Autobus miejski MAN NL 253 Lion’s City Hybrid napędzany jest przez dwa elektryczne silniki jezdne – każdy o mocy 75 kW – sprzężone przy pomocy przełożenia sumarycznego. Oba silniki elektryczne osiągają łącznie maksymalny moment obrotowy wynoszący 3000 Nm.
Autobus miejski nie musi mieć tradycyjnej przekładni wielostopniowej. Zaletą takiego rozwiązania jest przyspieszenie pojazdu do pożądanej prędkości od razu z pełną mocą, bez przerywania siły ciągu, co stwarza dodatkowy komfort dla pasażerów i ułatwia pracę kierowcy.Oba silniki jezdne pracują podczas hamowania jako generatory i przekształcają energię uwalnianą w tym procesie w energię elektryczną.
Energia elektryczna gromadzona jest w tak zwanym akumulatorze trakcyjnym składającym się z sześciu modułów Ultracap, zainstalowanych na dachu autobusu pod specjalnie przygotowaną obudową.Wykorzystując energię zgromadzoną w modułach Ultracap, autobus może przyspieszać i przejechać odcinek o długości do 200 metrów, nie generując hałasu ani spalin.
W przypadku całkowitego opróżnienia akumulatora włącza się automatycznie zainstalowany z tyłu autobusu ekologiczny silnik Diesla MAN, który przy pomocy generatora produkuje energię elektryczną potrzebną dla silników elektrycznych. W autobusie jako generator zainstalowany jest niewielkich rozmiarów sześciocylindrowy silnik Diesla MAN D0836 LOH CRo pojemności skokowej 6,9 litrów i mocy 184 kW (250 KM) Ten silnik, wyposażony w nowoczesny system wtrysku paliwa Common Rail, spełnia dobrowolną dotychczas normę spalinową EEV oraz posiada specjalny regulowany filtr cząsteczek CRT-Tec, który wychwytuje do 99 procent cząsteczek sadzy zawartychw spalinach.
Silnik Diesla pracuje głównie w zakresie zredukowanej dynamiki w optymalnym dla niego przedziale obrotów.Autobus posiada łącznie 77 miejsc. 28 to miejsca siedzące a 49 to miejsca stojące. Jego ciężar maksymalny wynosi 18000 kg. Masa samego pojazdu wynosi 12640 kg. Ciekawostka która występuje we wnętrzu to obecność stopni pod fotelami. Zapytają się Państwo czym jest to spowodowane? Już śpieszymy z wyjaśnieniami.
Otóż jest to spowodowane rozbudowanym układem oczyszczania spalin który musiał być zastosowany z powodu wzrostu normy emisji spalin.
MAN Lions City Hybrid był na testach w MPK Rzeszów w dniach 25-28 kwietnia 2014r.Testy odbywały się na linii „0” .
Inni przewoźnicy którzy testowali ten konkretny model autobusu to ASEAG Aachen ( Akwizgran w Niemczech), KVB Koln( Niemcy) Keolis Stockholm, MZK Stalowa Wola, MZK Starachowice i MZK Kędzierzyn Koźle.
Na chwilę obecną autobus w trakcie swojej 9 letniej eksploatacji był w rękach 2 właścicieli : MAN Munchen eksploatowało go przez 6 lat od roku 2010-2016. Obecnie jego właścicielem jest MZK Jelenia Góra od roku 2016 do chwili obecnej.
Za udostępnienie zdjęcia dziękujemy panu Maciejowi Nowakowskiemu.
0 komentarzy