena

Aleja Bieruta – Cmentarz Komunalny

Plac Farny – Cmentarz Komunalny

Marszałkowska – Cmentarz Komunalny

Dworzec Główny PKP – Cmentarz Komunalny

Specjalne autobusy uruchomiono także na trasach:

Boguchwała – Lutoryż

Drabinianka – Słocina

Jasionka Port Lotniczy – Staromieście

Po dwóch latach uruchomiono pięć linii pośpiesznych do cmentarza na Pobitnem: z ul. Dąbrowskiego DK WSK, z ul. Obrońców Stalingradu stadion, z ul. Marszałkowskiej i z Placu Farnego. Dodatkowo jeden autobus obsługiwał trasę Boguchwała Grunwald – Lutoryż.

Natomiast w 1974 r. linie do cmentarza w Pobitnem pośpieszne kursowały w godz. 8-19: z ul. Dąbrowskiego DK WSK, z Placu Farnego, Obrońców Stalingradu stadion, alei Bieruta, ul. Marszałkowskiej i Dworca Głównego PKP. Ponadto były uruchomione dwie linie zamiejscowe na trasach: Boguchwała Grunwald – Lutoryż i Drabinianka – Słocina.

W kolejnym roku po raz pierwszy linie specjalne pospieszne otrzymały oznaczenia literowe. Do cmentarza na Pobitnem kursowały linie: „A” – z ul. Dąbrowskiego DK WSK, „B” – z ul. Obrońców Stalingradu stadion, „C” – z ul. Broniewskiego. Do nowego cmentarza Wilkowyja kursowały następujące linie: „D” – z Dworca Głównego PKP, „E” – z ul. Marszałkowskiej, „F” – z Placu Farnego. Linia „H” kursowała wówczas na trasie Boguchwała Grunwald – Lutoryż.

W 1976 r. była tylko jedna zmiana, nie pojawiła się linia „E” , tylko pojawiła się linia „M” z ul. Marszałkowskiej.

W Następnym roku linie kursowały na trasach: „A” ul. Dąbrowskiego DK WSK – Cmentarz Pobitno, „B” – ul. Obrońców Stalingradu stadion – Cmentarz Wilkowyja, „C” – ul. Waryńskiego – Cmentarz Pobitno, „D” – ul. Bojanowskiego – Cmentarz Wilkowyja, „F” – ul. Wyspiańskiego – Cmentarz Wilkowyja, „M” – ul. Kasprzaka – Słocina Górna.

W 1978 roku w liniach specjalnych odnotowano dwie zmiany: linia „C” rozpoczynała swe kursy na ul. Bojanowskiego, a linia „F” z ul. Wita Stwosza.

Pięć lat później linie „A”, „B”, „C”, „D”, „F” dojeżdżały do cmentarza na Wilkowyi.

Osiem lat później uruchomiono następujące linie na trasach: „A” – z ul. Dąbrowskiego DK WSK, „B” – z ul. Obrońców Stalingradu stadion, „C” – z ul. Bojanowskiego, „D”- z ul. Bojanowskiego przez ul. Marszałkowską, „F”- z ul. Wita Stwosza, „M” – z ul. Podwisłocze, wszystkie te linie kursowały do cmentarza na Wilkowyi. Natomiast linia „K” na trasie ul. Kasprzaka – Słocina kościół.

W 1989 roku nie uruchomiono linii „D” i „K”.

Rok później uruchomiono sześć linii specjalnych pośpiesznych do cmentarza na Wilkowyi: „A” – z ul. Dąbrowskiego DK WSK, „B” – z ul. Obrońców Stalingradu stadion, „C” – z ul. Mikołajczyka, „D” – z ul. Miłocińskiej, „F” – z ul. Wita Stwosza, „M” – z ul. Podwisłocze.

W 1991 r. dodatkowo oprócz linii „A”, „B”, „C”, „D”, „F”, „M” uruchomiono linię „K” na trasie ul. Kasprzaka(Kwiatkowskiego) – ul. Paderewskiego kościół.

Cztery lata później dodatkowo oprócz linii „A”, „B”, „C”, „D”, „F”, „K” oraz „M” uruchomiono linię „S” na trasie Krakowska cegielnia – Cienista Cmentarz.

Co roku uruchamiane są linie specjalne pośpieszne w dniu 1 listopada. Wraz z rozwojem miasta linii tych przybywa.

W 2017 r. uruchomione były następujące linie specjalne na cmentarz przy ul. Cienistej (Wilkowyja):

„A” – z ul. Matuszczaka

„B” – z ul. Hetmańskiej WSK

„C” – z ul. Mikołajczyka

„D” – z ul. Miłocińskiej

„F” – z ul. Wita Stwosza

„G” – z ul. Kardynała Wojtyły

„H” – z ul. Błogosławionej Karoliny

„M” – z ul. Kopisto

„S” – z ul. Krakowskiej

„K” – na trasie ul. Poselska – ul. Słocińska

W 2018r początkowy przystanek zmieniła linia „H” – została wydłużona do ul. Baligrodzkiej , pozostałe linie :A,B,C,D,F.G,K.M,S – bez zmian .

W okresie święta Wszystkich Świętych w 2020 r. miała zadebiutować oprócz już znanych nam linii, linia „Z” . Jej trasa miała przebiegać następująco : Zwięczycka MPWiK – Podkarpacka – Jarowa – Podkarpacka – Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty – Świętokrzyska cmentarz. Niestety do tego debiutu tej linii nie doszło oraz nie wyjechały na swoje trasy autobusy linii już nam znanych ze względu na decyzję wydaną przez rząd polski o zamknięciu cmentarzy w związku z wysokim wzrostem zachorowań na Covid-19. Debiut wspomnianej linii specjalnej „Z” nastąpił w roku następnym na wspomnianej wyżej trasie. Miała też w 2021 r. zmiana przystanku początkowego linii „K” z ul. Poselskiej na ul. Budziwojską .

W 2023 r nie uruchomiono linii „Z” z ul. Zwięczyckiej przez ul. Jarową do ul. Świętokrzyska cmentarz.

W 2024 r. w związku z tym, iż święto przypadło w piatek organizator komunikacji miejskiej w Rzeszowie czyli Zarząd Transportu Miejskiego podjął decyzję o uruchomieniu linii specjalnych w dniach 1 -3 listopada. Zostały wówczas uruchomione linie: A, B, C, D, F, G, H, K i S na tych samych trasach co w 2023 r.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *