MAN NL223 (A21/A22) To kolejny model niskopodłogowego autobusu który dotarł do MPK w 2002 roku. Była to nowa marka w Rzeszowie. Lwy wyprodukowane w Sadach koło  Poznania otrzymały numery taborowe od #730 do #734, była to wolna pula numerów  pomiędzy Solarisami 12 i 15 metrowymi.

Wśród kierowców i miłośników krąży historyjka, że autobusy wyprodukowano dla MPK Poznań, ale przewoźnik ich nie odebrał. Świadczyć mogły o tym pomalowane na zielono poręcze oraz wyposażenie zgodne ze specyfikacją poznańskiego przewoźnika.

W początkowej fazie eksploatacji były wysyłane na linie podmiejskie, później mozna je było spotkać praktycznie na każdej linii w mieście jak i poza poza nim. Ostatnie lata swojej służby spędziły na brygadach szczytowych. Wszystkie wycofano w drugiej połowie roku, praktycznie jeden po drugim.

Najdłużej jeździł 730 który służbę zakończył tuż przed wigilią 2020. Zajezdnie opuścił 28 grudnia, na lawecie na którą wjechał o własnych siłach. Po prawie 18 latach eksploatacji zakończyła się historia marki MAN w MPK Rzeszów czy na zawsze ? Czas pokaże.

MAN NL223 został wyposażony w silnik MAN o mocy  220KM  

Silniki byly zblokowane z automatyczną 5-cio biegową skrzynią biegów ZF (730-732) lub trzystopniowym VOITHem (733-734). Jako pierwsze wozy w taborze MPK zostały wyposażone w dźwiękową sygnalizację przed zamknięciem drzwi.


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *