Dzisiaj przed Państwem autobus testowy pochodzący z rodziny Mercedesa a testowany przez MPK w październiku 1998r. Jest to Mercedes-Benz O530 Citaro.

Mercedes-Benz O530 Citaro – rodzina autobusów miejskich produkowanych przez Mercedes-Benz/EvoBus. Citaro albo O 530 jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Od 1997 roku Citaro jest wytwarzane w Mannheim oraz Ligny-en-Barrois i jest następcą modelu O405N. Od października 2006 roku Citaro było produkowane wyłącznie z silnikiem Euro 4. Nastąpiły także zmiany w wyglądzie (facelifting). W Citaro silnik umieszczony jest z tyłu po lewej stronie, poza autobusami Low-Entry, które mają silniki leżące z tyłu pośrodku. W roku 2011 zbudowana została tzw. druga wersja (Mercedes-Benz Citaro 2), oznaczana, jako O530 C2. Zdobyła ona tytuł „Bus of the year 2013”. Od poprzednika model różni się w szczególności poziomem bezpieczeństwa. Nadwozie wykonano ze stali o podwyższonej jakości, zabezpieczonej przed korozją. Ponadto silnik ma system zapobiegający powstaniu pożarów. Autobus został też poddany liftingowi, zmienił się wygląd bryły z przodu pojazdu oraz kształt przednich świateł. Dodano także wiele elementów podwyższających komfort pracy kierowcy, np. wygodniejszy fotel, elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne. Zmianom uległ też pulpit. Zmieniono prędkościomierz na bardziej nowoczesny, również kierownica zmieniła swój kształt oraz została wyposażona w przyciski. Przegubowe autobusy tego typu od maja 2013 wożą pasażerów we Wrocławiu (41 sztuk), w Gdyni (17 sztuk), w Białymstoku (3 sztuki) i Gdańsku (21 sztuk).

Obecnie stosowane są trzy rodzaje silników (Euro 6):

silnik wysokoprężny OM 936/OM 936h (pojemność skokowa 7700 cm³), 220 kW (299 KM) i 1200 Nm albo 260 kW (354 KM) i 1400 Nm

silnik wysokoprężny OM 470 (pojemność skokowa 10 700 cm³), 265 kW (360 KM) i 1700 Nm albo 290 kW (394 KM) i 1800 Nm

silnik na gaz ziemny M 936 G (pojemność skokowa 7700 cm³), 222 kW (301 KM) i 1200 Nm

Skrzynie biegów to Voith DIWA 6 4-biegowa automatyczna lub ZF EcoLife 6-biegowa automatyczna.

Za udostępnienie zdjęcia archiwalnego wycinku z gazety „Nowiny” dziękujemy panu Sławomirowi Stec .


Dariusz Bialic

Pasjonat, miłośnik, historyk, były pracownik komunikacji miejskiej w Rzeszowie

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *