Mercedes Benz Citaro jest rodziną autobusów miejskich produkowanych przez Mercedes Benz/ Evo Bus. Citaro jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej oraz podmiejskiej.
Od 1997 roku Citaro jest wytwarzane w Mannheim oraz Ligny-en-Barrois i jest następcą modelu O405N. Od października 2006 roku Citaro było produkowane wyłącznie z silnikiem Euro 4. W Citaro silnik umieszczony jest z tyłu po lewej stronie, poza autobusami Low-Entry, które mają silniki leżące z tyłu pośrodku.
Po roku 2008, MPK Rzeszów zaprzestało zakupów nowego taboru. Jedynie w 2010 roku zakupiono 4 sztuki używanych autobusów z Ciechanowa, o którym wspominaliśmy w poprzednich rozważaniach. Miało to związek z powstaniem ZTM, który przejął organizację komunikacji w Rzeszowie. Dopiero pod koniec 2011 roku rozpisano największy przetarg w historii rzeszowskiej komunikacji na zakup nowego taboru. Było to aż 80 autobusów w 3 typach. W pierwszej części, która dotyczyła zakupu 30 sztuk autobusów o długości 12 metrów, zasilanych olejem napędowym wygrała firma EvoBus, oferująca model Mercedes – Benz Citaro pierwszej generacji z silnikami spełniającymi normę czystości spalin EEV. Pierwszy Mercedes o numerze #805 zjawił się w Rzeszowie 20 października 2012 roku, a wyjechał na linię 23 listopada tego samego roku. Zadebiutował on na linii 0B. Dostawy Citaro zamknęły się w 2012 roku. Wozy otrzymały numery: #805 – #834. Warto nadmienić, iż są to pierwsze autobusy w historii komunikacji miejskiej w Rzeszowie, które zostały wyposażone w:
– kompletny System Informacji Pasażerskiej, na który składają się: 3 wyświetlacze zewnętrzne, 3 monitory LCD wewnętrzne, w tym jeden tzw. korale, 4 kasowniki dwufunkcyjne, głosowe zapowiedzi przystanków, biletomat oraz sterownik firmy R&G 5000P;
– klimatyzację przestrzeni pasażerskiej;
– nowe barwy zewnętrzne oraz tapicerkę siedzeń;
– ciepły guzik z fotokomórką w każdych drzwiach;
Wozy te wysyłane są obecnie praktycznie na wszystkie linie i jeżdżą przez cały tydzień. Rekordziści mają na licznikach po 800 tysięcy kilometrów przebiegu ( stan na czerwiec 2024 r.)
0 komentarzy